27-02

علیرضا نادعلی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه با توجه به این امر مدیریت شهری اهتمام ویژه‌ای را برای رفع موانع رونق تولید مسکن مد نظر قرار داده است اذعان کرد: یکی از مولفه‌های اصلی که نقش بسیار مهمی در تسریع روند تولید مسکن دارد، کاستن و تسهیل در روند صدور مجوز ساخت است. بررسی‌‌ها حاکی از آن است که این عنصر در کنار سایر مولفه‌های اساسی نقش بسیار مهمی در کاهش انگیزه سرمایه‌‌گذاران برای ورود به عرصه مسکن دارد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شورای شهر به صورت مستمر مساله کاهش مدت زمان صدور پروانه ساخت را پیگیری می‌کند. به گفته وی البته این مدت زمان در برخی از مناطق شهرداری تهران کاهش چشمگیری داشته است، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب باید سایر نهادهای ذی‌ربط نیز در این زمینه با مدیریت شهری همکاری داشته باشند تا امکان کاهش مدت زمان صدور پروانه ساخت بر اساس وعده‌های ارائه‌شده محقق شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در برخی از مناطق شهرداری تهران مدت زمان صدور پروانه ساخت به‌طور میانگین به دو ماه کاهش پیدا کرده است توضیح داد: بررسی‌ها حاکی از آن است که در برخی موارد مدت زمان صدور پروانه ساختمانی تا دو سال نیز زمانبر بوده است و این مدت زمان طولانی به‌شدت در حوزه تولید مسکن مساله‌ساز شده است.

نادعلی با بیان اینکه استفاده بهینه از ظرفیت‌‌های شهرداری در حوزه مسکن و برطرف کردن و تسهیل در صدور مجوزهای ساخت مسکن می‌تواند زمینه مساعدی را برای رونق تولید مسکن فراهم کند افزود: در حوزه مسکن، شهرداری تهران ظرفیت‌‌های بسیار مطلوبی نظیر زمین، مشارکت در ساخت با سازندگان و... دارد که از این منظر، می‌تواند به عنوان یک دستگاه کارآمد در کنار وزارتخانه راه و شهرسازی که متولی اصلی حوزه مسکن است، برای حل مشکل مسکن نقش‌آفرین و موثر باشد.

عضو شورای شهر تهران ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه‌های ذی‌مدخل در حوزه مسکن را عاملی دانست که سبب افزایش توانمندی و امکانات و همچنین ایجاد یک وحدت رویه برای حل معضل مسکن می‌شود و عنوان کرد: وقتی که امکانات همه دستگاه‌های مرتبط با حوزه تولید مسکن بسیج شود و به صورت متمرکز تمامی این دستگاه‌ها همکاری مطلوبی برای افزایش عرضه مسکن داشته باشند، در نهایت امکان افزایش عرضه مسکن فراهم خواهد شد و این رویه مانع از آن خواهد شد که مردم امیدشان را برای صاحب خانه شدن از دست دهند.

وی همچنین با اشاره به تلاش شهرداری برای تولید الگوی مسکن اجتماعی برای حل بحران اجاره‌نشینی در پایتخت تاکید کرد: افزایش قیمت مسکن و نیز نرخ اجاره سبب تشدید مشکلات ناشی از حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های رسمی که با تبعات و آسیب‌های اجتماعی بی‌شماری همراه است می‌شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: با توجه به برنامه شهرداری تهران برای الگوی ساخت مسکن ارزان‌قیمت و همچنین ارائه بسته‌های تشویقی در بافت‌های فرسوده، به نظر می‌رسد که ساخت وساز در بافت‌های فرسوده رونق بگیرد و همین مساله سبب خواهد شد که مشکل بدمسکنی در این بافت‌ها حل شود و به دنبال آن از بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و همچنان مخاطرات ناشی از زلزله احتمالی کاسته خواهد شد.

نادعلی همچنین در واکنش به اینکه برخی بر این باور هستند که تراکم تشویقی در این بافت‌ها ممکن است به بارگذاری جمعیت تهران منجر شود اذعان کرد: از سال‌های گذشته، نادیده گرفته شدن اصول و قواعد شهرسازی سبب ایجاد بافت‌های فرسوده به شکل کنونی شده است و برای اصلاح این وضعیت باید از تمام ظرفیت‌‌ها و سیاست‌های تشویقی برای روان‌سازی و جذب سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده استفاده کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به مشکل کمبود زمین در پایتخت اظهار کرد: به خاطر مشکلات ناشی از کمبود زمین در کلان‌شهر تهران ما ناگزیر هستیم که به جای توسعه افقی به سمت توسعه عمودی و ساخت مسکن در ارتفاع حرکت کنیم و بدون شک اگر ابعاد توسعه پایدار در تولید مسکن  را به‌کار گیریم، شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مسکن در کلان‌شهر خواهیم بود.

نادعلی با اشاره به اینکه تجربه تولید مسکن در ارتفاع الگوی موفقی بوده است از برگزاری و تشکیل جلسات مستمر با شهردار تهران برای حل مسائل مرتبط با حوزه مسکن در ابعاد مختلف کمی و کیفی خبر داد و تاکید کرد: جلسات مختلفی را با شهردار تهران درباره حوزه مسکن برگزار کرده‌ایم و الگوهای جدید تولید مسکن مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به اهتمام شهردار و همچنین الگوهای خلاقانه‌ای که ایشان برای تولید مسکن در نظر گرفته است و همچنین تلاش برای رفع موانع بوروکراسی تولید مسکن، امیدواریم که بتوانیم در حوزه مسکن اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی‌ها در حوزه تولید مسکن گفت: قطعا مشارکت شهرداری در حوزه مسکن می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و سبب خواهد شد که در کنار سایر دستگاه، تولید مسکن افزایش و رونق پیدا کند. عضو شورای شهر تهران همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به بیان دیدگاه‌هایش درباره طرح نهضت ملی مسکن پرداخت و گفت: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن حتما باید نواقص و محاسن طرح مسکن مهر به صورت توامان در اجرای این طرح مد نظر قرار گرفته شود تا مجددا مشکلات مسکن مهر و کاستی‌های آن در طرح نهضت ملی مسکن تکرار نشود. وی با تاکید بر لزوم توجه به پیوست‌‌های فرهنگی و اجتماعی در ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن خاطرنشان کرد: می‌دانم که وزارت راه و شهرسازی این موارد را در طرح نهضت ملی مسکن لحاظ خواهد کرد و جلسات مشترکی هم با معاونت‌های مربوطه در حوزه مسکن در وزارتخانه راه وشهرسازی داشته‌ایم و شاهد بودیم که در این زمینه دغدغه‌‌مند هستند.