پیش‌بینی افزایش 50‌ درصدی تولید قیر

با وجود این برخی مشکلات مانند طرح قرار گرفتن قیر در گروه مواد خام، نیمه خام و نفتی باعث شده تا موضوع عودت ارزش افزوده به شرکت‌های تولیدکننده دچار چالش شود و علاوه بر این موضوعاتی نظیر رفع تعهد ارزی، نحوه نرخ‌گذاری در بورس کالا و بوروکراسی‌های اداری در کنار تحریم‌ها، عرصه را بر تولید و صادرات تنگ کرده است. این در حالی است که برخی شرکت‌ها توانسته‌اند با شرایط سخت کنونی روند رو به رشد خود را ادامه دهند که از جمله آنها می‌توان به شرکت نفت پاسارگاد به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قیر خاورمیانه اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد در نشست خبری همزمان با سیزدهمین نمایشگاه قیر، آسفالت و صنایع وابسته با اشاره به اینکه ما پرچمدار تولید قیر با کیفیت هستیم، گفت: در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰۰‌هزار تن افزایش تولید را رقم زده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال افزایش ۵۰‌درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد باشیم.

مسعود اسفندیاردر ادامه با اشاره به خرید وکیوم باتوم از بورس کالا اظهار کرد: شرکت نفت پاسارگاد با دارا بودن شش کارخانه زیرمجموعه نیاز بالا به مواد اولیه دارد و طبیعی است که در بورس کالا با توجه به مکانیزم حراج باز، باید با شرکت‌های کوچک و متوسط رقابت کند و در چنین وضعیتی قیمت‌ها بدون محدودیت سقف گهگاه تا دو برابر قیمت پایه افزایش می‌یابند.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با بیان اینکه میزان تولید وکیوم باتوم در کل کشور ۱۲ ‌میلیون تن است، خاطرنشان کرد: حدود ۶‌میلیون تن وکیوم باتوم در بورس کالا جهت تولید قیر عرضه می‌شود و ۶‌میلیون تن دیگر به نفت سفید اختصاص می‌یابد این در حالی است که حدود ۵۲‌میلیون تن ظرفیت تولید قیر در کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به کیفیت محصولات کارخانه‌های زیرمجموعه گفت: کارخانه‌های نفت پاسارگاد در حفظ محیط‌زیست بسیار موفق عمل کرده‌اند به گونه‌ای که به عنوان واحد نمونه کیفی معرفی شده‌اند و با توجه به اینکه استاندارد به معنای حداقل کیفیت هاست، ما فراتر از استاندارد حرکت کرده‌ایم.

اسفندیار با انتقاد از واردات مواد اولیه بی‌کیفیت از برخی کشورها از جمله عراق تصریح کرد: برخی به خاطر کاهش هزینه‌های تولید از این مواد بی‌کیفیت در تولید قیر استفاده می‌کنند در حالی که این مساله به اعتبار قیرهای صادراتی ایران ضربه می‌زند و امیدواریم در این خصوص اقدامات لازم از طرف نهادهای مسوول انجام شود.

مدیرعامل نفت پاسارگاد با اشاره به اینکه اولویت ما تامین نیاز داخلی است و در مرحله دوم صادرات را هدف‌گذاری کرده‌ایم، ادامه داد: در خصوص صادرات کمکی تاکنون دریافت نکرده‌ایم؛ ضمن اینکه در خصوص رفع تعهد ارزی با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌‌کنیم.

وی ادامه داد: به طور نمونه در حالی که ما باید ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما تحویل بدهیم اما بهای بالایی که برای قیر صادراتی تعیین می‌کنند، موجب کاهش سود صادرات می‌شود.

اسفندیار با اشاره به اینکه تنها شرکت در صنعت قیر هستیم که قادر است کشتی‌های با تناژ بالای ۴۰هزار تن را بارگیری کند، گفت: برنامه‌ریزی ما در عرصه صادرات این است که واسطه‌ها را از جریان خارج کنیم و به صورت مستقیم به بازارهای جدید مانند کشورهای آفریقایی راه پیدا کنیم ؛ ضمن اینکه در این خصوص مذاکراتی با برخی کشورهای اروپایی به‌ویژه در زمینه صادرات قیرهای پلیمری داشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی شرکت‌ها نسبت به خرید بالای شرکت‌های بزرگ تولیدکننده قیر در بورس کالا اظهار نگرانی می‌کنند، گفت: به هر حال شرکت ما از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و با توجه به دارا بودن ۶ شرکت مواد اولیه بالایی نیاز داریم. ضمن اینکه ما در قبال سهامداران که عمدتا بازنشستگان هستند، مسوولیم و با وجود این ما معتقدیم باید سازوکار بورس کالا برای عرضه وکیوم باتوم اصلاح شود ؛ به این معنا که شرکت‌های با تناژ بالا و شرکت‌های تناژ پایین در دو یا چند دسته تقسیم شوند.

اسفندیار افزود: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه در بورس کالا صنعت قیر ناگزیر از افزایش قیمت‌هاست. اما حاشیه سود این صنعت کمتر از ۷‌درصد است.

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه بدهیم مشتریان خارجی تعیین‌کننده قیمت قیر ایران باشند، تصریح کرد: برخی از خریداران روزانه با توجه به بهای مواد اولیه و سایر هزینه‌های تولید به شرکت‌ها تکلیف می‌کنند که باید با قیمت مورد نظر ما محصول‌تان را بفروشید؛ بر این اساس شاهدیم که در بازار آفریقا قیمت هر تن قیر ۱۰۰ تا ۱۵۰دلار بالاتر از نرخ قیر ایران فروخته می‌شود. به همین خاطر ما تصمیم گرفته‌ایم به صورت مستقیم قیر تولیدی را صادر کنیم.

وی اظهار کرد: اعتقاد دارم همان‌طور که در بورس کالا قیمت کف تعیین شده، باید سقف آن نیز تعیین شود زیرا در این صورت شرکت‌ها متحمل هزینه‌های بسیار بالایی در رقابت می‌شوند. به طور کلی ما مشکلات‌مان را به گوش مسوولان وزارت نفت، وزارت صمت و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسانده‌‌ایم و امیدواریم رسانه‌ها در خصوص انعکاس مشکلات صنعت قیر همکاری کنند تا صدایمان به گوش مسوولان برسد.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد عنوان کرد: با نظر هیات‌مدیره نگاه ویژه‌ای به مقوله توسعه داریم به گونه‌ای که پروژه‌های نیمه‌کاره را به سرانجام رسانده‌ایم و امیدواریم با تکمیل این اقدامات، ۵۰‌هزار تن به ظرفیت مخازن شرکت اضافه کنیم.

اسفندیار با اشاره به مشکلات ارزش‌‌افزوده صنعت قیر گفت: متاسفانه تعریف درستی از قیر ارائه نشده و این محصول نهایی را جزو مواد خام و نیمه خام قرار داده‌اند که بر این اساس موضوع استرداد ارزش افزوده دچار مشکل شده است و اگر چه وزارت صمت در این خصوص نظر ما را تایید می‌کند اما تصمیم‌گیرنده نهایی وزارت نفت است و در حال پیگیری این موضوع مهم هستیم.

وی با تاکید بر تولید دانش‌‌بنیان افزود: یک محصول جدید قیرمتناسب با شرایط آب و هوایی خاص برای نخستین بار در کشور توسط شرکت نفت پاسارگاد تولید شده که در شرایط آب و هوایی منفی ۲۲ درجه تا مثبت ۷۷ درجه قابل استفاده است و علاوه بر این در زمینه قیرهای نانوی کامپوزیت هم ورود کرده‌ایم.

اسفندیار با بیان اینکه توسعه و تحقیق را به طور مداوم دنبال می‌‌کنیم، گفت: در سال‌جاری ۱۰ مقاله علمی و تحقیقاتی در معتبرترین مجلات بین‌المللی منتشر کرده‌‌ایم، چراکه به کیفیت توجه ویژه‌‌ای داریم. ضمن اینکه آزمایشگاه ما یکی از معتبرترین آزمایشگاه‌‌های کشور به شمار می‌رود.