برخی از بردن نام برجام هم پرهیز دارند

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بر اساس گزارش اوپک ، عراق در دو ماه ژؤئن و جولای یعنی خرداد و تیر بالای بیست و دو میلیارد دلار نفت فروخته است.

مهدی پازوکی با تاکید بر اینکه فاصله ما با همسایگان در حال افزایش است و باید به سرعت برای این موضوع چاره‌ادیشی کرد، گفت: عربستان تنها در تیرماه ۳۵ میلیارد دلار نفت فروخته است چرا که از فناوری بالای شرکتهای اروپایی و آمریکایی استفاده می‌کنند و روز به روز اقتصادشان قوی‌تر می‌شود.

پازوکی گفت: امروز اعلام شد ترکیش ایر مقام اول در دنیا را کسب کرده است. ترکیه ای که تورم ۸۰ درصدی دارد به این جایگاه رسیده اما آقایان جهان را نگاه نمی‌کنند. ما می توانیم حداقل روزی ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر کنیم اما طبق گفته آقایان بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت صادر می کنیم. این تفاوت به معنای از دست رفتن روزی ۱۰۰ میلیون دلار است.

او با اشاره به اینکه برخی از استفاده از واژه برجام نیز پرهیز دارند، گفت: ما بعد از برجام روزانه ۲میلیون و ۲۰۰ هزاربشکه نفت صادر می‌کردیم اما برخی حتی از ذکر واژه برجام هم دوری می‌کنند و می‌گوید توافقات. عراق حتی ارز ما را به خودمان نمی دهد. عملا سیستم بانکی ما قفل کرده است.از سوی دیگر تیم مذاکره ای الان ایران نسبت به تیم آقای ظریف ضعیفتر است. جامعه را می‌بندند.

او گفت: فاصله اقتصاد ما با کشورهای همسایه هر روز بیشتر می‌شود چون به جای در پیش گرفتن سیاست تعامل با جامعه جهانی، با طالبان و کره شمالی هم موضع شده‌ایم. این طرز تفکر نمی‌تواند اقتصاد ایران را شکوفا کند. امروز ارتباط اقتصادی با شرکت‌های آمریکایی به نفع ما و به ضرر رقبای منطقه‌ای است ولی بخشی از نظام تصمیم‌گیری ما متوجه آن نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.