در این آیین ناصر فخاری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به اهمیت کار گروهی در راه‌اندازی این کارخانه گفت: نتیجه این کار جمعی و در سایه اتکا به توان داخلی، امروز با بهره‌برداری از کارخانه هوشمند و تمام ایرانی که به همت فرزندان معظم شهدا و ایثارگران و متخصصان تکمیل و تجهیز شده به دست آمد.

وی بیان کرد: سازمان اقتصادی کوثر امروز در عرصه‌های متعدد کشاورزی، کشور را بی‌نیاز از واردات و وابستگی به خارج کرده است. مانند تولید دستگاه جوجه کشی هوشمند با راندمان بالاتر از نمونه خارجی.  فخاری افزود: هر سرمایه‌گذار یا فعال حوزه طیوری در کشور که به دستگاه جوجه‌کشی چه در بخش تجهیزات و تامین قطعات و چه در بخش ماشین‌آلات کامل نیاز داشته باشد، از طریق شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر می‌تواند تمام نیازهای خود را برآورده کند.  مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با یادآوری تحریم‌های سال ۹۸ کشور در بخش واردات مرغ اجدادی اضافه کرد: امروز اثر آن تحریم‌ها کمرنگ شده است و دشمن نمی‌تواند ضربه‌ای در این حوزه به کشور بزند. سازمان اقتصادی کوثر در حوزه امنیت غذایی هم در مساله تولید دستگاه تمام ایرانی جوجه کشی و هم در بحث بنیادین مرغ اجداد توانسته به خودکفایی و امکان تامین صد در‌صدی این نیاز اساسی کشور در بخش کشاورزی برسد.  ناصر فخاری ادامه داد: استان گیلان سهم ۱۷‌درصدی در تولید مرغ اجدادی کشور را داراست. برای پایدار نگه‌‌‌داشتن این تولید به حمایت همه‌جانبه همه مسوولان استان نیاز است.  در ادامه این آیین محمدصادق واعظی مدیرعامل گروه سرمایه کشاورزی کوثر تصریح کرد: این گروه ۷۰‌درصد جوجه پدر و مادر گوشتی و ۴۰‌درصد جوجه پدر و مادر تخم‌گذار را تولید می‌کند و در این هلدینگ شرکت‌های متعددی در ۶ زنجیره‌ دام سبک و سنگین، طیور گوشتی و تخم گذار، زراعت، لجستیک و آبزی پروری فعالیت می‌کنند.

واعظی افزود: این گروه، متنوع‌ترین هلدینگ کشاورزی کشور است و عملا کار توسعه و تکمیل زنجیره تشکیل شرکت‌ها در حوزه را برعهده دارد. وی ادامه داد: شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کوثر با تمام توان برای تکمیل زنجیره امنیت غذایی کشور تلاش می‌کند و در آینده اثرات بزرگ آن‌‌‌ را خواهیم دید و از آن رونمایی می‌کنیم.

همچنین در ادامه این آیین زینب مهربخش مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کوثر با اشاره به تلاش جدی این شرکت برای خروج از زیان و رسیدن به سوددهی در چند ماه اخیر گفت: تجهیزات و دستگاه‌های جوجه‌‌‌کشی کشور که در گذشته از خارج تامین می‌شد پس از تحریم با مهندسی معکوس توسط شرکت مکانیزاسیون کوثر ساخته شده و منجر به آن شد که این کارخانه جوجه کشی پس از ۱۰ سال تعطیلی دوباره در دولت سیزدهم احیا شود.

وی افزود: شرکت مکانیزاسیون با سرمایه‌گذاری سه‌هزار میلیارد ریال و اخذ تسهیلات ۷۵‌میلیارد ریالی برای تولید دستگاه جوجه‌کشی هوشمند، فرصت اشتغال ۲۰۰ نفر (۵۰ نفر مستقیم و ۱۵۰ نفر غیرمستقیم) را ایجاد کرده است.  مهربخش ادامه داد: مهم‌ترین برنامه مکانیزاسیون کوثر این است که تا پایان سال تولید ۹۰ دستگاه جوجه‌کشی دیگر را به انجام برساند. این تولیدات می‌تواند از خروج حدود ۶‌میلیون یورو جلوگیری کند و در حوزه تولید ماشین‌آلات جوجه‌کشی تمام ایرانی در کشور به خودکفایی برسد.