اجرای مسکن ملی عزم و اراده ملی می‌خواهد

 مدیرعامل «نپاسازه» با بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه اگر عزم جدی وجود داشته باشد بخشی از پروژه مسکن ملی قابلیت اجرا دارد، گفت: به‌طور مثال پروژه ۵۰۰ واحدی مسکن ملی پرند شرکت «نپاسازه» از تاریخ جواز پروژه که اردیبهشت ۱۴۰۰ بود به مدت نزدیک ۱۴ ماه ساخته و تکمیل شد. بهای تمام‌شده پروژه با احتساب تعدیل‌های تا امروز حدودا متر مربعی ۵/ ۴ میلیون تومان بوده است که با تعدیل ۱۴۰۱ در نهایت ۸/ ۴ میلیون تومان بهای تمام‌شده پروژه خواهد بود. بدون احتساب هزینه‌های زیرساخت مثل انشعابات و خدمات روبنایی قیمت تمام شده ۸/ ۴ میلیون خواهد بود که البته به این موارد هزینه جواز و قیمت زمین اضافه خواهد شد.

فرج‌الله یعقوبی در پاسخ به این سوال که پس می‌توان ۵۰۰ واحد مسکونی را در طول یک سال یا ۱۴ ماه تکمیل کرد، در حالی که برخی سازنده‌ها این مدت زمان را نشدنی عنوان می‌کنند و شاید هم به دنبال تعدیل هستند، گفت: پروژه‌های مسکن ملی چون در واقع قرارداد به صورت مشارکتی و بین بانک و سازنده است سازنده‌هایی که ورود می‌کنند باید هم توان فنی و هم توان مالی داشته باشند. ضمن اینکه مبالغ چون در قالب تسهیلات بانکی به سازنده‌ها پرداخت می‌شود این امر ایجاب می‌کند که سازنده‌ها از نظر حساب شرکت و هیات‌مدیره و مسائل بیمه و دارایی حساب شفاف داشته باشند تا بتوانند تسهیلات بانکی را به موقع دریافت کنند.

 به گفته وی بخشی از تاخیر شاید برای این باشد که برخی سازنده‌ها در این بخش مشکل دارند و بسیاری از سازنده‌ها هم مبالغی که دریافت می‌کنند تمام آن را در پروژه مسکن ملی مصرف نمی‌کنند یا اینکه دیر اقدام می‌کنند. یا  به دلیل ترس از افزایش قیمت‌ها و نگرانی‌هایی که دارند از خود بهره‌ای نمی‌برند.

وی ادامه داد: به هر حال ما نشان دادیم که می‌توان و ساخت ۵۰۰ واحد در یک سال شدنی است. در حال حاضر هم در مسکن ملی قزوین در شهرک مهرگان پروژه‌ای در دست اقدام داریم که حدود ۳۰۰ واحد است. جالب این است که ما در بهمن ماه سال گذشته ورود کردیم و امید است اواخر آبان ماه امسال ۸۰ درصد پروژه آماده بهره‌برداری و افتتاح باشد.۲۰ درصد باقی‌مانده نیز به این دلیل است که زمین آماده نبود و شرکت نپاسازه مشکلی نداشت. اما برخی سازنده‌ها که قبل از شرکت نپاسازه کار را شروع کرده‌اند پیشرفت فیزیکی ما را ندارند. در این پروژه نیز قیمت تمام‌شده حدود ۸/ ۴ میلیون تومان است.

یعقوبی گفت: برای پروژه ۵۰۰ واحدی پرند برای هر واحد مسکونی ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت شد و میزان آورده متقاضیان حدودا ۲۲۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه چند چالش اصلی در طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، گفت: یکی از چالش‌ها این است که زیر‌مجموعه دولت هنوز به آن باور نرسیده‌اند که تعهدی داده شده و باید به تعهد خود در این خصوص عمل کنند. این باور باید در زیر‌مجموعه وجود داشته باشد که ساخت مسکن نه در تعداد یک میلیون واحد مسکونی بلکه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در سال نیاز به اهتمام جدی، کار جهادی و خود‌باوری دارد. اما متاسفانه در زیر‌مجموعه دولت و در شهرهای جدید کشور یک ضعف وجود دارد که مدیران عامل شهرهای جدید کند و ضعیف عمل می‌کنند.

به گفته یعقوبی چالش دیگر که گریبان طرح نهضت ملی مسکن را گرفته این است که عمده پروژه‌ها متاسفانه زیر‌ساختی هستند. دولت وقتی پروژه‌ها را طراحی می‌کند باید زیرساخت‌ها را آماده کند و بر اساس آن زمین آماده را تحویل سازنده بدهد‌ نه اینکه یک بیابان را تحویل دهد.

مدیرعامل نپاسازه ادامه داد: اینها چالش‌هایی است که دولت باید نسبت به آماده‌سازی‌های زمین اقدام کند. منظور ما از آماده‌سازی زمین این است که حداقل یک تسطیح زمین رخ دهد و زیر‌ساختی فراهم شود. متاسفانه دولت در این بخش بسیار ضعیف عمل کرده است. چالش بعدی هم این است که نوسان و افزایش قیمت مصالح ساختمانی بالا است و این نوسانات بالا باعث می‌شود که سازنده‌ها دچار مشکلات قیمتی و ساخت شوند که بعضا از سوی متقاضیان و بانک قابلیت پرداخت وجود ندارد. البته تکنولوژی ساخت  را هم باید به این چالش اضافه کرد. باید تکنولوژی ساخت و رویکردها تغییر کند و دولت به سمت صنعتی‌سازی حرکت کند. در واقع مدل سنتی‌سازی را تعطیل کند.

 وی با بیان اینکه تورم‌های پی‌در‌پی سازنده‌ها را دچار مشکل کرده است، گفت: متاسفانه خود‌کنترلی در بخش‌های مختلف کشور ضعیف شده است. افراد و سازنده‌ها و مسوولان امر باید خود‌کنترلی داشته باشند. یعنی وظایف را به نحو احسن انجام دهند. به هر حال برخی سازنده‌ها قراردادی را امضا می‌کنند و در بین راه قیمت‌ها افزایش می‌یابد و از یکسو متولی ساخت برای اینکه پاسخ کار را بدهد و سود هم بکند از مصالح ساختمانی درجه پایین‌تر استفاده ‌می‌کند. این خود عاملی در کاهش عمر مفید ساختمان خواهد شد. در بخش تاسیسات ساختمانی هم همین‌طور است که عمر لوله‌ها بعد از چند سال تمام می شود. پس تا زمانی که این تفکر حاکم بر متولیان بخش مسکن تغییر نکند و خود‌کنترلی وجود نداشته باشد ساخت و کیفیت آن کاهش می‌یابد.

این سازنده در نهایت گفت: امروز مسکن از تورم ۳۰ درصد کمتر رشد کرده است.چرا که در سال ۱۴۰۰ ورق فولادی کیلویی ۷ هزار تومان بود و در پایان ۱۴۰۰ این عدد به ۳۰ هزار تومان رسید.بهای تمام شده ساختمان به‌ویژه ساختمان‌های فولادی به‌شدت افزایش پیدا کرد و این افزایش قیمت هنوز در بهای واحد مسکونی که در بازار عرضه شده نمود پیدا نکرده است.به طور قطع و یقین قیمت مسکن افزایش خواهد داشت.