شیوه اجرا

28- (1) copy

کتاب «شیوه اجرا: نظم انجام کارها» یکی از کتاب‌‌های فهرست پرفروش نیویورک تایمز است و تاکنون بیش از 2 میلیون نسخه چاپی از آن به فروش رفته است. نوشته لری باسیدی و رم چارن یکی از منابع اصلی درباره شیوه دستیابی به نتیجه در جهانی نامطمئن است؛ چه یک شرکت کامل را اداره کنید یا در نخستین شغل مدیریتی خود باشید. نیویورک تایمز خواندن این کتاب را برای هر کس که به کسب‌‌وکار اهمیت می‌دهد، لازم می‌‌داند.

این کتاب نخستین‌بار در سال 2002 منتشر شد و شیوه انجام وظایف شغلی و پروژه‌ها را تغییر داد. بسیاری از فعالان کسب‌‌وکار این موضوع را تجربه کرده‌‌اند که در هر پروژه یا وظیفه‌‌ای، 80 تا 90 درصد ابتدایی کار به خوبی پیش می‌‌رود. با این حال، بسیاری از آنها به دلیل مشکلاتی که در چند درصد پایانی پیش می‌‌آید، ناتمام می‌‌مانند. این کتاب در زمان انتشار خود نشان داد که چگونه می‌توان گام آخر را هم با قدرت برداشت و کارها را به پایان رساند.

اکنون لری باسیدی و رم چارن به بازنگری در کتاب خود پرداخته و ویرایش جدیدی از آن را به بازار معرفی کرده‌‌اند؛ ویرایش جدیدی که برای جهانی با قوانین جدید است؛ جهانی که قوانین قدیمی فروریخته و تغییرات بنیادین اتفاقی عادی شده‌‌اند. به این واسطه، هنر اجرا و اتمام کارها بیش از همیشه اهمیت یافته است. نویسندگان توضیح می‌دهند که شرایط در جهان کنونی و آینده قابل تصور آن به چه شکل است:

- رشد کندتر خواهد بود. با این حال، شرکتی که اجرای بی‌‌نقص داشته باشد، از اعتماد به نفس، سرعت و منابع کافی برای حرکت سریع در هنگام ظهور فرصت‌‌ها برخوردار خواهد بود.

- رقابت شدیدتر خواهد بود و شرکت‌‌ها به دنبال هر مزیت رقابتی ممکنی در تمام حوزه‌ها از محصول و فناوری گرفته تا موقعیت مکانی و مدیریت می‌گردند.

- دولت‌ها نقش‌‌های جدیدی در اقتصادی ملی بر عهده می‌گیرند. برخی از آنها به عنوان شرکای کسب‌‌وکار تغییر شکل می‌دهند و برخی محدودیت و مانع می‌سازند. شرکت‌‌هایی که به هنر اجرا مسلط باشند، جذابیت بیشتری برای نهادهای دولتی به عنوان شرکا و تامین‌‌کنندگان خود خواهند داشت و آمادگی بهتری برای انطباق با موج جدید قوانین و مقررات خواهند داشت.

- مدیریت ریسک تبدیل به یکی از اولویت‌های نخست هر رهبر کسب‌‌وکار خواهد شد. شیوه اجرا به شما ابزاری در شناسایی تهدیدهای درونی و بیرونی می‌دهد و به موجب آن می‌توانید بسیاری از بحران‌‌های احتمالی و ناشناخته را پیش‌‌بینی کنید.

کتاب شیوه اجرا نشان می‌دهد که چگونه افراد، استراتژی و عملیات را به عنوان یک فرآیند محوری هر کسب وکار به یکدیگر متصل کنید. هدایت این فرآیندها، کار اصلی هر رهبر کسب‌‌وکار است؛ نه تدوین یک چشم‌‌انداز و واگذاری امور به دیگران. نویسندگان کتاب از اهمیت حضور عمیق و مشتاقانه در سازمان پرده برمی‌‌دارند. همچنین نشان می‌دهند که چگونه گفت‌وگوهای قاطع و قابل اتکا درباره افراد، استراتژی و عملیات که در نهایت منجر به اجرا و اتمام کامل کارها می‌شود، در کسب‌‌وکارهای صادق و واقع‌‌گرا ممکن است.

 

 

قانونِ بی‌‌قانونی

28- (2) copy

کتاب قانون بی‌‌قانونی اثر ارین میر و رید هستینگز است. این کتاب به شما می‌‌آموزد چگونه کسب و کارتان را متحول کنید و به سوی پیشرفت گام ‌بردارید. رید هستینگز بنیان‌‌گذار نتفلیکس برای نخستین‌بار فرهنگ غیرمتعارف پشت یکی از نوآورترین و موفق‌‌ترین شرکت‌‌های جهان را در این کتاب رونمایی کرده است. در تاریخ هیچ شرکتی مثل نتفلیکس نبوده است. هیچ شرکتی نبوده که انقلابی در صنعت سرگرمی‌‌ باشد و سالانه درآمدهای میلیاردی کسب کند و تصورات میلیون‌ها انسان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

نتفلیکس برای دستیابی به این موفقیت‌‌ها، بارها و بارها خود را از نو بازسازی کرد. این نوع انعطاف‌‌پذیری بی‌‌سابقه بدون اصول مدیریتی خاص و رادیکالی که رید هستینگز از همان آغاز کار در پیش گرفته بود غیرممکن است. هستینگز رویکردهای سنتی که شرکت‌‌های دیگر بر مبنای آن فعالیت می‌کنند را رد کرد تا به جای آن فرهنگ متمرکز بر آزادی و مسوولیت را به وجود بیاورد. فرهنگی که به نتفلیکس اجازه داده تا با تغییر نیازها سازگار شود و نوآوری هم داشته باشد. نویسندگان کتاب برای نخستین‌بار به اعماق ایدئولوژی‌‌ها و استراتژی‌‌های بحث‌‌برانگیز نتفلیکس ورود کرده و حکایت جذاب و ناگفته‌‌ای از فلسفه یکی از ابتکاری‌‌ترین شرکت‌‌ها در جهان را روایت می‌کنند.

۱۰ نکته‌‌ای که کتاب قانون بی‌‌قانونی به شما می‌‌آموزد:

۱. به جای ۱۰ کارمند متوسط، یک کارمند با استعداد و عالی استخدام کنید.

۲. افراد اشتباه، افرادی که تن به کار نمی‌دهند، افرادی که عملکرد خوبی ندارند و کارمندانی که بدبین هستند را از تیم خود دور کنید.

۳. اصل «به‌‌دنبال خشنود کردن رئیس‌‌تان نباشید» را در بین کارکنان ترویج کنید.

۴. قوانین مرخصی را حذف کنید.

۵. فرآیند دریافت تاییدیه برای هزینه‌ها و مسافرت‌‌ها را حذف کنید.

۶. بیشترین حقوق بازار را به کارکنان خود بدهید.

۷. از سیستم‌‌های رتبه‌‌بندی اجتناب کنید؛ زیرا این سیستم‌‌ها باعث ایجاد رقابت داخلی شده و افراد را از همکاری منصرف می‌کنند.

۸. وقتی تشخیص می‌دهید که بهتر است کسی را اخراج کنید، به جای استفاده از برنامه بهبود عملکرد که هم تحقیرآمیز بوده و هم برای سازمان به‌‌صرفه نیست، بهتر است همین پول را در قالب بسته پاداش پایان کار در اختیار شخص قرار دهید.

۹. با زمینه‌‌سازی مدیریت کنید، نه با کنترل.

۱۰. فرهنگ خود را به همه دنیا معرفی کنید.