توسعه گلستان از مسیر «اینچه‏‌برون»

مدیراجرایی منطقه آزاد «اینچه برون» با تاکید براینکه طرح جامع این منطقه ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، می‌گوید: در چند ماه اخیر تهیه، تجهیز و آماده‌سازی مکان و بخشی از نیروی انسانی اولیه فراهم شده و ارتباط با نخبگان داخل و خارج گلستان و پیگیری تدوین اساسنامه از مهم‌ترین اقداماتی است که صورت گرفته است. تصویب اساسنامه در کمیسیون فنی مهندسی دبیرخانه و تصویب اساسنامه در شورای عالی منطقه آزاد هم صورت گرفته است و برای اجرایی شدن آن منتظر تایید شورای نگهبان هستیم.

ملک‌حسینی درادامه با اشاره به اقداماتی که تاکنون برای فعالیت این منطقه انجام شده است، می‌گوید: همزمان با بحث اساسنامه، مجوز مطالعات طرح جامع هم گرفته شده است و طرح جامع منطقه آزاد اینچه برون در بین هفت منطقه آزاد جدیدالتاسیس پیشرو است و تنظیم آن در یکی دو ماه آینده، به انتهای کار می‌‌رسد. طرح جامع مبنای اجرایی منطقه آزاد است و برای آینده اساسنامه، مبنای قانونی است که امیدوار هستیم با وحدت، همدلی و همگرایی تمام دستگاه‌ها و نمایندگان مجلس، شاهد رشد و شکوفایی این طرح و استان گلستان باشیم و در این راستا، هماهنگی خوبی با دستگاه‌های اجرایی درباره ثبت اراضی و تطبیق و تدقیق محدوده انجام شده است. مدیر اجرایی منطقه آزاد اینچه برون با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای که می‌تواند به زودی در این منطقه عملی و محقق شوند، می‌گوید: ما یک سند با عنوان «سند توسعه منطقه اینچه برون» داریم که برنامه‌هایی برای توسعه در بخش‌های صنعتی، شیلاتی، صادراتی در خود دارد و فرآیند شکل‌گیری کسب و کار در این منطقه در آن مدنظر قرار گرفته است و توسعه همه‌جانبه آن می‌تواند «اینچه برون» را به یک منطقه استراتژیک تبدیل کند و به همین منظور ارتباطات خوبی برای جذب سرمایه‌‌گذاران برقرار شده است. ملک‌حسینی ادامه می‌دهد: با همکاری استاندار گلستان، ستاد راهبردی منطقه آزاد با کارگروه‌های شش‌گانه درحال راه‌اندازی است. عملیات نقشه‌های کاداستر انجام شده است که در چهار ماه گذشته ۶۵ درصد پیشرفت مطالعاتی داشته و مرحله اول جانمایی و پهنای زون‌‌ها مشخص شده است. مدیر اجرایی «اینچه‌‌برون» با برشمردن مشوق‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه می‌گوید: تلاش داریم واگذاری زمین به صورت رایگان به سرمایه‌گذاران انجام شود و معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شود تا بدون شک شاهد حضور سرمایه‌گذاران در این منطقه باشیم.

توسعه مسیر ریلی اینچه برون-آزادشهر-شاهرود

یکی ازمهم‌ترین پروژه‌ها برای ارتقای بهره‌وری و توسعه همه‌‌جانبه منطقه آزاد «اینچه برون» احداث مسیر ریلی اینچه برون -آزادشهر-شاهرود است که با کاهش هزینه‌های حمل‌‌ونقل کالا، منجر به افزایش فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری در منطقه می‌شود. توسعه مسیر ریلی همچنین می‌تواند جاذبه‌های اقتصادی بزرگی در گلستان ایجاد کند. مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ هم در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌‌اقتصاد» به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود در اینچه برون اشاره می‌کند و می‌گوید: مرکز لجستیک این منطقه محل اتصال کشورهای آسیای میانه به ایران از طریق اینچه برون است که از نظر ترانزیت بار و کالا به مقصد آب‌های آزاد و اروپا اهمیت زیادی دارد.

محسن اعتماد، مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ به انتقاد از کم‌‌کاری‌ها و فرصت‌‌سوزی‌های گذشته در این ناحیه مستعد جغرافیایی کشور ادامه می‌دهد: تاچند سال قبل به علت کم‌توجهی به ایجاد زیرساخت‌ها در اینچه برون که قرار بود نقش ترانزیت بین‌المللی را ایفا کند، در بهره‌برداری از این خط ریلی توفیقی نصیب گلستانی‌ها نشد؛ اما طی دو سال گذشته افزون بر۲۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات راه آهن جمهوری اسلامی برای توسعه زیرساخت‌های ریلی گلستان اختصاص یافته است. اعتماد با اشاره به رشد حمل‌‌ونقل کالا از گمر‌ اینچه برون ادامه می‌دهد: علاوه براین، میزان حمل بار، صادرات و واردات از ایستگاه راه آهن اینچه برون افزایش پیدا کرده که در مقایسه با سال‌های قبل رشد چند برابری داشته است.

اینچه برون کجاست؟

اینجه برون مرکز بخش «داشلی برون» واقع در حاشیه جنوبی رودخانه اترک و شمال گلستان است که با نگاه ویژه دولت، درحال تبدیل شدن به پیشران توسعه پایدار و جهش اقتصادی گلستان است. این منطقه یک نقطه اتصال مرزی بین ایران و جمهوری ترکمنستان است که حدود ۲۲ سال قبل فعال شده است. علاوه براین، قرارگیری اینچه برون در مسیر ریلی کشورهای آسیای میانه و قابلیت بهره‌گیری از آن برای ایجاد منطقه آزاد، امید مردم گلستان را چند برابر کرده است تا بتواند بخشی ازعقب‌ماندگی بخش صنعتی این منطقه را با بهره‌‌گیری از ظرفیت همجواری با دریای خزر، قرارگیری در کریدور شمال-جنوب و جانمایی در یکی از دروازه‌های آسیای میانه، برطرف کند. به عقیده کارشناسان اگر نیم‌‌نگاهی به توسعه صنعتی و صادرات به عنوان راه‌حل‌‌هایی برای توسعه کشور داشته باشیم، منطقه آزاد اینچه‌برون می‌تواند نقش بسزایی در شکوفایی اقتصاد گلستان و کشور داشته باشد. همجواری منطقه با دریای خزر و امکان برقراری ارتباط آبی با کشورهای دیگر و همچنین قرارگیری در کریدور ریلی شمال -جنوب و وجود گمرک مرزی اینچه برون، باعث شده که گلستان را به دروازه پرظرفیت و سهل‌‌الوصول آسیای میانه تبدیل کند که برای تبدیل آن به گذرگاهی بین‌المللی، نیازمند برنامه‌‌ای مدون و طرح‌های جامع و تاثیرگذار است. خبر ایجاد منطقه آزاد تجاری-صنعتی اینچه برون درسال ۱۳۹۳ و همزمان با سفر رئیس‌جمهوری و هیات دولت وقت به استان گلستان اعلام شد و در سال ۹۴ درشورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و لایحه ایجاد آن ازسوی دولت به مجلس فرستاده شد. در نهایت این لایحه درسال ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسید. پس از کش و قوس‌های فراوان، طرح ایجاد منطقه آزاد «اینچه‌برون» سرانجام در اردیبهشت سال گذشته با رای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، هفت منطقه آزاد تجاری -صنعتی شامل «مهران» در استان ایلام، «سیستان»، «بانه - مریوان»، «بوشهر»، «قصرشیرین»، «اردبیل» و «اینچه برون» به تصویب رسید و در دستور کار احداث قرار گرفت و هم‌اکنون اینچه برون با تمام ظرفیت‌هایش در حوزه‌های اقتصادی و تجارت کالا، نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است که نگاه‌ها را به سمت آن معطوف کند.

با توجه به آنچه در این گزارش آمد، باید گفت منطقه آزاد «اینچه‌برون» یک فرصت استثنایی برای استفاده از ظرفیت اقتصادی و صادراتی برای توسعه استان گلستان است و تسریع در احداث راه آهن اینچه برون-گنبد-آزادشهر-شاهرود و اتصال آن به کریدور شمال -جنوب، تاثیر بسزایی در توسعه و تحول همه‌جانبه گلستان و نقشی طلایی در توسعه اقتصاد کشور دارد و فرصت سرمایه‌گذاری محلی را بیش از پیش فراهم می‌کند.

27-2