صدور بخشنامه‌های خلق‌‌الساعه و متعدد همواره باعث بروز بسیاری مشکلات شده است. ما نیاز به ثبات در تصمیمات و تسهیل فرآیند‌‌ها داریم. ما نیازمند حمایت در توسعه دانش و ورود تکنولوژی و ماشین‌‌آلات مدرن هستیم.

در این بین ناتوانی در اخذ تاییدیه برخی استانداردهای بین‌المللی به دلیل تحریم‌ها، همچنین وارد کردن عمدی این استانداردها در اسناد برخی مناقصه‌ها (تا پروژه به تولیدکننده ایرانی نرسد و واردکنندگان بتوانند به اهداف خود برسند)، ازجمله مشکلاتی است که این صنعت را می‌‌آزارد. به هر حال جدای از کمبود مواد اولیه، مشکلات اداری، تنش‌های مالی و اقتصادی، قاچاق در این صنعت به صورت جدی دیده می‌شود. به‌طوری که ۵۰درصدکولرهای گازی موجود در بازار قاچاق بوده و ۵۰ درصد دیگر کولرهایی هستند که به صورت قانونی وارد شده یا در داخل کشور تولید شده‌اند. متاسفانه سیستم‌های تهویه مطبوع تحت عنوان ماشین‌آلات، ادوات و دستگاه‌ها به صورت قانونی وارد کشور شده و اتفاقا معافیت گمرکی هم دریافت می‌کنند. این در حالی است که براساس تصویب‌نامه‌های هیات وزیران، خرید هر نوع کالای تاسیساتی و تهویه مطبوع خارجی که مشابه داخلی دارند، برای تمامی‌‌ دستگاه‌های دولتی و دستگاه‌هایی که به نحوی از بودجه عمومی ‌‌یا دولتی استفاده می‌کنند، ممنوع است. این کار به معنای واقعی گل به خودی محسوب می‌شود. متاسفانه در حال حاضر تعرفه واردات چیلر در ایران کمتر از تعرفه واردات همین محصول در امارات است. در حالی که ما ادعا می‌کنیم تولید‌کننده این محصول هستیم و امارات مصرف‌کننده آنهاست. در حالی که انتظار می‌‌رود در صورت هر نوع گشایش سیاسی، به‌‌جای واردات کالاهای نهایی، نوسازی خطوط و تجهیزات و انتقال دانش و فناوری به کشور در صنایع کوچک و متوسط صورت گیرد.

هم ‌‌اکنون تمام ‌‌تجهیزات تهویه مطبوع مورد نیاز مصرف‌‌کنندگان کشور که مراکز بهداشتی، درمانی و صنایع به ویژه صنایع نفت و گاز و انرژی، در راس آنها هستند، توسط تولیدکنندگان ایرانی تولید می‌شوند.

بنابراین لازم است واردات محصولات مشابه از هر نوع مبادی از سوی دولت ممنوع شود تا تولید داخلی به حیات خود ادامه دهد. تنها خواسته ما از دولت این است که در راستای حمایت از تولید ملی، دستگاه‌های دولتی ملزم شوند در مناقصات خود شرط عضویت در انجمن تخصصی را اجباری کنند و اولویت با این شرکت‌‌ها باشد. متاسفانه شاهدیم که شرکت‌‌های متفرقه با خرید پروانه تولید در مناقصه شرکت می‌کنند و کالای مشابه خارجی را با قیمت بالا و کیفیت پایین ارائه می‌دهند.