جلسه محرمانه در آمریکا برای اینترنت در ایران

پنج شنبه شب ایلان ماسک در پاسخ به یکی از کاربران توییتر که پرسیده بود آیا خبری از اینترنت استارلینک در ایران دارد پاسخ داد که چند دستگاه فعال شده اند.

این پاسخ بار دیگر موضوع استارلینک را داغ کرد چند روز پیش نیز فایننشال تایمز مدعی شده بود به اطلاعات یک جلسه داخلی بین مدیران استارلینک و چند تن از مقامات آمریکا دست پیدا کرده است.

اعضای دولتی این جلسه از شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت خزانه داری و دیگر مقامات ایلات متحده بودند.محور بحث درباره چگونگی ارائه خدمات اینترنتی استارلینک به ایران بوده است.

یک مقام مسول آمریکا به این روزنامه گفته است: ما همه روش‌های گسترش و تداوم دسترسی به اینترنت در ایران را تشویق می‌کنیم و به طور گسترده از بخش خصوصی برای کمک به ایرانیان حمایت می کنیم تا اقدامات لازم را انجام دهد.

در این جلسه تصمیم گرفته شده دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده  صدور مجوزهای خاص برای تجارت مرتبط با آزادی اینترنت ایران را در اولویت خود قرار دهد.

استارلینک چیست و چرا مهم است

استارلینک اولین شبکه  نسل جدید اینترنت ماهواره‌ای است که در مدار پایین زمین کار می‌کند و به گونه‌ای طراحی شده‌ که اینترنت با پهنای باند بالا را از فضا به طور مستقیم برای بخش خانگی فراهم می کند.  

برای بهره‌مندی از اینترنت ماهواره‌ای نیازی به استفاده از خط تلفن نیست و تنها وسیله لازم برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای، یک ترمینال کوچک یا همان دیش ماهواره‌ برای دریافت سیگنال‌ و انتقال آن‌ها به مودم است.

این دیش های کوچک قابل نصب آسان در مدت زمان کوتاه با یک اپلیکیشن کاربردی برای مدیریت اینترنت است که روی سقف، حیاط یا حتی فضای خارجی نزدیک به خانه نصب می شود و امکان استفاده از آن در مسیر و حین حرکت نیز وجود دارد.

ایران و استارلینک

ماسک در پاسخ به یک کاربر ایرانی درباره اختلالات اخیر اینترنتی ایران گفته بود، اگر معافیت های تحریمی لازم از طرف دولت آمریکا صادر شود، استارلینک به ایران هم خدمات رسانی می کند. بعد از این درخواست ایلان ماسک، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا خبر از معافیت گسترده شرکت‌های فناوری، با هدف ارائه خدمات اینترنتی به مردم ایران را اعلام کرد. 

کریم سجادپور سوم مهر در توئیتی نوشت که با ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس‌اکس، صحبت کرده و او گفته است که گمان می‌کند دولت ایران از استقرار این پایانه‌ها در ایران حمایت نکند، اما اگر کسی بتواند آن‌ها را وارد کشور کند، اینترنت استارلینک برای کاربران ایرانی قابل استفاده خواهد شد.

هزینه های استارلینک در ایران و اوکراین

پس از حمله روسیه به اوکراین و مختل شدن اینترنت در این کشور، ایلان ماسک به درخواست نخست وزیر اوکراین، استارلینک را برای این کشور فعال و بیش از ده هزار پایانه برای این کشور ارسال کرد، استارلینک، مردم اوکراین و مهم تر از همه نظامیان این کشور را تا به امروز آنلاین نگه داشته و نقش یک عنصر کلیدی در جنگ اوکراین علیه روسیه را ایفا کرده است

در مورد اوکراین و ایران تا کنون صحبتی از هزینه اشتراک ماهیانه به میان نیامده و با توجه به ادعای فایننشال تایمز مقامات آمریکایی صدور مجوز های خاص و معافیت های لازم برای ایران را در اولویت کاری خود قرار داده اند.

ایلان ماسک در صحبت های خود با فایننشال تایمز، صرفا به خرید این پایانه ها از طرف شخص ثالث و رساندن آن به ایران اشاره کرده، کاری که در اوکراین به صورت رسمی و با همکاری ناتو و دولت اوکراین انجام شد. بنابراین خود او پیش قدم نمی شود و باید نفر سومی پیدا شود و این سرمایه گذاری را انجام دهد

چالش های حقوقی استارلینک

در حالی که ماسک از حضور استارلینک در ایران صحبت می کند خبرگزاری الجزیره به مشکلات قانونی فعالیت استارلینک در ایران اشاره کرده و گفته که اگر ماسک و استارلینک قصد داشته باشند به صورت جدی برنامه های خود را در ایران پیش ببرند، ایران می تواند به  آی تی یو یا همان اتحادیه بین المللی مخابرات که  یکی از آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد است شکایت کند و استارلینک را با چالش قانونی مواجه کند.باید دید در صورت اقدام حقوقی این اتحادیه جانب ایران را می گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.