زنگ هشدار تورم تولید مسکن

سید محسن ترابی با بیان اینکه شرایط صدور پروانه سخت شده و مشکلات و سختگیری‌ها به شکلی شده است که سازنده‌ها بی‌رغبت شده‌اند ادامه داد: برخی از سرمایه‌گذاران و سازنده‌هایی که با آنها سر و کار داریم عنوان می‌کنند که از ورود به پروژه جدید واهمه دارند بنابراین فعلا سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند تا در موعد مناسب وارد عرصه ساخت‌وساز شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا واقعیت دارد که میزان صدور پروانه ساختمانی در برخی شهرهای اطراف تهران به حداقل ممکن رسیده است گفت: آمارها نشان می‌دهد که در شهر کرج و در برخی مناطق آمار صدور پروانه حتی به هفته‌ای یک مورد نیز نمی‌رسد. اگر به طور متوسط بخواهیم در نظر بگیریم، قیمت تمام شده ساخت مسکن دو تا سه برابر رشد کرده است و این می‌تواند برای آینده بازار مسکن با توجه به کمبود عرضه، خطرناک باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که رشد قیمت مصالح ساختمانی از سال گذشته تاکنون قیمت تمام شده ساخت را چند‌درصد افزایش داده است؟ گفت: به هر حال کیفیت ساخت و میزان هزینه‌ها در هر پروژه‌ای متفاوت است اما اگر به طور متوسط بخواهیم در نظر بگیریم، قیمت تمام شده ساخت مسکن دو تا سه برابر رشد کرده است و این می‌تواند برای آینده بازار مسکن با توجه به کمبود عرضه، خطرناک باشد.

مدیرعامل شرکت سازنده مسکن «ترابی» در پاسخ به این پرسش که مذاکرات برجام هم در ساخت‌وساز و میزان استقبال سازنده‌ها از ساخت تاثیر داشته است؟ تاکید کرد: قطعا وقتی بازار مسکن راکد می‌شود بدون شک سازنده‌های مسکن نیز به دلیل عدم‌فروش واحدهای مسکونی خود دچار مشکلات مالی می‌شوند. چرا که برخی از سازنده‌ها منتظر می‌مانند تا پروژه‌هایی که ساخته‌اند به فروش برسد سپس اقدام به شروع پروژه جدید کنند.

وی افزود: امیدوارم که اظهارات ما در بازار مسکن تاثیر نگذارد چرا که باید بگویم در آینده یا سه سال دیگر باز هم شاهد جهش قیمت مسکن خواهیم بود. چرا که همین الان هم میان عرضه و تقاضای مسکن تعادل خوبی وجود ندارد.

به نظر می‌رسد رشد قیمت تمام شده مسکن را باید جدی گرفت و دولت که این روزها ‌درصدد کمک به بخش مسکن بر آمده است نسبت به سال‌های گذشته موضوع کاهش هزینه‌های ساخت و صنعتی‌سازی را به طور جدی دنبال کند. چرا که رشد قیمت تمام شده مسکن مساوی با رشد نهایی قیمت مسکن خواهد بود.