به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از وعده‌‌‌های دولت سیزدهم شفاف‌سازی بود و یکی از سیاست‌های اتخاذ شده برای تحقق این وعده، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی بود. این اقدام برای اولین بار در طول تاریخ فعالیت شرکت‌های دولتی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ منتشر شد. چهارشنبه ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۱ برای دومین بار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی غیربورسی در سامانه کدال منتشر شد. در همین راستا، صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ بانک‌های دولتی ملی، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه تعاون و توسعه صادرات منتشر شده است. بررسی این صورت‌های مالی نشان می‌دهد وضعیت ترازنامه و نسبت درآمدها و هزینه‌های این ۶ بانک دولتی نسبت به سال ۱۳۹۹ بهبود قابل‌توجهی داشته است.

طبق این صورت‌های مالی، مانده تسهیلات اعطایی این ۶ بانک دولتی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر‌هزار و ۲۱‌هزار و ۶۶۵‌میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود۱/ ۳۱درصد رشد داشته است. نسبت مانده تسهیلات اعطایی به مانده سپرده‌ها از۹/ ۷۹‌درصد در سال ۱۳۹۹ به۲/ ۸۱‌درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است. یکی از نکات قابل‌توجه در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ بانک‌های دولتی، رشد قابل‌توجه درآمدها از محل پرداخت تسهیلات و همچنین ما‌به‌التفاوت درآمد تسهیلات و سود سپرده پرداختی به سپرده گذاران بوده است.  طبق این آمارها، در سال ۱۳۹۹ این ۶ بانک دولتی ۸۸‌هزار و ۸۶۳‌میلیارد تومان از محل تسهیلات‌دهی و سرمایه‌گذاری درآمد به دست آورده و در مقابل ۶۸‌هزار و ۱۰۴‌میلیارد تومان سود سپرده پرداخت کرده بودند. در میان این ۶ بانک دولتی، بانک ملی در سال ۹۹ در بخش درآمد مشاع یا همان درآمد عملیات بانکی ۱۵۹۹‌میلیارد تومان زیان ثبت کرده بود.

اما در سال ۱۴۰۰، همه این ۶ بانک دولتی در بخش درآمد مشاع سود به دست آورده و ناترازی از این محل شکل نگرفته است. در سال ۱۴۰۰، درآمد این شش بانک ۱۱۶‌هزار و ۴۸۲‌میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل از آن ۳۱‌درصد رشد کرده است. ما‌به‌التفاوت درآمد تسهیلات و سود سپرده هم در سال ۱۴۰۰ با رشد۶/ ۵۵درصدی از ۲۰‌هزار و ۷۵۶‌میلیارد تومان به ۳۲‌هزار و ۳۰۶‌میلیارد تومان رسیده است. در سال ۱۴۰۰ درآمد عملیاتی بانک‌های دولتی هم۸/ ۳۸ ‌درصد رشد داشته است.

طبق اطلاعات درج شده در صورت‌های مالی، از مجموع این ۶ بانک فقط بانک ملی در سال ۱۴۰۰ زیان ثبت کرده است با این تفاوت که این بار زیان ثبت شده بانک ملی کاهش قابل‌توجهی نسبت به زیان ثبت شده در سال گذشته دارد. در سال ۱۳۹۹ بانک ملی ۶۷۵۰‌میلیارد تومان زیان کرد اما در سال گذشته این رقم به ۲۶۷۶‌میلیارد تومان کاهش یافت. بنابراین روند زیان‌دهی بانک ملی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن۳/ ۶۰درصد کاهش داشته است. ۵ بانک دیگر در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۸‌میلیارد تومان سود به دست آورده‌اند. بانک کشاورزی هم که در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۸۹‌میلیارد تومان زیان ثبت کرده بود، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۳‌میلیارد تومان سود شناسایی کرده است.

نرخ کفایت سرمایه بانک‌های دولتی در سال ۱۴۰۰ روندهای متفاوتی داشته است. نرخ کفایت سرمایه بانک ملی از۲۹/ ۱۱‌درصد به۷/ ۸درصد رسیده اما نرخ کفایت سرمایه بانک کشاورزی از۱/ ۳درصد به۸/ ۴‌درصد افزایش یافته است. کفایت سرمایه بانک صنعت و معدن تغییر۱/ ۰درصدی داشته اما این شاخص برای بانک مسکن حدود ۷/ ۰درصد ارتقا پیدا کرده است. بانک توسعه صادرات هم از نرخ کفایت سرمایه۳/ ۱۲درصد به۷/ ۱۲درصد رسیده و این شاخص برای پست بانک متفاوت بوده و از ۷/ ۱‌درصد به۲/ ۱درصد تنزل کرده است.  درواقع روند رو به رشد زیان انباشته این ۶ بانک دولتی از ۵۰۳۶‌میلیارد تومان به ۲۴۴۸‌میلیارد توان کاهش یافته که گویای کاهش ۵۱‌درصدی زیان‌دهی این بانک‌هاست. بر اساس صورت مالی سال ۱۴۰۰، سرمایه این ۶ بانک دولتی از ۱۳۷‌هزار و ۹۳۷‌میلیارد تومان به ۱۶۲‌هزار و ۵۲۰‌میلیارد تومان افزایش یافته است.