28- (3) copy

 فروش مواد اولیه با قیمت پایه به شرکت‌های ترکیه‌‌‌ای

با توجه به اینکه ایران تولیدکننده مواد اولیه پلی پروپیلن بوده اما گاهی اوقات شاهد هستیم این مواد اولیه با قیمت 10 تا 20‌درصد گران‌تر نسبت به قیمت فروش به شرکت‌های ترکیه‌ای در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار می‌گیرد.  عضو هیات‌مدیره و قائم‌مقام شرکت تهران پلاستیک تابا همچنین درباره خرید مواد اولیه پلیمری گفت: مجبور هستیم مواد اولیه را از بورس کالا خریداری کنیم. سیستم بورس کالا به این شکل است که قیمت پایه مواد اولیه پلی پروپیلن بر مبنای بازار ترکیه اعلام می‌شود. تولیدکنندگان داخلی مجبور هستند در بورس کالا و روی این پایه قیمتی رقابت کنند.

گاهی اوقات نیز با محدود شدن عرضه، مواد اولیه به میزان 10 تا 20‌درصد از قیمت پایه نیز گران‌تر به فروش می‌رسد. در حالی که پتروشیمی‌ها مواد اولیه را با قیمت پایه به ترکیه می‌فروشند.  وی افزود: با توجه به هزینه‌های انرژی و هزینه‌های نیروی کار، در حال حاضر ایران از نظر قیمتی توانایی رقابت با تولیدکنندگان ترکیه‌ای را دارد. فقط بحث مواد اولیه وجود دارد که پایه قیمت‌گذاری مواد اولیه، بازار ترکیه بوده و تولیدکنندگان داخلی با توجه به محدودیتی که در عرضه وجود دارد روی این پایه قیمتی شروع به رقابت می‌کنند و در عمل سودی به صنایع بالادستی می‌رسد و رقابت را در صنایع پایین‌دستی دشوار می‌کند.  خلیقی در ادامه گفت: بهترین راه‌حل این مشکل این است که پتروشیمی‌ها اجباری برای فروش در بورس کالا نداشته باشند و تولیدکننده نیز بتواند از هر شرکتی که خواست مواد اولیه خود را خریداری کند.

 پتانسیل رقابت قیمتی و کیفی را در بازارهای جهانی داریم

عضو هیات‌مدیره قائم‌مقام شرکت تهران پلاستیک تابا گفت: با وجود محدودیت، باز هم قیمت محصول تولیدکننده ایرانی از شرکت‌های ترکیه‌ای مناسب‌تر است و شرکت‌های ترکیه‌ای نمی‌توانند با شرکت‌های ایرانی رقابت کنند.  خلیقی  همچنین گفت: برخی از تولیدکنندگان ماشین‌آلات قدیمی داشته و با سیستم روز دنیا تولید نمی‌‌‌کنند به همین دلیل توان رقابت با شرکت‌های خارجی را ندارند.  وی افزود: برای رفع این مشکل در شرکت تهران پلاستیک تابا، بسیاری از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات را به‌روز کرده و با استفاده از روبات و تکنولوژی روز دنیا تولید می‌کنیم. در تولید ظروف پلاستیکی فریزی با تولید 50 مدل محصول رتبه اول را داریم و هیچ شرکت ترکیه‌ای نمی‌تواند با ما از نظر تنوع مدل، قیمت و کیفیت رقابت کند. 

خلیقی در ادامه گفت: بالطبع با همه این روش‌ها حجم تولید ما به نسبت تعداد پرسنل میزان معقولی است. بسیاری از کارخانه‌ها و مجموعه‌های تولیدی کشور، بدنه سنگینی دارند و توان رقابت با شرکت‌های خارجی را ندارند.  وی درباره میزان صادرات این شرکت گفت: به میزان 30‌درصد از فروش شرکت به صادرات اختصاص دارد و به اکثر کشورهای همسایه شامل پاکستان، عراق، ارمنستان، عمان، امارات، آذربایجان و... صادرات داشته و در اکثر این کشورها حتی نماینده فروش هم داریم.  عضو هیات‌مدیره و قائم‌مقام شرکت تهران پلاستیک تابا درباره سهم بازار این مجموعه گفت: حدود 5 تا 10‌درصد سهم بازار را در اختیار داریم. در سال‌های اخیر با توجه به مشکل تورم و اینکه اکثر کارگاه‌های کوچک مشکل سرمایه در گردش دارند، عملا کارگاه‌های کوچک از بازار حذف شده‌اند.

این موضوع باعث شده که چند برند اصلی و بزرگ سهم بیشتری از بازار را کسب کنند و جایگزین آنها شوند.  وی ضمن اشاره به محصولات تولیدی این شرکت گفت: در سه زمینه فعالیت می‌کنیم؛ تولید لوازم خانه و آشپزخانه پلاستیکی و جدیدا نیز در زمینه بلور و فلز نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم. همچنین سطل‌ها و سبدهای صنعتی موردنیاز شرکت‌های صنایع غذایی در بخش بسته‌بندی را تولید می‌کنیم.  خلیقی افزود: در بخش دیگر هم به صورت دستمزدی فعالیت و برای تولیدکنندگان یخچال، قطعات پلاستیکی داخل یخچال را تولید می‌کنیم.