لزوم شفافیت اطلاعات طرح نهضت ملی مسکن

مدیر برنامه‌‌ریزی کالبدی پروژه آیمان (گروه سرمایه‌‌گذاری مسکن) ضمن بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر اینکه باید بزرگ‌ترین طرح دولت در حوزه مسکن از بعد اطلاعات شفاف و دقیق باشد گفت: با گذشت یک سال از اعلام تعهدات دولت فعلی در موضوع مسکن ملی، هنوز برنامه جامع و واضحی برای نحوه انجام این اقدام خطیر از سوی دستگاه‌های مرجع ارائه نشده است.

نادر روزرخ معمار و مدرس دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر می‌‌رسد، در حال حاضر طرح نهضت ملی مسکن که بزرگ‌ترین و محوری‌‌ترین برنامه دولت در حوزه مسکن است فاقد اطلاعات شفاف و واقعی به متقاضیانی  است که قرار است از نتایج اقدامات آن برخوردار شوند.

روزرخ با طرح این سوال که باید مشخص شود در طرح نهضت ملی مسکن به‌طور شفاف منظور از واحدهای مسکونی که مرتبا در آمارهای مسوولان تکرار می‌شود چیست؟ گفت: موارد متعددی نظیر مساحت، مشاعات، میزان خدمات جانبی، چگونگی واگذاری واحدها بعد از نصب تجهیزات در زمان تحویل، مشخص شدن نوع سیستم گرمایش و سرمایش، داشتن آسانسور و... ازجمله مواردی است که ارائه الگوی واضحی را در این واحدها ضروری می‌کند.

معمار و مدرس دانشگاه با تاکید بر لزوم مشخص شدن نحوه قیمت‌‌گذاری این واحدها همچنین بر ابهام‌‌زدایی از تسهیلات این وام در ابعاد مختلف تاکید کرد و افزود: در همین حال موارد دیگری نظیر مشخص شدن نحوه بازپرداخت تسهیلات این طرح و محاسبه دقیق سود این تسهیلات، شفاف شدن مدت‌‌زمان برگشت تسهیلات، نرخ بهره و... نیز ازجمله مواردی است که باید اطلاع‌‌رسانی جامعی درباره آن صورت گیرد.

روز‌رخ همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه باید مشخص شود که منظور از ساخت مجتمع‌‌های مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن چیست، شفاف شدن مکان ساخت این واحدها را یادآور شد و تصریح کرد: اینکه این واحدها قرار است در چه قسمت‌‌هایی از شهر ساخته شوند، چه تعدادی از متقاضیان در آنها ساکن خواهند شد و همچنین ترکیب اقشار جمعیتی چه خواهد بود نیز باید به‌طور کامل از سوی متصدیان این طرح عظیم مطرح شود.

مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: لازم است نحوه تامین خدمات زیربنایی و روبنایی این واحدها و زمان تکمیل خدمات زیرساختی این مجتمع‌‌ها مشخص شود تا از تکرار تجربه مسکن مهر که بهره‌‌برداری از واحدها معطل توسعه خدمات زیربنایی و روبنایی بود ممانعت شود.

وی همچنین لزوم در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی را در استان‌های مختلف یادآور شد و با اشاره به تاثیر اقلیم بر معماری و فضاهای مسکونی بیان کرد: با توجه به تمایزات فرهنگ سکونت در استان‌های مختلف کشور و نیز تفاوت محدودیت زمین در شهرها و استان‌های مختلف کشور، لازم است که مشخص شود آیا مساحت مسکن در استان‌های مختلف نظیر بوشهر، تهران، تبریز و... یکسان خواهد بود یا خیر.

روزرخ با اشاره به اینکه تنوع اقلیمی به‌‌کارگیری مصالح بومی در استان‌های مختلف کشور را الزام‌‌آور می‌کند تصریح کرد: غفلت از این مقوله مهم سبب هدر‌رفت منابع، ساخت واحدهای بی‌‌کیفیت و با عمر مفید کم خواهد بود‌، بنابراین لازم است برای جلوگیری از این مقوله، حتما تدابیر لازم برای بومی‌‌سازی مصالح با رویکرد تنوع اقلیمی در طرح نهضت ملی مسکن مدنظر قرار گیرد.

این معمار پیشکسوت در ادامه همچنین بر لزوم ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در قالب روش‌های صنعتی به عنوان یک ضرورت اجتناب‌‌ناپذیر تاکید و اظهار کرد: با توجه به وعده ساخت یک‌‌میلیون واحد مسکونی در سال (تولید یک‌‌میلیون مسکن در سال، در عمل به‌‌منزله افزایش دو برابری پروانه‌های ساختمانی صادرشده در سال قبل است) باید مشخص شود که دولت چه مکانیزمی برای صنعتی کردن تولیدات این طرح در نظر گرفته است، چراکه ساخت یک‌‌میلیون در سال طی یک سال قطعا از طریق روش‌های سنتی و دستی امکان‌‌پذیر نخواهد بود.

روزرخ همچنین به موضوع عوامل اجرایی دخیل در ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن پرداخت و تاکید کرد: با توجه به کمبود نیروهای انسانی ماهر در صنعت ساختمان و با در نظر گرفتن اینکه نیروهای مسکن عمدتا کارگران فصلی هستند، نحوه به‌‌کارگیری کارگران متخصص در این طرح باید کاملا شفاف شود، این در حالی است که همزمان باید تدابیر لازم به‌‌منظور ایفای نقش مهندسان در پروژه نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شود.

مدیر برنامه‌‌ریزی کالبدی پروژه آیمان (گروه سرمایه‌‌گذاری مسکن) در ادامه همچنین به لزوم اطلاع‌‌رسانی مستمر درباره ابعاد مختلف طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات ناشی از مسکن و با درنظر گرفتن اینکه شکاف بین عرضه و تقاضای مسکن سبب تشدید مشکلات روزافزون بخش مسکن می‌شود، قطعا توفیق دولت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند نقش موثری در بهبود بازار مسکن داشته باشد.

وی گفت: در چنین شرایطی تمامی رسانه‌ها ملزم هستند که در قالب برنامه‌های هدفمند و به‌‌صورت موشکافانه روند اجرای این طرح را مورد مداقه قرار دهند و با دعوت از کارشناسان و بهره‌‌گیری از راه‌‌حل‌‌های تخصصی مانع از شکست این طرح شوند.روز‌رخ خاطرنشان کرد: مدیران و مسوولان اجرایی این طرح باید به افکار عمومی درباره چگونگی اجرای این طرح پاسخگو باشند تا متقاضیان به‌‌صورت دقیق در جریان روند اجرای طرح بزرگ ملی قرار گیرند.

روزرخ درنهایت گفت: طی دهه‌های اخیر مسکن از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها در کشور بوده است. این دغدغه دولتی در طیفی که یک سر آن سیاستگذاری و سر دیگر آن دخالت مستقیم در تولید مسکن است در نوسان است و عموما همه دولت‌های گذشته علاقه‌‌مند به دخالت و تزریق پول داغ در ساخت‌‌وساز بوده‌‌اند تا بتوانند مدیریت عرضه و تقاضا در بازار را مدیریت کنند؛ اما آنچه آمار و ارقام نشان می‌دهد بیانگر این موضوع است که این دخالت‌‌ها و ورود مستقیم در چرخه ساخت‌‌وساز نتوانسته موفقیت چندانی کسب کند و به‌‌صورت سینوسی چرخه‌‌ای از رکود و رونق در کنار تورم‌‌های ناگهانی را به وجود آورده است.