برای این موضوع راه‌حل ساده‌‌‌ای وجود ندارد، اما استارت‌آپ «وان‌‌‌سیتی» (OneCity) واقع در لندن، به کمک آمده است. این شرکت یک ابزار نقشه‌‌‌یابی دیجیتال برای طراحان شهری و سازندگان ملک درست کرده که ده‌‌‌ها متغیر مثل ارتباطات حمل‌‌‌ونقل، داده‌‌‌های جمعیت‌‌‌شناختی، مدارس، بیمارستان‌‌‌ها و محدودیت‌های ترافیکی را نشان می‌دهد. این شرکت که با کمک نقدی دولت انگلستان و همچنین تزریق مالی بنیان‌گذار آن، یوری‌میلوسکی تاسیس شده، می‌‌‌گوید اپلیکیشنی که درست کرده به توسعه‌‌‌دهندگان کمک می‌کند با شناسایی بهترین مکان‌‌‌های جدید برای ساختمان‌‌‌سازی، فضاهای شهری را با برابری بیشتری بسازند تا ساکنان بتوانند به امکانات مهم دسترسی داشته باشند. بنیان‌گذاران وان‌‌‌سیتی این ایده را در یک پروژه آزمایشی با یک توسعه‌‌‌دهنده شهری در یکی از نابرابرترین شهرهای دنیا - ژوهانسبورگ - امتحان می‌کنند.

میلوسکی ۳۹ ساله که سابقه ساخت‌وساز ملک دارد، در پاسخ به این سوال که چرا ژوهانسبورگ را انتخاب کرده می‌‌‌گوید از زمان پایان آپارتاید، ژوهانسبورگ تحول اجتماعی بسیار سریعی را تجربه کرده، اما هنوز نتوانسته بر تفکیک‌‌‌سازی اجتماعی و نژادی غلبه کند. سازنده‌‌‌های ملک نمی‌‌‌خواهند به مناطق محروم بروند، چون داده در مورد املاک این مناطق بسیار کم است، فرآیند برنامه‌‌‌ریزی مبهم است و بنابراین سرمایه‌گذاری در چنین مناطقی پرریسک است. در نتیجه آنها ترجیح می‌دهند سراغ حومه شهر که جای جدیدی است بروند. به این ترتیب، ساختمان‌‌‌های بلند و یک‌‌‌شکلی در حومه شهرها ساخته می‌‌‌شوند که ساکنان آنها با مشکل عدم‌دسترسی به حمل‌‌‌ونقل عمومی و امکانات شهری مواجه می‌‌‌شوند. به علاوه، با وجود چالش‌های متعددی که شهرهای آفریقایی دارند، به این نتیجه رسیده‌‌‌ام که چیزهای زیادی می‌توان از آنها یاد گرفت.

اپلیکیشن وان‌‌‌سیتی قرار است چگونه این مشکلات را حل کند؟ میلوسکی می‌‌‌گوید ما می‌‌‌خواهیم مساله تفکیک اجتماعی و نابرابری فضایی را حل کنیم. با سیستم‌های برنامه‌‌‌ریزی قدیمی، پراکندگی نامنظم شهری بیشتر خواهد شد. وقتی این کار را شروع کردیم، دیدیم خیلی از سیستم‌های داده پایدار نیستند، چون هم وضعیت مردم تغییر می‌کند و هم بودجه‌‌‌ای که دولت‌‌‌ها در اختیار دارند، کم می‌شود. ما یکسری ابزار برای این مساله درست کردیم. توسعه‌‌‌دهندگان شهری می‌توانند زمین‌‌‌های مناسب را براساس چند معیار جست‌‌‌وجو کنند و با آخرین طرح‌‌‌های شهری هماهنگ شوند. یعنی می‌توانند وارد پلتفرم شوند، استراتژی خود را انتخاب کنند و یک مسیر ساده با نقشه دیجیتال لایه‌‌‌بندی شده را دنبال کنند تا مکان‌‌‌هایی را برای ساخت ملک شناسایی کنند که مطابق نیازهای آنهاست. داده‌‌‌ها نزدیکی مکان مورد نظر به مسیرهای حمل‌‌‌ونقل عمومی و امکان تغییر آنها در آینده را نشان می‌دهند و فرصت‌‌‌های توسعه در مناطق محروم داخل شهر را برجسته می‌کنند.

میلوسکی در پایان اضافه می‌کند که بعد از اتمام این طرح آزمایشی در ژوهانسبورگ که امید است تا پایان امسال طول بکشد، آنها قصد دارند در دو یا سه سال آینده آن را در کل آفریقا پیاده کنند. نسخه اصلی این محصول با اشتراک ماهانه در دسترس خواهد بود و نسخه‌‌‌های دیگر با قیمت‌های مختلف در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. بعد از آفریقای جنوبی، قرار است به کشورهای دیگری مثل کنیا و سپس تانزانیا که رشد جمعیتی بالایی دارند بروند.