5چالش قرارداد مشارکت در ساخت

هر زمان اسم این قرارداد به میان می‌‌‌آید، به درست، دست و دل مالکان می‌‌‌لرزد و از عقد این قرارداد اجتناب می‌کنند و به دلیل ابهامات و مشکلات این قرارداد، شاهد سازندگانی هستیم که بدون تجربه و سرمایه کافی وارد این قرارداد می‌‌‌شوند و مالکان را دچار مشکلات عدیده و بی‌‌‌اعتمادی به این قرارداد می‌کنند.

نکات مبهمی در این قرارداد وجود دارد که بارفع آن توسط تیم متخصص و خبره در ۷ حوزه مهندسی ساختمان و متخصصان بازاریابی و متخصصان برنامه‌‌‌ریزی و کنترل پروژه با نظارت وکیل مجرب در کنار مشاوران املاک می‌توان به سادگی حل و سود واطمینان خاطر را برای مالک و سازنده تامین کرد.

این قرارداد ۵ چالش اساسی دارد که بخشی ‌‌‌مربوط به حمایت دولتی و شرایط اقتصادی است و بخش زیادی از آن را می‌توان با درایت سازندگان با همکاری شرکت‌های مهندسی در کنار مشاوران املاک رفع کرد.

۵چالش اساسی این قرارداد شامل طرح توجیهی ملک، میزان سهم الشرکه طرفین ،مدت زمان ساخت، کیفیت ساخت و زمان فروش است. در هر فعالیت اقتصادی طرح توجیهی لازم است تا بتوان میزان سود واقعی را بررسی کرد، اما متاسفانه طرح توجیهی ساخت به درستی و توسط متخصصان در رابطه با ملک‌‌‌های کوچک به علت هزینه بالا انجام نمی‌شود و این آیتم به‌صورت ناقص توسط مشاوران املاک انجام می‌شود.

تحقیقات بازار که مهم‌ترین آیتم طرح توجیهی است باید توسط متخصص این حوزه با کمک مشاوران املاک، در منطقه مورد نظر انجام شود تا نیاز مشتریان بالفعل آن منطقه از لحاظ متراژ آپارتمان موردنیاز، نوع معماری، پلان موردنیاز منطقه و متریال‌‌‌های مناسب و... بررسی شود. بر اساس تحقیقات بازار، باید توسط متخصصان ۷ حوزه ساختمان زمان دقیق پروسه ساخت و همچنین میزان هزینه ساخت، قیمت آپارتمان صفر، میزان تخلفات احتمالی (پیشروی، طبقه و... ) بررسی شود تا بتوان علاوه بر درصد سود واقعی ملک از ساخت‌وساز، زمان ساخت و زمان فروش را محاسبه کرد.  به عنوان مثال، عواملی چون عرض کوچه، ساختمان‌‌‌های مجاور از لحاظ قدمت ساخت، وجود پارک‌‌‌ها و ارگان‌‌‌ها، نوع سیستم‌های سرمایش و گرمایش و متریال‌‌‌های موردنیاز تاثیر مستقیمی بر زمان ساخت وقیمت ساخت خواهند داشت. طرح توجیهی اصولی به این موضوع می‌‌‌پردازد که آپارتمانی باید بر اساس نیاز مشتری بالفعل در زمان اصولی با کیفیت و متریال موردنیاز مشتری بالفعل منطقه ساخته شود که بتوان حداکثر قبل از اتمام پروژه با قیمتی معقول فروخت. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مالکان این موضوع است که چه‌درصدی باید نصیب آنها شود.طبق طرح توجیهی ملک، چنانچه متغیرهای موردنیاز از جمله قیمت ملک و میزان تراکم و زمان ساخت و... به صورت اصولی توسط متخصصان انجام شود، این چالش را به راحتی می‌توان حل کرد، زیرا متغیرها

 بر اساس واقعیت تعریف شده‌‌‌اند و طرفین بر اساس منطقی واحد مذاکره خواهند کرد. زمان ساخت و بازه فروش، مهم‌ترین آیتمی است که متاسفانه به آن صورتی که باید به آن توجه نمی‌شود و نکته بسیار تاثیر‌گذاری بر میزان سهم الشرکه است. بعضا هنگامی که از کوچه یا خیابانی رد می‌‌‌شوید با ساختمان‌‌‌هایی برخورد کرده‌‌‌اید که بازه زمانی ساخت آنها سال‌ها به درازا کشیده یا به‌صورت نیمه‌کاره رها شده‌‌‌اند. متاسفانه نبود متخصص برنامه‌‌‌ریزی و کنترل پروژه در بسیاری از پروژه‌‌‌های کوچک مهم‌ترین چالش در این بخش است. عدم‌برنامه‌‌‌ریزی اصولی ساخت و همچنین کنترل و چک کردن پروسه ساخت توسط متخصصان برنامه‌‌‌ریزی و کنترل پروژه بر اساس طرح توجیهی سبب می‌شود تا مالکان نتوانند از زمان ساخت و کیفیت ساخت اطمینان حاصل کنند. چنانچه برنامه ساخت توسط متخصص برنامه‌‌‌ریزی و کنترل پروژه انجام شود، در صورت کوچک‌ترین تاخیر، در ماه اول می‌توان جلوی تاخیر کلی زمان ساخت را گرفت، زیرا اگر این تاخیر به علت وجود عوامل ناخواسته و غیرقابل پیش‌بینی باشد می‌توان با کمک متخصص آن حوزه بررسی کرد که حق با سازنده است یا نه و چنانچه این تاخیر به علت کوتاهی سازنده باشد و بخواهد تاخیر را در ماه‌‌‌های آینده جبران کند، علاوه بر پایین آمدن کیفیت ساخت، امکان تمام شدن ساختمان در موعد مقرر فراهم نخواهد شد.

کیفیت ساخت دارای دو قسمت اجرای صحیح مقررات ملی ساختمان و استفاده از متریال‌‌‌های مورد توافق و استاندارد است. سازمان نظام مهندسی ساختمان به درستی قسمت اعظم را در این زمینه به عهده دارد، اما بررسی کیفیت توسط تیم مهندسی متخصص مورد وثوق مالک، اطمینان خاطر طرفین را از ساخت افزایش خواهد داد. در اکثر قراردادهای مشارکت در ساخت، کیفیت توسط مشاوران املاک تعیین می‌شود و چون مشاور املاک حداکثر در یک یا دو حوزه ساختمان تخصص دارد، خواسته مالک به درستی تامین نشده و دغدغه وی پا برجا خواهد بود. در پروسه ساخت به علت حجم بالای کاری سازنده، گاه مواردی از قلم می‌‌‌افتد که برای تصحیح آن علاوه بر زمان، نیاز به هزینه مازادی خواهد بود و تیم مهندسی می‌توانند با چک کردن هر ماهه ساختمان این هزینه‌‌‌ها را کاهش دهند.