لزوم نظارت دقیق بر تولید ظروف تفلون به شیوه «زیر پله ای»

ظروف تفلون تولیدی در کشور با محصولات مشابه خارجی قابلیت رقابت دارد؟

در ابتدا ذکر این مطلب ضروری است که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کارخانه تولید ظروف تفلون در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها حدود ۱۰ تا ۲۰ کارخانه با کیفیت و استاندارد واقعی تولید کرده و بقیه به صورت کارگاهی و زیر پله‌ای فعالیت می‌کنند که کیفیت لازم را ندارند. این تولیدکنندگان زیر پله‌ای، اغلب محصولات بی‌کیفیت تولید کرده و بدون اخذ مجوز استاندارد، نشان آن را روی محصولات خود درج می‌کنند و متاسفانه نظارتی هم در این زمینه وجود ندارد. اما تولیدات داخلی با کالای وارداتی قابلیت رقابت دارند و تولیدکنندگان در این زمینه توانمند هستند. محصولات این شرکت به صورت غیرمستقیم به اتریش، لبنان، افغانستان و امارات صادر می‌شود. با توجه به سلیقه مصرف‌کننده که روز به‌روز تغییر می‌کند، ما نیز سعی می‌کنیم محصولات تولیدی را متناسب با آن، به‌‌‌روز کنیم. حدود ۸۰‌درصد خطوط تولید مجموعه شامل پاشش رنگ، تفلون، تراش و پرداخت به صورت اتوماتیک بوده و تنها موارد جزئی به صورت دستی صورت می‌گیرد.

در صنعت تولید ظروف تفلون، چه ماده اولیه‌ای باید از خارج کشور وارد شود؟

ماده تفلون موردنیاز باید از خارج کشور وارد شود اما بقیه مواد اولیه موردنیاز مانند آلومینیوم، رنگ، میخ، پیچ و... در داخل کشور قابل تامین است.

در زمینه واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه موردنیاز با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

تمامی تولیدکنندگان راه دور زدن تحریم خارجی را فراگرفته‌اند. تحریم‌های داخلی برای تولیدکنندگان مشکل بیشتری ایجاد می‌کند. تحریم‌های داخلی اگر برداشته شوند، به راحتی هر تجهیزات و ماده اولیه موردنیاز را می‌توانیم وارد کنیم. برای گرفتن یک مجوز واردات باید چند بار به وزارت صمت مراجعه کنیم در صورتی که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مجوز صادر شود. به عنوان مثال برای واردات یک دستگاه پرس جدید هیدرولیک با تکنولوژی فورج (آهنگری در حرارت بالا)، به صورت مرتب به مدت حدود یکسال به وزارت صمت مراجعه کردیم تا بتوانیم مجوز واردات آن را بگیریم. در صورتی که در نتیجه تاخیر ایجاد شده در خرید این دستگاه مجبور به پرداخت هزینه بیشتری به فروشنده خارجی آن شدیم.

 قطعی برق چه مشکلی را برای تولید ایجاد کرده است؟

در حال حاضر هفته‌ای یک روز برق کارخانه قطع و تولید مختل می‌شود. برای جبران آن مجبور شدیم، ژنراتور خریداری کنیم تا بخشی از کارخانه فعال باقی بماند. اما در مجموع میزان تولید در نتیجه قطعی برق کاهش یافته است. با کاهش میزان تولید، به ناچار باید قیمت نهایی محصولات افزایش یابد که این موضوع باعث رکود بازار خواهد شد.

به طور کلی تولیدکنندگان ظروف تفلون با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

تولیدکنندگان بخش خصوصی روی پای خود ایستاده‌اند و نه کمکی از دولت می‌خواهند و نه باری روی دوش دولت گذاشته‌اند. اما متاسفانه مظلوم واقع شده‌اند و سازمان‌های دولتی به آنها فشار می‌آورند. به عنوان مثال سازمان‌های دولتی مانند سازمان امور مالیاتی بابت تراکنش‌های سال‌های گذشته، تولیدکننده را تحت فشار قرار می‌دهند. در سایر کشورها مانند ترکیه، دولت امکانات مطلوبی در اختیار تولیدکننده و سرمایه‌گذار قرار می‌دهد. اما سازمان‌های دولتی در عمل حمایت خاصی از تولیدکنندگان نکرده‌اند. در سال‌های گذشته به تولیدکنندگان گفته شد که با اضافه کردن نیروی کاری، دولت سهم کارفرمایی بیمه پرسنل جدید اضافه شده را پرداخت می‌کند در صورتی که این مبلغ فقط مدتی پرداخت شد. متاسفانه این مشکلات سبب زمین‌گیر شدن تولیدکننده می‌شود. مشکل دیگر این است که متاسفانه در کشور، روحیه همکاری جمعی میان تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان به صورت مطلوب موجود نیست. به همین دلیل بعضی از تامین‌کنندگان همکاری لازم برای تامین قطعات و تجهیزات لازم برای تولید را ندارند به همین علت تا پایان سال قرار است خط تولید شیشه‌های موردنیاز در ساخت درب‌های قابلمه‌های تفلون را نیز در کارخانه شرکت، راه‌اندازی کنیم.

محصولات تولیدی مجموعه مشتمل بر چه مواردی بوده و فضای تولیدی آن چه میزان است؟

شرکت ظروف نچسب «عروس تفلون»؛ در زمینه ظروف تفلون نچسب فعالیت دارد. میزان تنوع تولید این مجموعه بسیار بالا بوده و این شرکت با اختلاف بسیاری از سایر تولیدکنندگان ظروف تفلون در این زمینه جلوتر است. در حال حاضر بیش از ۲۵۰ مدل تولید داریم. با ورود دستگاه پرس جدید به خط تولید این مجموعه بیش از ۳۵ آیتم جدید به محصولات شرکت افزوده می‌شود. در حال حاضر مساحت زمین مجموعه تولیدی «عروس تفلون» به ۱۳‌هزار و ۵۰۰ مترمربع می‌رسد و بیش از ۱۸‌هزار مترمربع سالن تولیدی داریم. علت زیاد شدن مجموع مساحت سالن تولیدی نسبت به مجموع مساحت زمین این است که از فضای موجود با احداث سالن‌های دو و سه طبقه به صورت بهینه استفاده شده است. در حال حاضر برای احداث یک سالن دیگر به مساحت ۳۰۰۰ متر نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم و عملیات ساخت دایکاست و کارتن‌سازی در مجموعه کارخانه شرکت انجام می‌شود.