تخریب محیط‌زیست با سنتی‌سازی مسکن

مدیرعامل شرکت سوپرپانل با بیان این مطب در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: صنعتی‌‌‌سازی ساختمان در سال‌های اخیر در کشورهای مترقی و در حال توسعه، اجرایی شده‌‌‌‌‌‌ است.

افزایش‌‌‌جمعیت، ناکارآمدی روش‌های سنتی به دلایل مختلف مخصوصا مسائل زیست محیطی، استفاده از صنعتی‌سازی را به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است.

مهرداد کرملو گفت: روش‌های صنعتی ساخت به دلیل نوع مصالح به‌‌‌کار رفته، روش‌های بهره‌‌‌برداری از مصالح، سبک‌سازی و کیفی‌‌‌سازی با مزایای بی‌شماری همراه است و با توجه به اینکه مواد موردنیاز مصالح این روش کمترین تخریب محیطی را باعث می‌شود، بنابراین کمک به حفظ محیط‌زیست یکی از مزیت‌‌‌های اصلی این روش است.

وی همچنین ضمن تاکید بر اینکه روش‌های صنعتی به دلیل عایق‌بندی مناسب سبب جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان‌‌‌ها و همچنین کاهش آلودگی هوا می‌شود خاطرنشان کرد: سرعت اجرا در روش‌های صنعتی‌‌‌سازی توانسته نیاز مسکن در تعداد زیاد و انبوه را در مدت زمان کوتاه امکان‌پذیر سازد.

کرملو ادامه داد: بر اساس آمارهای رسمی، طی یک سال بالای ۸۰ ‌میلیارد دلار در کشور هدر رفت انرژی کشور صورت می‌گیرد که حدود ۳۰درصد از این هدر رفت مربوط به ساختمان‌‌‌هاست که با به‌‌‌کارگیری فناوری‌‌‌های نوین ساختمانی می‌توان از این هدر رفت جلوگیری کرد و از محل این صرفه‌‌‌جویی برای پیشرفت طرح‌‌‌های عمرانی استفاده کرد.

وی یکی از راهکارهای ترویج صنعتی‌سازی را بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به ساخت و همچنین به‌روزرسانی این قوانین دانست و تاکید کرد که با اتخاذ سیاست‌های تشویقی و تنبیهی به صورت همزمان می‌توانیم به کارگیری روش‌های صنعتی ساخت را در ساخت‌وسازها نهادینه کنیم. مدیرعامل شرکت سوپر پانل در توضیح روش‌های اعطای مشوق به صنعتی‌سازها عنوان کرد: به عنوان مثال شهرداری‌ها می‌توانند به صنعتی سازها در زمینه عوارض ساختمانی، تخفیف دهند یا دولت به کسانی که از فناوری‌‌‌های که زمینه‌ساز عایق‌بندی ساختمان که منجر به صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌‌‌ها می‌شود، یارانه ویژه تخصیص دهد.  کرملو اجرای سازوکار مذکور را در نهایت به سود دولت و بودجه عمرانی کشور ارزیابی کرد به‌‌‌رغم آنکه ممکن است در ابتدای امر، یارانه‌‌‌ای که دولت به صنعتی سازها اعطا می‌کند، چشمگیر باشد و همین امر سبب سلب انگیزه تصمیم‌گیران برای تزریق این یارانه‌‌‌ها به بخش مسکن شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر تصمیم‌گیران دولتی نگاه بلندمدتی داشته باشند و به ارقام بزرگی که از محل صرفه‌جویی انرژی به دست می‌آورند توجه داشته باشند، قطعا انگیزه کافی برای اجرای این سیاست تشویقی را خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت سوپر پانل همچنین در توضیح سیاست‌های سلبی و ایجابی برای ترویج صنعتی‌سازی با هدف جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی کشور گفت: به عنوان مثال بر اساس قوانین مصوب موجود، شرکت ملی نفت ایران می‌تواند مبلغ صرفه‌‌‌جویی در مصرف انرژی را به سازندگان یا کارفرمایان پرداخت کند.

مدیرعامل شرکت سوپر پانل درباره نقش جامعه مهندسی کشور بر فرهنگ‌سازی در زمینه به کارگیری روش‌های صنعتی ساخت گفت: طی سال‌های اخیر رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان کم و بیش در ساختمان‌ها اجباری شده است و اگر مهندسان با پافشاری یا فرهنگ‌‌‌سازی، کارفرمایان را نسبت به محاسن صنعتی‌سازی و مخصوصا بحث عایق‌بندی ساختمان‌ها توجیه کنند، قطعا شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.

وی همچینن درباره عدم‌انطباق قوانین ساخت با روش‌های صنعتی گفت: بر اساس قوانین موجود، به دلیل روش‌های سنتی، پیش‌پرداخت پروژه‌ها بر اساس پیشرفت پروژه طی سه تا چهار مرحله به پیمانکاران پرداخت می‌شود. این فرمول پرداختی بر اساس روش‌های سنتی که مربوط به ۷۰ سال پیش قانون شده است اجرا می‌شود. کرملو تاکید کرد: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته کارفرمایان حتی تا ۸۰ ‌درصد از منابع مالی پروژه را به عنوان پیش‌پرداخت به پیمانکاران پرداخت می‌کنند چرا که در روش‌های صنعتی‌سازی باید بخش اصلی منابع مالی همان ابتدای پروژه مصرف شود. بنابراین اگر قرار باشد که ما در حوزه صنعتی‌سازی به این سمت گام برداریم باید حتما قوانین موجود را تغییر دهیم و پیش‌پرداخت‌‌‌های ما به پیمانکاران بر اساس الزامات صنعتی‌سازی باشد. مدیرعامل شرکت سوپر پنل همچنین از جمله فناوری‌های نوین که در دنیا به عنوان یک روش صنعتی‌سازی مرسوم است را سیستم های‌ ای سی اف دانست و گفت: این سیستم‌ها به دلیل دوام، پایداری، عایق و افزایش سرعت ساخت به عنوان یکی از روش‌های صنعتی‌سازی مطلوب در دنیا با اقبال مواجه شده است. وی گفت: سیستم‌هایی که توسط شرکت سوپر پانل ساخته می‌شود، بدون اینکه هزینه خاصی در عایق‌بندی ایجاد کند با توجه به اینکه کل سیستم در لایه‌ای از پلی استایرن حفاظت می‌شود در نتیجه به‌‌‌کارگیری آنها سبب می‌شود که انرژی مصرفی دراین ساختمان‌‌‌ها در قیاس با ساختمان‌‌‌های سنتی به کمتر از ۲۰درصد کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه این سیستم تمامی شاخص‌‌‌های مورد انتظار آیین‌نامه‌های مهندسی داخلی و بین‌المللی را پاسخگو است تاکید کرد: متاسفانه سنتی‌سازی سبب شده است که میانگین عمر مفید ساختمان‌‌‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ سال باشد و همین مساله سبب می‌شود که ما مجبور شویم هر ۲۰ تا ۳۰ سال یک‌‌‌بار نسبت به تخریب ساختمان‌‌‌ها اقدام کنیم. کرملو افزود: این درحالی است که به دلیل اینکه در این سیستم‌‌‌ها بتن در لایه‌ای از پلی استایرن محافظت می‌شود، شاید گزافه گویی نباشد که بگویم بهره‌گیری از این روش سبب افزایش عمر مفید سازه ساختمان‌ها به یک قرن می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه تمامی اجزای این سیستم شامل پلی‌استایرن، میلگرد، بتن در ایران تولید می‌شود. بنابراین این سیستم یک سیستم ملی و مستقل است که در کشور مواد اولیه آن موجود است وهر کارخانه نظیر سوپر پانل می‌تواند سالانه تولید برای احداث ۳ تا ۴‌هزار واحد مسکونی را پاسخگو باشند.

مدیرعامل شرکت سوپر پانل تاکید کرد: باید از همه ظرفیت‌‌‌های کشور برای عبور از شیوه‌‌‌های منسوخ ساخت استفاده کنیم و با توجه به اینکه مسکن جزو کالاهای گرانی است که بالاترین هزینه را در سبد مصرفی خانوار دارد، تلاش کنیم واحدهایی ایمن، با‌‌‌کیفیت و با عمر مفید بالا برای بهره‌برداران ساختمانی بسازیم.