مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب از کارشکنی در انتقال نمایشگاه‏‌ها از تهران می‏‌گوید

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، عباس تقدسی‌‌نژاد، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اعلام این مطلب گفت: با توجه به کاهش درآمد شهرداری از محل تراکم فروشی، برنامه شهرداری به سمت جذب سرمایه‌گذار است. ویژگی‌های مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب و انتقال نمایشگاه‌های دائمی شهر تهران به این محل، ظرفیت خاصی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: سالن‌های نمایش، فودکورت‌ها، هتل آپارتمان، شهربازی سرپوشیده مدرن، دهکده موزه مشاهیر، راه‌اندازی موزه دائمی صنعت هوایی، خانه کودک، نیروگاه خورشیدی و سردخانه ۲۰‌هزار تنی از جمله طرح‌های دیگر تعریف شده است.

تقدسی‌نژاد، بر ضرورت انتقال نمایشگاه‌‌های پرمخاطب از نمایشگاه بین‌المللی در محدوده سئول به شهر آفتاب تاکید کرد و گفت: بر این اساس وارد عمل شدیم و قرارداد برگزاری حدود ۴۰ نمایشگاه را در مجموعه شهر آفتاب منعقد کردیم که عمدتا تاریخ برگزاری این رویدادها در نیمه دوم سال‌جاری بوده است.

به گفته این مقام مسوول، متاسفانه از حدود دو سه ماه پیش مواجهه جدی را از طرف سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌‌ها در این زمینه شاهد هستیم. شرکت‌ها و صنایعی که برای برگزاری رویدادهای نمایشگاهی‌‌شان با شهر آفتاب قرارداد منعقد کرده‌‌اند با کارشکنی‌‌هایی مواجه می‌‌شوند و همین موضوع سبب شده‌‌ تا شرکت‌ها و طرف‌‌های قرارداد با شهر آفتاب از ترس لغو مجوز فعالیت‌‌شان پا پس بکشند و نمایشگاه‌‌های خود را در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران (سئول) برگزار کنند.

تقدسی‌نژاد با بیان اینکه برخی از این صنایع و برگزار کننده‌‌ها از اصناف مختلف، ضمن بازدید از امکانات فوق‌‌العاده شهر آفتاب بلافاصله با ما قرارداد بستند، از ادامه کارشکنی‌ها به‌‌رغم مصوبه شورای شهر خبر داد و گفت: برای مثال یکی از انجمن‌‌ها که نمایشگاه پرمخاطبی دارد، بعد از برگزاری چند نمایشگاه در نمایشگاه تهران اعلام کرد که می‌‌خواهد دوره بعدی نمایشگاه را در شهر آفتاب برگزار کند و بر همین اساس برای برپایی این رویداد در مجموعه شهر آفتاب برای دی ماه به توافق رسیدیم. اما یکی از شرکت‌هایی که به تازگی تاسیس شده و هیچ تجربه نمایشگاهی ندارد در برابر انجمن نمایشگاهی قرار گرفته و به همه استانداری‌‌ها و شهرک‌‌های صنعتی نامه زده که شهر آفتاب محل برگزاری این نمایشگاه نیست. حتی تبلیغات برگزاری این نمایشگاه در نمایشگاه بین‌المللی واقع در سئول را هم شروع کرده‌‌اند که مبادا این رویداد به شهر آفتاب منتقل شود.

وی ادامه داد: بعضی از صاحبان صنایع، شرکت‌ها و انجمن‌‌ها از ترس لغو مجوز فعالیت و برگزاری نمایشگاه قید همکاری با شهر آفتاب را می‌زنند و نمایشگاه‌شان را در تهران برگزار می‌کنند. برخی دیگر از شرکت‌ها و انجمن‌‌ها هم که با ما قرارداد دارند برای ادامه فعالیت‌‌شان قراردادهای خود با شهرآفتاب را لغو می‌کنند.

بر اساس این گزارش، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی در خیابان سئول گره ترافیکی بزرگراه چمران و بزرگراه‌ها مرتبط را بیشتر کرده است. نمایشگاه بین‌المللی تهران در ۸۵هکتار با ۴ در ورودی ظرفیت حداکثر ۲هزار پارکینگ را دارد؛ در حالی که تعداد مراجعات بسیار بیشتر از این عدد است و همین موجب بروز ترافیک در تهران می‌شود. نمایشگاه‌های پرمخاطب نظیر نمایشگاه صنعت ساختمان سبب افزایش ترافیک در محدوده‌های ذکر شده می‌شود و این در حالی است که پارکینگ‌های این نمایشگاه ظرفیت پذیرش این تعداد مخاطب را ندارد.