هر چند هنوز وزارت صمت تلاش کرده که آیین‌نامه تا زمان ابلاغ، رسانه‌ای نشود با این حال برخی از بندهای آن توسط مسوولان صنعتی و برخی از نمایندگان از ماه‌ها پیش رونمایی شده بود. یکی از این بندها واردات خودرو توسط خودروسازان است که با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده با این حال وزارت صمت آن را تکذیب کرد. حالا اما مدیرعامل سایپا از ورود رسمی خودروسازان به حیطه واردات خبر داده‌است. وی در گفت‌وگویی تلویزیونی عنوان کرده که با ۱۶ برند اصلی مذاکره کردیم و زمانی که آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شود، سایپا حتما آن خودروها را بر اساس سیاست دولت وارد خواهد کرد.

تیموری در این گفت‌وگو درباره وضعیت تولید در سایپا عنوان کرده که بهمن سال قبل ۸۰ هزار خودروی ناقص داشتیم، امروز یک خودروی ناقص در سایپا نداریم و تولید به روزی ۲ هزار دستگاه رسیده که همه داخلی هستند و سی‌کی‌دی و وارداتی نیستند. وی تاکید کرده که با افزایش تولید، محصولات را از قرعه‌کشی خارج کردیم و تمام محدودیت‌ها برداشته شده است. تیموری درباره ضریب بهره‌وری در صنایع خودرو نیز عنوان کرده که بعضی از خطوط سایپا سطح اتوماسیون بالایی دارند. در اثر‌‌بخشی تولید ماشین‌آلات در قسمت تولید کارگری بهره‌وری ما بالای ۸۷ درصد است اما بهره‌وری در بخش ستادی تحقیقات و مهندسی پایین‌تر است. همچنین از بهمن ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ برنامه داریم که ۸ محصول تجاری و سواری را عرضه کنیم بنابراین باید بهره‌وری بالایی در بخش ستادی ایجاد کنیم تا به این هدف برسیم.

 اما مطالبه مقام معظم‌رهبری درباره کیفیت خودرو و اقدام سایپا در این زمینه از دیگر سوالات بوده که مدیرعامل سایپا پاسخ داده که ۸۰ هزار خودروی ناقص بیش از ۶ ماه در کف پارکینگ می‌ماند و این بی‌کیفیتی‌ها به مردم منتقل می‌شد. امروز همه محصولات از کارخانه به‌طور مستقیم عرضه می‌شود و این مشکل بر‌طرف شده است. وی ادامه داده که نکته بعدی این است که کنترل کیفیت در همان ایستگاه تولیدی باید انجام شود. اکنون کنترل کیفیت را به خط تولیدی منتقل کردیم که با این کار ۱۲ درصد از عیوب در خط تولید مرتفع شد. تیموری عنوان کرده که سیستمی پایه‌ریزی شده تا هر ایرادی در لحظه برای قطعه‌سازی ایجاد شود به مدیرعامل قطعه‌ساز اطلاع داده و برطرف شود. این کار در یک فرآیند یک ساله می‌تواند به رفع نواقص بینجامد. یک هزار قطعه‌ساز و ۳۰۰ هزار نفر نیروی انسانی داریم اگر به موقع مطالبات پرداخت شود دغدغه آنها کاهش می‌یابد و می‌تواند به بهبود کیفیت کمک کند. وی همچنین با اشاره به اینکه طی ۷ ماه ۳۵ درصد مراجعه مردمی به نمایندگی‌ها کاهش پیدا کرده است، اظهار کرده که در پروژه‌های کیفی، قبل از اینکه محصول عرضه شود باید رفع نقص انجام شود. کیفیت یعنی بقای خودروساز. همچنین در محصولات جدید تا از کیفیت اطمینان پیدا نکنیم عرضه نمی‌کنیم. این قول را می‌دهیم که کیفیت محصولات جاری را ارتقا دهیم.

وی درباره مشکلات خودروی شاهین نیز اظهار کرده که خودروی شاهین مشکلی داشت که در محصولات جدید برطرف کردیم و محصولات قبلی را فراخوان دادیم. مدیرعامل سایپا در ادامه درباره سرمایه‌گذاری سایپا در بخش تحقیق و توسعه عنوان کرده که دو مرکز آر‌ اند دی (تحقیق و توسعه) داریم. نخست طراحی خود خودرو که دانش مهندسی به روز است و ماشین‌آلات هم به روز است. دوم شرکتی زیرمجموعه داریم به نام مگا موتور که امسال دو موتور عرضه خواهیم کرد.

در همین شرکت، خط تولید موتور جدید به نام ‌ام ۱۶ در حال راه‌اندازی هستند. خط تولید را خارجی‌ها رها کرده بودند، نرم‌افزارها به کمک مهندسان داخلی نوشته شد و بهمن امسال دوباره راه‌اندازی می‌شود و ظرفیت از هزار موتور در روز به ۲ هزار موتور می‌رسد. وی در ادامه توضیح داد که برای تولید خودروی اقتصادی باید تیراژ بالا باشد. وزارت صمت یک پلتفرم مشترک مطرح کرده تا میزان تولید خودرو بیشتر شود. در این پلتفرم مشترک رقابت دو خودروساز از بین نمی‌رود. مراکز تحقیق و توسعه یک خودرو را در یک پلتفرم طراحی می‌کنند اما ظاهر خودروها تفاوت دارد. بخش دیگری از این گفت‌وگو به واردات خودرو اختصاص پیدا کرد به‌طوری‌که از تیموری سوال شد که اگر واردات خودرو به کشور انجام شود، چه می‌کنید؟ که وی پاسخ داد الان هم خودرو در قالب اس‌کی‌دی و سی‌کی‌دی وارد می‌شود. در ۴ ماه اول ۴۰ هزار قطعه خودرو ثبت سفارش شده و در داخل کشور مونتاژ شده است.

وی ادامه داد که درباره واردات خودروی کامل؛ خودروی کامل هیچ‌گاه تحریم نشد چون دنبال این هستند که سربارهای جذب‌نشده خودروسازهای خود را به ما بفروشند. ما دنبال اس‌کی‌دی و سی‌کی‌دی هستیم. چهار خط اس‌کی‌دی و سی‌کی‌دی داریم این کار را ما انجام می‌دهیم. وی اظهار کرد که با ۱۶ برند اصلی مذاکره کردیم تا زمانی که آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شود، گروه خودروسازی سایپا حتما آن خودروها را بر اساس سیاست دولت وارد خواهد کرد.

 از وی سوال شده که اگر گشایشی ایجاد شود دوباره خودروهای خارجی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد؟ و برای چنین وضعیتی برنامه‌ای دارید؟ که وی پاسخ داده دولت فرش قرمز برای خودروسازی پهن نمی‌کند. دولت قبلی این کار را کرد و زیان زیادی به خودروسازی ما وارد کردند. ۵۱ درصد رنو و ۴۹ درصد پژو وقتی رفتند مجبور شدیم خودروهای جایگزین دهیم.

شرکت‌های رنو و پژو برای ورود مجدد به بازار خودروی کشور باید هزینه‌ها را پرداخت کنند. بازار ما بزرگ است. ۱۷ میلیون خودروی تولیدی از سال ۹۰ به قبل تردد می‌کند که استانداردهای لازم را ندارند و مصرف سوخت بالا دارند. وی همچنین در پاسخ به این سوال که خصوصی‌سازی سایپا در چه مرحله‌ای است؟ پاسخ داده که یک ریل‌گذاری غلط در سایپا و ایران خودرو صورت گرفت. در مقطعی ۴۲ درصد سایپا را تودلی کردند و به شرکت‌های داخلی سپردند حتی شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان به بورس هم نیامد تا کارگران از سهام بهره‌مند شوند. مقدمات ورود شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان را به بورس تا پایان سال فراهم کردیم تا سال بعد کارگران بتوانند سهام را خرید و فروش کنند. وی ادامه داد که نکته دوم این است که شرکت‌های زیرمجموعه‌ای داریم و تمایل داریم بخش خصوصی سهام این شرکت‌ها را خریداری کنند.

نقدینگی که سال ۹۰ از سایپا خارج شد به جای اینکه صرف تولید و محصول جدید شود به سهامداری رفت. ما باید از همه کسب‌وکار‌ها خارج شویم و تمام پول را در محصول جدید ببریم و این شرط بقای ما‌ست.