نکته دیگر درباره سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آزادراهی در ارتباط با وزارت اقتصاد است. سرمایه‌گذاری در احداث آزادراه با حداقل سود و با نرخ ۱۹‌درصد صورت می‌گیرد که از سود بانکی کمتر است. اگر همین سرمایه در بانک سپرده‌گذاری شود به آن بین ۲۱ تا ۲۴‌درصد سود تعلق می‌گیرد. سرمایه‌گذار در زمان بهره‌برداری باید ۲۵‌درصد مالیات پرداخت کند که این موضوع سرمایه‌گذار را نابود و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آزادراهی را از توجیه اقتصادی خارج می‌کند. بنابراین وزارت دارایی باید در این زمینه با سرمایه‌گذاران همراهی کند. بهتر است به این موضوع مانند سپرده‌های بانکی معاف از مالیات نگاه شود و مالیات از سرمایه‌گذار دریافت نشود تا مقدمات لازم برای حضور موثر بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و احداث پروژه‌های آزادراهی فراهم شود.

نکته دیگر بحث تامین قیر برای پروژه‌های آزادراهی است؛ در تامین قیر مورد نیاز با مشکل مواجه هستیم و امیدواریم در تامین قیر مساعدت شود، زیرا یکی از مشکلات اصلی پروژه‌های آزادراهی در موضوع روسازی بحث تامین قیر است. همچنین محدودیت زمانی برای اجرای روسازی و استفاده از قیر و آسفالت وجود دارد و از مهر به بعد در بسیاری از قطعات به دلیل شرایط آب و هوایی قادر به فعالیت نیستیم. البته در آزادراه ایزدخواست-شیراز به طول ۵۰ کیلومتر روسازی بتنی به جای آسفالت استفاده شده و طول عمر آزادراه را در مدت بهره‌برداری بیشتر کرده و استهلاک آن را کاهش داده و به لحاظ ایمنی هم مناسب‌تر بوده و همچنین ظرفیت کارخانه‌های سیمان را نیز مشغول کرده است.

نکته دیگر این است که در احداث خدمات رفاهی در مسیرهای آزادراهی نیازمند کمک نهادهای مختلف دست اندرکار هستیم. زیرا در خصوص احداث مکان‌های خدمات رفاهی باید از ۱۳ تا ۱۴ نهاد استعلام گرفته شود که هر کدام سه تا چهار ماه به طول می‌انجامد. سرمایه‌گذار باید کفش‌آهنی به پا کند تا پاسخ این استعلام‌ها را بگیرد.

در احداث پروژه آزادراه اصفهان-شیراز به عنوان یکی از پروژه‌های جهش تولید به صورت مشارکتی فعالیت داریم. دراین پروژه ۵۰‌درصد نقدینگی موردنیاز از سوی کارفرما و ۵۰‌درصد دیگر از سوی کارفرما و دولت تامین می‌شود. این پروژه به لحاظ تامین ریالی حدود ۶۰‌درصد و از نظر فیزیکی حدود ۹۰‌درصد پیشرفت دارد. بعد از رویه‌سازی ویندر دوم آزاد‌راه الزامات بهره‌برداری شامل نیوجرسی، مبلمان و تابلو و علائم و خط‌کشی و روشنایی باید انجام شود. این پروژه به شرط تامین منابع مالی تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. امیدواریم تزریق نقدینگی از سوی کارفرما (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور) به تکمیل این پروژه سرعت بیشتری بدهد.

در حال حاضر روسازی لایه یک این آزادراه انجام شده و بخش موثری از مبلمان آزادراهی در حال انجام بوده و کارهای باقی‌مانده شامل نصب روشنایی مسیر، نصب نیوجرسی و اجرای روسازی ویندر دو است. خوشبختانه حدود ۳۰‌درصد لایه ویندر دوم انجام شده و باقی‌مانده آن را برای کل مسیر آزادراه به شرط تامین مالی به مبلغ ۳‌هزارمیلیارد تومان تا قطعات یک تا ۶ انجام می‌دهیم. پیش‌بینی می‌کنیم که فاز بهره‌برداری پروژه تا پایان امسال اتفاق بیفتد و فاز تکمیلی نیز در سال آینده انجام شود. البته این موضوع به غیر از فاز ۸ بوده و فاز۸ هنوز در مرحله طراحی بوده و در یک تا دو ماه اخیر ابلاغ شده است. اما کار قطعات یک تا۶ بسیار جلوتر بوده و فاز هفتم نیز دیرتر ابلاغ شده و کل قطعات یک تا هفت یعنی از ایزدشهر تا سه راهی قلات را به شرط تامین مالی تا پایان سال محقق می‌کنیم. آزاد راه اصفهان-شیراز به طول ۲۲۲ کیلومتر و هفت قطعه در حال اجرا بوده و قطعه ۸ نیز قرار است به آن اضافه شود. این پروژه اولین آزاد راه جنوبی کشور بوده که در مسیر کریدور بین‌المللی شمال-جنوب و منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی اجرا و بزرگ‌ترین آزاد راه در حال احداث کشور محسوب می‌شود. بهره‌برداری این پروژه منافع بسیار زیاد اقتصادی و اجتماعی برای کشور دارد. این آزادراه نسبت به مسیر فعلی دو ساعت کاهش زمان دارد و مدت زمان سیر از اصفهان به شیراز را از ۵/ ۶به ۵/ ۴ ساعت کاهش داده و همچنین حدود ۱۳۰ کیلومتر طول مسیر را کاهش می‌دهد. این پروژه از شهر ایزدخواست آغاز شده و تا شهر شیراز امتداد می‌یابد. قطعه ۷ این آزادراه به سه راهی قلات وارد می‌شود. قطعه۸ این آزادراه در ادامه آزادراه شیراز-بوشهر است. این آزادراه در هشت قطعه قرار است احداث شود. آزادراه به شکل BOT در حال احداث بوده و با مشارکت شرکت‌های مهندسی مجموعه وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز کارفرمای احداث این پروژه است. مسیر این آزادراه چهار خطه بوده و در حدود ۴۰‌درصد طول مسیر که شیب جاده تغییر می‌کند به صورت سه خطه احداث می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که هم خودروهای سبک و هم خودروهای سنگین اجازه تردد در آن را خواهند داشت. یکی از بحث‌های اصلی که می‌تواند موثر باشد عبور ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و کامیون‌ها در مسیر شمال به جنوب کشور از این آزادراه است که این امکان برای تردد آنها در نظر گرفته شده است. برآورد می‌شود بهره‌برداری از این آزادراه در مجموع حدود ۱۰۰۰‌میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی برای کل کشور داشته باشد.