بر این اساس، روز شنبه فرصت ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای ۵۳ قلم لوازم یدکی، به پایان رسید و پس از این تاریخ اگر بازرسان، لوازم یدکی مشمول طرح را بدون شناسه در سطح عرضه مشاهده کنند، طبق قانون قاچاق محسوب و به جمع‌‌‌آوری آن اقدام خواهد شد. بنابر اعلام‌‌‌ سخنگوی وزارت صمت، برآورد می‌شود از ارزش ۱۳میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، ۳۰‌درصد مربوط به کالای قاچاق و تولیدات بی‌کیفیت باشد که به ترتیب ۳‌میلیارد دلار سهم قاچاق و یک‌میلیارد دلار هم سهم تولید غیر‌استاندارد است.

به گفته امید قالیباف، این حجم وسیع از قاچاق و تولید بی‌کیفیت برای کالایی که با جان مردم سر و کار دارد به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و یکی از اولویت‌های وزارت صمت در دولت سیزدهم ساماندهی بازار لوازم یدکی است. قالیباف تاکید کرد: به همین دلیل پس از ماه‌ها جلسات هماهنگی با بیش از ۱۱ دستگاه حاکمیتی و اتحادیه‌ها و تشکل‌های خصوصی، در گام اول، ۵۳ قلم لوازم یدکی که ۸۰‌درصد مصرف بازار را شامل می‌شود از ۱۵ مرداد الزام به درج شناسه و کد رهگیری دارند. پیش از این، باتری و کمک فنر نیز مشمول درج شناسه کالا و کد رهگیری شده بودند.

وی گفت: برای نخستین بار از یک مدل تعاملی-اقناعی برای ساماندهی یکی از پیچیده‌ترین بازارها استفاده شده و قرار است صدا و سیما نیز پایش بازار لوازم یدکی را کاملا رصد کند تا علاوه بر رفع نقاط ضعف در اجرا، نتایج آن نیز به استحضار عموم برسد. قالیباف لوازم یدکی موجود در بازار را در چهار گروه قاچاق محرز، بدون منشأ، تولید داخل، و واردات، تقسیم‌بندی کرد و گفت: تکلیف کالای قاچاق محرز که طبق قانون مشخص است اما اگر در شبکه توزیع، کالاهایی وجود دارند که از آنها با عنوان«بدون منشأ» نام می‌بریم، واحد عرضه‌کننده با تایید کمیته فنی اتحادیه ذی‌ربط، یک هفته زمان دارد تا نسبت به اخذ شناسه کالا از طریق سامانه جامع تجارت اقدام کند. قالیباف گام دوم ساماندهی بازار لوازم یدکی را شامل ۱۵۰ قلم ذکر کرد که پس از اتمام عملیات اجرایی مرحله اول آغاز خواهد شد. وی گفت: روی دیگر سکه حذف قاچاق لوازم یدکی، دادن بازاری به ارزش ۴‌میلیارد دلار به قطعه‌سازان است که باید از این فرصت به خوبی استفاده شود. قالیباف تاکید کرد: هدف بزرگ دیگری که ساماندهی بازار لوازم یدکی دنبال می‌کند، به‌روز شدن استانداردهاست، زیرا به دلیل عدم‌شفافیت در این بازار، برخی استانداردها قدیمی مانده‌اند. به گفته سخنگوی صمت، پیش‌بینی می‌شود بازار لوازم یدکی در سطح عرضه شاهد یک دگرگونی اساسی خواهد بود و از شکل سنتی کنونی به سمت شیوه‌های نوین و قابل نظارت نظیر هایپرهای لوازم یدکی یا فروش از طریق شبکه‌های مجازی تغییر کند. قالیباف با یادآوری فرسودگی وسایل نقلیه گفت: برآورد می‌شود ۳میلیون و ۵۰۰‌هزار خودرو و بیش از ۹‌میلیون موتورسیکلت در شرایط اسقاط قرار دارند که فعلا از آنها استفاده می‌شود. وی با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند از طریق سامانه اصالت‌سنجی، از خرید کالای خود اطمینان حاصل کنند گفت: بدون همراهی مصرف‌کنندگان، حذف لوازم یدکی بدون استاندارد و قاچاق ممکن نیست و از همین رو وزارت صمت از همه مصرف‌کنندگان لوازم یدکی درخواست می‌کند از فروشگاه‌های معتبر و لوازم یدکی دارای شناسه خرید خود را انجام دهند.

چندی پیش محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت نیز در این مورد گفت: آن دسته از واحد‌‌‌های صنفی که به هر علت هنوز کد شناسه دریافت نکرده‌‌‌اند و تعداد زیادی کالا در انبار دارند، با دریافت معرفی‌‌‌نامه از اتحادیه، ۲ ماه فرصت استفاده از «شناسه اظهاری» خواهند داشت تا بتوانند این کالا‌‌‌ها را تعیین‌تکلیف کنند، بفروشند یا مرجوع کنند. وی گفت: ساماندهی بازار لوازم‌یدکی و قطعات خودرو با شناسه‌دار شدن اقلام پایان نمی‌‌‌یابد و در مرحله بعد، ضمانت‌‌‌دار شدن آنها الزامی می‌شود و پس از آن اعلام می‌‌‌کنیم که در هر کدام از قطعات، کدام برند بیشترین رضایت مشتری را دارد و همه این‌‌‌ها به نظم‌دهی بازار کمک خواهد کرد.