طبق آمار، ایران در سال ۲۰۲۰ در حوزه صادرات دام درآمدی به ارزش ۶,۰۲۰ هزار دلار داشته است که عمده این رقم حاصل صادرات به افغانستان است. در سال ۲۰۲۰ ایران ۸۲.۶۳۱ هزار دلار ارزآوری از صادرات گوشت به کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس داشته است. در این حوزه کشورهای افغانستان، عراق و هنگ‌کنگ بزرگ‌ترین مقاصد صادرات گوشت ایران به شمار می‌‌روند.

۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار راس دام سنگین مازاد در کشور موجود است

سید‌احمد مقدسی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: توانایی زیادی برای صادرات دام داریم با وجود این باید دید تا چه میزان اجازه صادرات می‌دهند. چون قرار است این کار مدیریت‌شده انجام شود تا بازار داخل ملتهب نشود. مقدسی درباره میزان دام مازاد موجود در کشور نیز گفت: حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار راس دام سنگین مازاد داریم که می‌توانیم این میزان را صادر کنیم. وی همچنین درباره وضعیت فعلی تولید نیز اظهار کرد: به هر مشقت و سختی است تولید ادامه دارد اما در این میان به دلیل قیمت بالای هزینه تمام‌شده و همچنین عدم صادرات دام تولیدشده تولید‌کننده در حال از بین رفتن است. لذا امیدواریم با باز شدن راه‌های صادراتی تراکم دامی کشور کاهش یابد. مقدسی همچنین درباره قیمت فعلی گوشت گفت: در حال حاضر قیمت گوشت دام سنگین در محدوده ۸۰ هزار تومان درب دامداری است.

امکان صادرات ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار راس دام از کشور را داریم

منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور نیز درباره میزان توان صادراتی دام ایران به دیگر کشورها به خبرنگار بازار گفت: با توجه به اینکه الان وضعیت دامداری کشور بحرانی است اگر بوروکراسی کمی باشد و تداخل بسیاری از سیستم‌ها هم نباشد می‌توانیم بخشی از دام ضعیف کشور را صادر کنیم. پوریان افزود: به عبارت ساده‌تر در صورت فراهم بودن شرایط امکان خروج حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار راس از کشور وجود دارد در حالی که اعداد و ارقام بیش از این است و حدود ۲ میلیون راس دام ضعیف‌شده داریم. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: با وجود این در بحث صادرات دام کمیت صادرات مهم نیست بلکه مهم این است که ما چه هزینه‌هایی را در این میان باید پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه هزینه‌های بسیار سرسام‌آوری برای صادرات یک راس دام زنده باید بپردازیم، افزود: از خرید نقد دام گرفته تا تعهدات برگشت ارز صادراتی و ... هزینه‌های مختلفی باید توسط صادر‌کننده پرداخت شود به‌طوری که صادرات هر راس دام ۴۰ کیلویی ۳۰۰ هزار تومان می‌شود. از آن طرف عوارض صادراتی دام سبک ۱۰۰ هزار تومان و برای دام سنگین ۴ میلیون تومان تمام می‌شود. پوریان ادامه داد: با توجه به هزینه‌های جانبی دیگری هم که وجود دارد مثل جابه‌جایی، حمل و نقل دریایی و ... عملا صادر‌کننده برای هر راس گوسفند هزینه‌ای برابر با ۹۵۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان فقط هزینه غیر خرید برای صادرات می‌پردازد. بنابر‌این این خود یکی از مشکلات است.

حضور ایران در بازارهای صادراتی دام معمولا به صورت موقتی است

رئیس شورای تامین دام کشور همچنین اظهار کرد: در بحث صادرات دام مساله دیگری که وجود دارد این است که ما معمولا به صورت موقت در این بازارها حضور پیدا می‌کنیم و از طرف دیگر تجاری باسابقه در بازارهای هدف هستند. با وجود این مهم این بود که بخشی از این دام ضعیف شده  راکه دست و پای دامداران را بسته است از کشور خارج کنیم تا دامدار بتواند در این شرایط خیلی سخت نفسی بکشد. پوریان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دام‌هایی که قرار است صادر شود در واقع دام‌های ضعیف شده است در بازارهای هدف با چه نرخی خریداری می‌شود، گفت: در ابتدا باید بدانید که در بازارهای هدف ما غالبا دو نوع حضور داریم؛ یک نوع حضور ما به این نحو است که شرکت‌های ایرانی خود در بازارهای هدف حضور دارند و دام ایرانی را بدون اینکه به مشتری خارجی بدهند خود مستقیما در بازار خارجی می‌فروشند و به این ترتیب اجازه نمی‌دهند ارزش و قیمت صادراتی دام پایین بیاید. وی افزود: به عبارت دیگر این شرکت‌های ایرانی حاضر در بازارهای هدف خارجی سعی می‌کنند عرضه دام همیشه در سطحی باشد که قیمت واقعی آن پرداخته شود. بنابراین قیمت‌ها مختلف و متفاوت است. با وجود این الان به دلیل ضعیف شدن دام‌ها و پایین آمدن کیفیت دام فقط امیدواریم بتوانیم بخشی از سختی دامداران را برطرف ‌سازیم.