کاهش ضایعات و افزایش عمر تولیدات کشاورزی با پرتو دهی

در این راستا برخی از کشورهای پیشرفته نه تنها اصلاح سیستم لجستیک و سردخانه‌ها را اجرایی می‌کنند بلکه با استفاده از سیستم‌های نوین همچون پرتو دهی به محصولات، طول عمر تولیدات کشاورزی را هم افزایش می‌دهند. موضوعی که حالا سازمان انرژی اتمی کشور نیز با هدف کاهش ضایعات کشاورزی و افزایش امنیت غذایی کشور دنبال می‌کند. در این راستا پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با بازار در خصوص برنامه‌هایی که این سازمان برای همکاری با هلدینگ‌های بزرگ کشاورزی در دست دارد و مزایای این طرح توضیح می‌دهد که در ادامه خواهید خواند.

چه ظرفیت‌هایی در صنعت کشاورزی و تجهیزات آن در کشور وجود دارد و سازمان انرژی اتمی برای استفاده بهتر از این ظرفیت‌ها چه برنامه‌ای در دست دارد؟

تنوع محصولات و تجهیزات کشاورزی و استقبالی که از آنها در رویدادهای مختلف می‌شود؛ نشان‌دهنده نقش پررنگ و تلاش شرکت‌های فعال در این حوزه است.

بر این اساس کاری که سازمان انرژی اتمی کشور می‌تواند انجام دهد، پرتو دهی مواد غذایی و محصولات کشاورزی به عنوان راهکاری برای افزایش ماندگاری محصولات و کاهش بار میکروبی آنهاست. اقدامی که در تمام دنیا مرسوم و معروف است و می‌توان بر اساس آن انتظار داشت که سرمایه‌گذاران خوبی به این حوزه اظهار علاقه و ورود کنند تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت پرتوگری، صنعت کشاورزی را گسترش دهیم. بر اساس بررسی‌های انجام شده ۱۲ منطقه اولویت دار در نظر گرفته‌ایم که ظرفیت برخورداری از سامانه پرتودهی در حوزه کشاورزی را دارند و در این رابطه سازمان انرژی اتمی قصد دارد با تعاملاتی که با بخش خصوصی انجام می‌دهد به این حوزه ورود، سرمایه‌گذاری و حتی مشارکت کند. تا بتوانیم در صنعت کشاورزی سهم خوبی را در دنیا در حوزه پرتو‌دهی محصولات داشته باشیم.

 صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر همواره با چالشی به عنوان نبود سیستم حمل‌ونقل مناسب و از دست رفتن محصولات همراه است، از همین رو با توجه به اینکه اشاره کردید سازمان انرژی اتمی قصد ورود به صنعت کشاورزی و افزایش ماندگاری محصولات با استفاده از پرتودهی را دارد؛ بفرمایید این سازمان قرار است چطور برنامه مورد نظر را عملی کند؟

در این رابطه با توجه به بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم متوجه شدیم که بنیاد برکت و هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اقدامات خیلی خوبی در حوزه تنوع و کیفیت محصولات کشاورزی انجام داده است.

در کنار این موضوع مجموعه‌های زیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با حمایت‌هایی که از مناطق محروم و مردم ساکن این مناطق دارند نگاهی زایشی به حوزه تولید ایجاد می‌کنند و بومی‌سازی اتفاق می‌افتد که در این راستا از تلاش‌های همکاران در بنیاد برکت صمیمانه سپاسگزار هستیم.

 به دستاوردهای شرکت‌های زیر نظر بنیاد برکت و هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اشاره کردید، بفرمایید با توجه به برنامه و هدف‌گذاری که برای پرتودهی به محصولات کشاورزی در دست دارید آیا در آینده نزدیک شاهد انعقاد تفاهم‌هایی در این زمینه هستیم؟

بله، به طور حتم از اینکه تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و سازمان انرژی اتمی منعقد شود استقبال می‌کنیم.

 به رغم اینکه تاکنون جلسه‌ای در این زمینه برگزار نشده اما این آمادگی ‌‌‌وجود دارد که با هر کدام از هلدینگ‌های ذیل مجموعه برکت و کشاورزی ستاد تفاهم‌نامه جامع امضا کنیم تا بتوانیم به صورت مصداقی روی محصولات با کیفیت کار کنیم. این اقدام می‌تواند هم در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم کشور و هم در جهت تولید محصولات صادرات‌محور موثر باشد.

چقدر برنامه‌هایی که در دست دارید هم راستا با موضوع تامین امنیت غذایی کشور است؟

امروز با اتفاقاتی که در اوکراین و روسیه افتاده و فضای روانی حاکم بر جهان باعث شده که مشکل امنیت غذایی بیشتر دیده شود. در همین رابطه در کشور با تدبیر مسوولان قصد داریم میزان ذخیره‌سازی و تامین مواد را افزایش دهیم. با این حال باید برنامه‌ریزی طولانی‌مدتی جهت کاهش ضایعات محصولات کشاورزی داشته باشیم؛ چرا که متاسفانه ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم در تولید ضایعات کشاورزی محسوب می‌شود. از این رو قصد داریم با پرتو دهی محصولات کشاورزی میزان ضایعات را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهیم؛ اتفاقی که به طور قطع  روی تامین امنیت غذایی کشور موثر است.

29 (4)