سنجش سرویس‏‏‌های آنلاین رزرو اقامتگاه در ایران

بسیاری از این اپلیکیشن‌‌‌ها، نسخه اندرویدی داشته و قابل‌‌‌استفاده روی گوشی‌‌‌های تلفن همراه هستند. با توجه به رشد فعالیت مراکز تفریحی و گردشگری در فضای مجازی، قابلیت‌‌‌هایی که هرکدام از این اپلیکیشن‌‌‌ها برای راهنمایی کاربران ارائه می‌کنند، نقطه‌‌‌قوت آنها به‌‌‌شمار می‌‌‌آید. در این شرایط، برای تشخیصِ راحتی دسترسی و ارتباط کاربران با اپلیکیشن‌‌‌ها و نرم‌‌‌افزارهای کاربردی، تست کاربردپذیری یک راه مشاهده است که به‌‌‌عنوان یک نوع تست نرم‌‌‌افزاری تعریف می‌شود. در این نوع تست، مجموعه‌‌‌ای کوچک از کاربران نهایی هدف سیستم نرم‌‌‌افزاری، از آن استفاده می‌کنند تا مشکلات، ایرادها و نقاط قوت کاربرد‌‌‌پذیری سرویس مورد بررسی را نشان دهند.

تستادی، برای اولین‌‌‌بار تست کاربردپذیری را در مورد اپلیکیشن‌‌‌های رزرو اقامتگاه به کار گرفته که در آن، ۴ سرویس آنلاین در ایران -از تجربه کاربری تا اقامت- را مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را منتشر کرده است.

تیم تستادی در این گزارش با یک سناریوی یکسان توسط کاربران عادی، میزان کاربردپذیری نسخه اندروید اپلیکیشن‌‌‌های جاباما، شب، جاجیگا و اتاقک‌‌‌ را بررسی کرده است. این تست‌‌‌ها کاملا آنلاین و از راه دور بوده که روی کاربرانی با ویژگی‌‌‌های مختلف (سن، جنسیت و میزان استفاده از اینترنت) ۴مرد و یک زن ۲۸ تا ۳۱ساله با سطح معمولی تا حرفه‌‌‌ای در استفاده از اینترنت انجام شده است.

بر اساس این تست، در نتایج بررسی جاباما مشخص شد که ۱۰۰درصد کاربران از نحوه کار اپلیکیشن رضایت داشته و به‌‌‌راحتی متوجه سازوکار آن شده‌‌‌اند. ۲۰‌درصد از کاربران مورد بررسی، هنگام کار با این اپلیکیشن با مشکلات غیرمنتظره روبه‌‌‌رو شدند.  در این میان ۶۰درصد کاربران توانستند تمامی درخواست‌‌‌های جاباما را تا انتها انجام دهند. این درخواست‌‌‌ها شامل بررسی اقامتگاه‌‌‌های موجود در یک شهر مشخص‌‌‌شده، انتخاب اقامتگاه‌‌‌ها با توجه به بودجه اعلام‌‌‌شده در تست، ذخیره اقامتگاه انتخاب‌‌‌شده، معرفی آن به دو نفر از دوستان، طی‌‌‌کردن فرآیند رزرو و ارتباط با پشتیبانی برای حل مشکل ایجاد شده است. درنهایت، ۸۰‌درصد کاربران تمایل داشتند که جاباما را به دوستان خود نیز پیشنهاد کنند.

اتاقک، اپلیکیشن دیگری بود که توسط تستادی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داده که تمامی کاربران شرکت‌کننده در این تست متوجه نحوه کار این اپلیکیشن شدند اما فقط ۲۰درصد کاربران توانستند وظایف درخواستی این اپلیکیشن را تا انتها انجام دهند و ۸۰‌درصد این کاربران، موقع استفاده از اتاقک، با مشکلات غیرمنتظره‌‌‌ای روبه‌‌‌رو شدند. با این حال تمامی آنها تمایل داشتند اتاقک را به دیگران معرفی کنند.

در اپلیکیشن شب، تمامی کاربران با مشکلات غیرمنتظره هنگام کار با اپلیکیشن روبه‌‌‌رو شدند. در میان شرکت‌کنندگان در این تست، ۱۰۰درصد آنها متوجه نحوه کار اپلیکیشن شدند و ۶۰‌درصد آنها توانستند وظایف خواسته‌‌‌شده توسط اپلیکیشن را تا انتها انجام دهند. درنهایت، ۸۰‌درصد آنها تمایل داشتند که شب را به دوستان خود معرفی کنند.

جاجیگا، از دیگر اپلیکیشن‌‌‌هایی بود که در این تست مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد که ۶۰درصد شرکت‌کنندگان در این بررسی، با مشکلات غیرمنتظره‌‌‌ای هنگام کار با جاجیگا روبه‌‌‌رو شده بودند. تمامی آنها متوجه نحوه کار با اپلیکیشن شده بودند اما ۶۰‌درصد توانستند درخواست‌‌‌های اپلیکیشن‌‌‌ را تا انتها انجام دهند و ۸۰‌درصد آنها تمایل داشتند که جاجیگا را به اطرافیان خود معرفی کنند.

تستادی، اولین پلتفرم کاملا آنلاین تست‌‌‌های کاربردپذیری در ایران است که پل ارتباطی میان صاحبان کسب و کارهای آنلاین و کاربران ایجاد می‌کند. کسب و کارها می‌توانند با چند مرحله ساده، وب‌سایت یا اپلیکیشن خود را در میان کاربران تست کنند و به این صورت، نقاط قوت و ضعف، همچنین درخواست‌‌‌ها و نیازمندی‌‌‌های کاربران را شناسایی کنند. نتیجه این تست‌‌‌ها از طرف تستادی در قالب ویدئوهای کوتاه و تحلیل‌‌‌های تخصصی در اختیار صاحبان کسب و کار و متقاضیان انجام این تست‌‌‌ها قرار می‌گیرد.