هزینه‌های تولید  محصولات چند برابر شده است

در این میان براساس آمارها ایران در بحث محصولات باغی در جهان عمدتا با محصولاتی همچون «سیب و انجیر» شناخته شده است، آمار فائو نشان می‌دهد در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ ایران بیش از ۲میلیون و ۲۰۶ هزار تن سیب تولید کرده است. این آمارها در حالی ارائه می‌شود که  فعالان بخش باغداری با انتقاد از سنتی بودن بازار و منطبق نبودن قیمت محصولات باغی با هزینه‌های تولید می‌گویند: کشور ما به واسطه داشتن منابع و نیروی فعال می‌تواند تولیدات مطلوبی  در این عرصه داشته باشد.

با هر بهانه‌ای قیمت کود و سموم کشاورزی و بذر را بالا می‌برند

بر اساس این گزارش، باغداران و تولیدکنندگان محصولات باغی اصولا با مسائل مختلفی همچون آفات و گرانی سموم و انواع کودهای کشاورزی مواجه هستند و از آن طرف نیز بحث خشکسالی‌های اخیر می‌تواند بر کاهش تولیدات این بخش اثرگذار باشد. مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور در این خصوص می‌گوید: تامین کود، بذر و سموم دغدغه اصلی باغداران است، چرا که بازار به هر شکل و بهانه‌ای قیمت‌ها را بالا می‌برد و هیچ‌گونه روند باثباتی در خصوص قیمت این نهاده‌های تولید در بازار وجود ندارد.

شادلو می‌افزاید: در واقع الان موضوعی که برای باغداران نگران‌کننده است بحث تعادل‌بخشی در قبال روند هزینه‌ها و درآمدهای‌شان است؛ یعنی در حالی که باغدار با تمام مشکلات کار کنار می‌آید، اما شرایط بازار و جمیع هزینه‌ها با یکدیگر همخوانی ندارد. وی ادامه می‌دهد: به عبارت دیگر حوزه باغداری برخلاف دیگر بخش‌ها تابع بالا و پایین رفتن نرخ ارز نیست و تابع عرضه  و تقاضا است که این هم بستگی به کم و زیاد شدن تولید دارد. بنابراین قطعا باید شرایط بازار ما پایدار و باثبات باشد و باغدار بداند قیمت فروش محصولش چقدر است. شادلو با اشاره به خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی اظهار می‌کند: ما نمی‌خواهیم برای دولت چنین مسوولیتی را ایجاد کنیم و چنین بار سنگینی را بر دوش آنها بگذاریم، اما باید در بحث قیمت‌گذاری منطبق با هزینه‌ها و منطبق با واقعیت‌ها یک قیمت اعلام شود. به عنوان مثال با محاسبه هزینه‌های تولید، حمل و نقل و دیگر موارد اعلام کنند محصول سیب فلان قیمت باید فروش برود.

شادلو همچنین در پاسخ به این سوال که معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی چقدر در بی‌ثباتی بازار مقصر است، می‌گوید: معاونت باغبانی به‌طور کلی متولی تولید است و بحث بازار در بازرگانی وزارتخانه رقم می‌خورد. لذا معاونت باغبانی می‌تواند موانع تولید را برطرف کند و در بحث تامین نهال‌های عاری از ویروس و شناسه‌دار و همچنین تهیه و تامین سموم نقش مهمی ‌ایفا کند. این فعال بخش باغداری اظهار می‌کند: به طور کلی حرف ما باغداران این است که باید از حالت بازار سنتی بیرون بیاییم. به خصوص اینکه از زمان خیلی دور تا‌کنون بازار سنتی بوده لذا باید به‌روز شود و به جای اینکه در مورد گرانی‌ها دائم حرف از دلالان، واسطه‌ها و خائنان بازار بزنند بگذارند مردم هم واقعیت‌ها را بدانند چون وقتی وضعیت روشن شود مردم به بازار کمک می‌کنند. حرف ما این است که چرا به مردم نمی‌گویند هزینه‌های تولید چقدر بالا رفته است؟