تعدیل نیرو برای زنده ماندن

یکی از اقداماتی که همواره از سوی شرکت‌های بزرگ و کوچک در برابر شرایط نامساعد اقتصادی صورت می‌گیرد، تعدیل نیرو است. گرچه این اقدام به مذاق کارکنان یک شرکت خوش نمی‌آید؛ اما صاحبان کسب و کارها برای دوام آوردن در شرایط سخت اقتصادی و بحران‌های مالی دست به چنین اقدامی ‌می‌زنند. از منظر افکار عمومی ‌نیز شرکت‌ها لطمه‌ جبران‌ناپذیری را متحمل خواهند شد؛ چون بد‌رفتاری شرکت‌ها با کارکنان حتی در صورت وجود شرایط منطقی نیز، همواره در خاطره افکار عمومی ‌باقی می‌ماند. پس می‌توان نتیجه گرفت تصمیم به تعدیل نیرو برای کسب و کارها تبعاتی ناخواسته به  همراه دارد.

کریس مارشالک، مدیرعامل شرکت کریپتودات‌کام، ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) در یک رشته توییت به بیان مواضع این شرکت در روند فعلی بازار پرداخت و اعلام کرد آنها مجبور هستند تا زمانی که بازار صعودی مجددا آغاز شود، عملیات کوچک‌سازی را اجرا کنند تا در نهایت قادر باشند تمرکز خود را روی نقشه ‌راه شرکت حفظ کنند. او همچنین اضافه کرد که علاوه بر کوچک‌سازی، این شرکت اقدامات احتیاطی بیشتری را برای محافظت از خود در برابر بازار کنونی انجام خواهد داد.

البته نظرات متفاوتی در خصوص این تصمیم از سوی کارشناسان و افراد فعال در حوزه رمز ارزها مطرح است؛ بسیاری از فعالان این عرصه معتقدند این شرکت به دلیل صرف مبالغ بسیار بالا برای امور تبلیغاتی و پرداختن به مساله حمایت مالی برای رویدادهای گوناگون در یک شرایط بسیار سخت مالی قرار گرفته است.

کریپتودات‌کام  برای یکی از کمپین‌های تبلیغاتی خود با حضور ستاره ‌هالیوودی مت دیمون در اکتبر سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه کرد؛ یا برای یک ویدئوی تبلیغاتی ۳۰ ثانیه‌ای در فوریه سال ۲۰۲۲ حدود ۷ میلیون دلار پرداخت کرد. علاوه بر این هزینه‌های گزاف، سال ۲۰۲۱، کریپتودات‌کام حق تغییر نام Staples Center (استپلس سنتر یک ورزشگاه چند‌منظوره در شهر لس آنجلس است؛ این ورزشگاه در ۲۱ اکتبر ۱۹۹۹ با گنجایش ۲۰هزار نفر افتتاح شد) را به مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار خریداری کرد و نام جدید «Crypto.com Arena»  را  برای آن برگزید. نباید فراموش کرد که یکی از عوامل اصلی در بحران فعلی این شرکت، رخنه (هک) صورت گرفته در ژانویه ۲۰۲۲ است که طی این حمله ۴۸۳ کاربر حدود ۳۴ میلیون دلار ضرر کردند؛ یک هفته پس از این اتفاق هزاران کاربر به این شرکت مراجعه و از عدم دسترسی خود به حساب‌های کاربری‌شان شکایت کردند.

با بررسی دقیق‌تر وضعیت پیش آمده در این صرافی بیشتر متوجه فقدان راهبردی صحیح از سوی مدیران مجموعه می‌شویم؛ صرف هزینه‌های زیاد برای معرفی کسب و کار بدون در نظر گرفتن شرایط احتمالی پیش رو. بازارهای مالی و بالاخص بازار رمزارزها همواره شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری است و دست‌اندرکاران این بازارها ناچارند خود را برای وقوع هر شرایطی آماده کنند تا در مسیر کاری خود دچار بحران‌های پیچیده و ساختاری نشوند.

بررسی نحوه رویارویی مدیرعامل کریپتودات‌کام با بحران هک در اوایل سال جاری میلادی نیز نوعی نگاه سرد و رفتاری است که از غافلگیری و عدم آمادگی مجموعه برای مواجهه با اتفاق رخ داده حکایت دارد.

کریس مارشالک پس از اعتراض کاربران زیادی در توییتی نوشت:«در ۹۵ مورد از ۱۰۰ مورد، شما صرفا از ایمیل نادرستی برای ورود استفاده می‌کنید. ما به حساب‌های تکراری با یک شماره تلفن اجازه ورود نمی‌دهیم، بنابراین در صورت استفاده از ایمیل نادرست، گرفتار می‌شوید.»

وی  همچنین ادامه داد: «مطمئن باشید جای دارایی شما امن است و با ایمیل درست مجددا وارد سیستم شوید.»

در این پاسخ نشانی از مسوولیت‌پذیری یک شرکت بزرگ و در سطح جهانی نیست؛ جایی که مشکلات به گردن کاربران انداخته می‌شود و شرکت از زیر بار بحران پیش آمده، شانه خالی می‌کند.

شاید این شرکت‌ها می‌توانستند با برنامه‌ریزی دقیق‌تری مقابل این بحران به وقوع پیوسته با ارائه راهکارهای مناسب از تعدیل نیرو جلوگیری کنند. اما سقوط بازار رمز ارزها و عدم آمادگی کامل شرکت‌های این حوزه منجر به تجربه تلخ تعدیل نیرو برای کارمندان و حتی مدیران تصمیم‌گیر این نوع کسب و کارها شد.

حال باید منتظر اقدامات بعدی شرکت‌های رمز ارزی در مقابل سقوط بیشتر یا صعود در این بازار باشیم.