امیر خرمی‌شاد ادامه داد: این سند، ضمن پایش محیط بیرونی و توانمندی‌های درون‌سازمانی، فرآیندها و زیرفرآیندهای نظام مدیریت توسعه فناوری و شاخص‌های ارزیابی آنها، نقش برجسته‌ای در کارآیی و اثربخشی مدیریت پژوهش و فناوری ایمیدرو خواهد داشت. در این نظام مدیریتی، جایگاه و وظایف سایر ذی‌نفعان و فعالان برون‌سازمانی در قالب دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت شناسایی می‌شوند.

 سیاست‌های توسعه فناوری ایمیدرو طی امسال

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو با اشاره به اولویت‌های عملیاتی این سازمان در تدوین و پیاده‌سازی سیاست‌های توسعه فناوری در سال جاری گفت: این سازمان با هدف راهبردی ترویج، توسعه و ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان، اقدام به شناسایی، اولویت‌گذاری و هدف‌گیری ماشین‌آلات خطوط تولید و تجهیزات صنعتی با تکرار بالا و دارای حساسیت صنعتی می‌کند. وی افزود: ایجاد سامانه جامع عرضه و تقاضای نیاز فناورانه و ایده‌های نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد فن‌بازار و نمایشگاه مجازی و دائمی محصولات دانش‌بنیان، حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بخش معدن و صنایع معدنی، تبیین روندهای کاهش آلاینده‌ها، تحلیل روندهای کسب و کار در این بخش و نیز ارائه خدمات پایلوت و نمونه‌سازی، بخشی از برنامه‌های امسال است. خرمی‌شاد با بیان اینکه «تنظیم‌گری و مقررات‌زدایی در راستای ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان یکی دیگر از راهبردهای نظام مدیریت توسعه فناوری ایمیدرو است»، تصریح کرد: براین اساس، «تدوین آیین‌نامه فناوری‌های سبز و حوزه‌های کاربردی آن در طول زنجیره ارزش معدن و صنایع معدنی» و نیز «شناسایی اقلام حیاتی و سرمایه‌ای این بخش در راستای تنظیم‌گری و مقررات‌زدایی» مدنظر است. وی ادامه داد: برای هم‌افزایی پژوهش و توسعه فناوری بین ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی در حوزه‌های سرب و روی، سنگ‌آهن و فولاد، آلومینیوم، طلا و...، نشست‌های مختلفی در حال برگزاری است.

 برخی اقدامات ایمیدرو برای توسعه دانش‌بنیان‌ها

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با اشاره به اقدامات این سازمان در حوزه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان طی سال جاری گفت: در فروردین امسال، سند برنامه‌های عملیاتی ایمیدرو در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، تهیه و برنامه پیشنهادی این سازمان به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شد. غلامرضا ملاطاهری ادامه داد: جلسات مشترکی با مدیرکل فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون علمی ریاست جمهوری و نماینده وزارت ارتباطات برگزار شد. همچنین، در برنامه راهبردی ارتقای تولید دانش‌بنیان این وزارتخانه، بخش معدن و صنایع معدنی گنجانده شد. وی با بیان اینکه برنامه تدوین تفاهم‌نامه همکاری راهبردی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو سازمان توسعه و نوسازی معادن و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار است، گفت: این تفاهم‌نامه با هدف هم‌افزایی برای تعریف و راهبری کنسرسیوم تحقیق و توسعه میان شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی تدوین شد. ملاطاهری افزود: شناسایی نیازهای فناورانه بنگاه‌های معدنی برای ایجاد بازار مقیاس بزرگ برای شرکت‌های دانش‌بنیان، تضمین ریسک این شرکت‌ها و نیز تضمین خرید فناوری‌های در حال توسعه پرریسک، از دیگر مفاد تفاهم‌نامه مذکور است.