بهره گیری از روش تامین مالی زنجیره‌ای با هدف حمایت از صنایع

 وی در ادامه با اشاره به اقدامات درحال انجام در راستای الزام بانک نسبت به اخذ استعلام صورت‌حساب الکترونیکی از سامانه جامع تجارت در پرداخت تسهیلات در بخش‌های مختلف با هدف  شفافیت و کارآیی تخصیص منابع و در راستای اجرای نظام تامین مالی زنجیره‌ای افزود: براساس بخشنامه بانک مرکزی استعلام تمامی‌ عقودی که نیاز به ارائه فاکتور دارد، در بستر سامانه جامع تجارت صورت خواهد گرفت و بنگاه‌های اقتصادی تولیدی و تجاری موظف به ثبت فاکتورها در سامانه جامع تجارت هستند و در این راستا اقداماتی در بانک صنعت و معدن به انجام رسیده است. یوسفی‌نیا ادامه داد: در فرصت کوتاه ابلاغ طرح و طبق استعلام انجام شده از سامانه جامع تجارت، بانک صنعت و معدن  استعلام‌هایی به ارزش ۷۲۰۵ میلیارد ریال بابت ۴۹۸فقره تسهیلات به انجام رسانده است. همچنین آموزش شعب در خصوص نحوه استعلام صورت‌حساب الکترونیک  و نحوه راهنمایی مشتریان انجام و نماینده استانی مطلع و تام‌الاختیار به سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان جهت پیگیری و هماهنگی لازم معرفی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و فناوری بانک صنعت و معدن در ادامه در پاسخ به این سوال که برای تامین زیرساخت لازم برای استعلام فاکتور، بانک صنعت و معدن چه اقداماتی انجام داده، زیرساخت تامین شده چه امکاناتی داشته و وضعیت بانک در مقایسه با سایر بانک‌ها چگونه است؟ یادآور شد: سرویس اولیه وزارت صمت هنوز نهایی نشده بود که همزمان پیاده‌سازی سامانه استعلام در بانک صنعت و معدن آغاز و خطاها یکی بعد از دیگری شناسایی و طی جلسات متعدد آنلاین یا حضوری با وزارت صمت رفع شد  و سرویس با چندین استعلام موفق آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه سرویس اولیه مبتنی بر اینترنت بوده که به لحاظ رعایت شرایط امنیتی مطابق قوانین داخلی بانک، از وزارت صمت خواسته شد که سرویس را روی خط MPLS ارائه کند و به این ترتیب سرویس بانک در شرایط امن، مورد بهره‌برداری شعب قرار گرفت اظهار کرد: از سرویس یاد شده چندین نسخه جدید منتشر شد که بانک نیز به صورت همزمان تغییرات را در سامانه خود اعمال کرده است.  از امکانات سامانه توسعه‌یافته در بانک، ثبت تاریخچه استعلام بوده که استعلامات و جزئیات آن در سمت بانک ذخیره می‌شود. در حال حاضر زیر‌ساخت موجود در بانک صنعت و معدن، امکان استعلام ۶۰ فاکتور در دقیقه را فراهم می‌سازد که ارائه تسهیلات مبتنی برSCF  را برای تمامی ‌شعب بانک در سراسر کشور امکان‌پذیر می‌سازد. وی یادآور شد: طبق آمار گزارش شده از سوی وزارت صمت، تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، بانک صنعت و معدن، با اختلاف زیاد نسبت به سایر بانک‌ها، باتعداد ۴۹۸ استعلام موفق، رتبه اول را به‌خود اختصاص داده که این موفقیت مرهون چابکی و همسویی فاوا و کسب و کار در تامین به موقع ابزار، پذیرش و انطباق آن  با رویه‌های تامین مالی بوده است.