تقسیم 670 ریالی سود در مجمع میدکو

توسعه صنعت مس در استان کرمان

مدیرعامل هلدینگ میدکو در مجمع عمومی عادی سالانه این هلدینگ گفت: کمربند مس در ایران از آذربایجان در شمال غرب کشور آغاز شده، در ادامه کمربند مس به استان کرمان می‌رسد که خاستگاه اصلی مس در کشور است. سپس ذخایر مس در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و در ادامه به پاکستان می‌رسد.

علی‌اصغر پورمند  افزود: پراکندگی ذخایر مس آذربایجان عمدتا در منطقه سونگون قرار گرفته که معادن این منطقه به شرکت ملی مس تعلق دارند. به طور طبیعی میدکو نمی‌تواند به این معادن وارد شود. در سایر نقاط اکتشافاتی را صورت داده‌ایم، اما به ذخیره قابل توجهی که در اندازه و مقیاس میدکو و دارای قابلیت سرمایه‌گذاری باشد، برخورد نکردیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ذخایر بیشتر مس در دسترس کرمان نسبت به سایر نقاط کشور،  بر آن نقطه تمرکز داریم. البته در منحنی دوم فعالیت میدکو به نظر می‌رسد بتوانیم به شمال غرب کشور نیز وارد شویم و در آن سرمایه‌گذاری کنیم.

دسترسی به تامین مواد اولیه اولویت بالاتری دارد

مدیرعامل هلدینگ میدکو در مورد امکان سرمایه‌گذاری این شرکت  در سواحل برای دسترسی به آب بیشتر تصریح کرد: به طور طبیعی برای مکان‌یابی صنایع معدنی دو، سه مولفه بسیار مهم هستند. دسترسی به ماده معدنی و مواد اولیه نخستین عامل به شمار می‌رود. عامل دوم نیز دسترسی به آب است.

وی اضافه کرد: اگر در دنیا یک صنعت معدنی در کنار دریا قرار می‌گیرد، صرفا به خاطر دسترسی به آب نیست. بلکه با توجه به اینکه در برخی از کشورهای تولیدکننده صنایع معدنی ماده معدنی وجود ندارد، احداث واحد تولیدی در کنار آب باعث می‌شود دسترسی به مواد اولیه از دریا راحت‌تر تامین شود. بنابراین یکی از مفروضات در کشور ما احداث صنایع معدنی کنار دریا به دلیل آب است، در حالی که این‌گونه نیست. بلکه در دیگر کشورها، دسترسی راحت‌تر به ماده اولیه در اولویت نخست قرار می‌گیرد.

پورمند با اشاره به احداث صنایع معدنی این شرکت در استان کرمان تاکید کرد: میدکو از روز نخست اجرای پروژه‌های خود چه در استان کرمان و چه در سایر استان‌ها، به منابع آب زیرزمینی متکی نبوده است. از این رو، منابع آبی مورد استفاده هلدینگ میدکو، فاضلاب شهری است. به همین دلیل در دو شهر کرمان و زرند، اجرای دو پروژه بزرگ را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم هم شبکه فاضلاب و هم تصفیه‌خانه را احداث کنیم.

به گفته وی، در پروژه‌های فاز نخست میدکو حدودا سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم که تمامی آن را از محل تصفیه فاضلاب دو شهر زرند و کرمان تامین خواهیم کرد.

به تعهدات محیط زیستی پایبندیم

مدیرعامل هلدینگ میدکو با تاکید بر اهمیت حوزه زیست‌محیطی برای اجرای پروژه‌ها در این هلدینگ بیان کرد: زمانی که یک سرمایه‌گذار به دنبال اخذ مجوز برای احداث یک کارخانه است، پیش از اینکه مجوز از سوی دستگاه‌های دولتی داده شود، سرمایه‌گذار باید یک گزارش ارزیابی زیست‌محیطی را تهیه کند و به سازمان‌های مربوطه ارائه دهد. در غیر این صورت، مجوز احداث کارخانه صادر نخواهد شد.

وی افزود: در زمان اخذ مجوز پروژه‌های میدکو، تمام پیوست‌های محیط زیستی تهیه شد و پس از آن توانستیم مجوز احداث پروژه‌ها را اخذ کنیم.

پورمند تصریح کرد: در بخش کنترل‌های واحدهای تولیدی در همه بخش‌ها و همچنین سایر پروژه‌ها، دقت‌های لازم صورت می‌گیرد و اندازه‌گیری‌ها نیز از سوی سازمان‌های مربوطه به طور آنلاین انجام می‌شود. خوشبختانه تاکنون مورد خاصی نبوده است که به هلدینگ میدکو برای آلایندگی واحد تولیدی از سوی نهادهای ذی‌ربط تذکر داده شود. وی با اشاره به اجرای چندین پروژه زیست‌محیطی در این هلدینگ گفت: پروژه تصفیه فاضلاب شهری یکی از پروژه‌های زیست‌محیطی محسوب می‌شود. علاوه بر این، در بخش زغال‌سنگ و کک، برای نخستین بار در کشور پروژه CDQ را اجرا کردیم. در این پروژه کک داغ به جای اینکه با آب خنک شود، خنک‌سازی توسط نیتروژن صورت می‌گیرد. حتی از بخار داغی که در این فرآیند ایجاد می‌شود، برق نیز تولید خواهیم کرد. به نظر می‌رسد از این طریق بتوانیم سالانه ۱۰ تا ۱۲ مگاوات برق تولید کنیم که به این ترتیب برق واحد کک‌سازی از این طریق تامین می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ میدکو تاکید کرد: میدکو از نظر زیست‌محیطی از همه جهت تلاش کرده تا مولفه‌های لازم را رعایت کند.

اجرای منحنی دوم میدکو

وی در مورد نحوه شکل‌گیری منحنی دوم میدکو اعلام کرد‌: پس از جلساتی که برای اجرای منحنی دوم در هیات مدیره برگزار شد و رئیس هیات مدیره بر اجرای آن تاکید کرد، کارگروهی را در میدکو به همین عنوان تشکیل دادیم. این کارگروه چند ویژگی داشت؛ یکی از ویژگی‌های این کارگروه جوان‌گرایی بود.

پورمند افزود: برای منحنی دوم مطالعات زیادی انجام شد که البته شرکت معیار صنعت نیز در این موضوع محور قرار گرفت و مطالعات وسیعی انجام شد. در منحنی دوم چند موضوع برای هلدینگ بسیار مهم بود. مهم‌ترین موضوعات دسترسی به ماده اولیه و دیگری آب و انرژی یعنی گاز بودند. این یعنی اگر قرار است میدکو در جایی به اجرای پروژه اقدام کند، حتما سه مولفه یاد شده در اولویت نخست قرار خواهند گرفت. وی خاطرنشان کرد: مطالعات برای پروژه‌های منحنی دوم طی دو سال و نیم گذشته انجام شد و به نظر می‌رسد میدکو آرشیو بسیار خوبی در مجموعه دارد. به طور مثال وضعیت آب در اجرای پروژه‌ها به طور کامل حل شده است. به طوری که وضعیت تامین آب در همه نقاط کشور از سوی مجریان پروژه به دقت مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، ذخایر معدنی نیز مطالعه شدند. با تکمیل مطالعات، پروژه‌ها نیز به تدریج تعریف شدند و در حال نهایی شدن هستند. مدیرعامل هلدینگ میدکو در‌باره نحوه اجرای پروژه‌ها افزود: در منحنی دوم با توجه به شرکت‌هایی که در هلدینگ همچون شرکت مانا، میدکو ساخت، معیار صنعت و فرتاک وجود دارند، تمام شرکت‌های اصلی که برای اجرای یک پروژه به صورت EPC لازم است را در اختیار داریم. این یعنی برای اجرای پروژه دیگر نیازی به حضور شرکت‌هایی از بیرون هلدینگ نداریم. اجرای پروژه به این صورت هم از نظر تامین مالی برای میدکو بسیار مناسب است و هم اینکه قیمت تمام شده اجرای پروژه را به شدت پایین و سرعت آن را بالا می‌برد.

پورمند با بیان اینکه در منحنی دوم به دنبال توسعه فعالیت‌ها به صورت دانش‌بنیان هستیم، گفت: فعالیت دانشی را از سه سال قبل آغاز کردیم و شرکت فرتاک در همین راستا تاسیس شد. همچنین مرکز تحقیق، توسعه و نوآوری در همین رابطه تاسیس شده است. از این رو برای پروژه‌های منحنی دوم انتظار داریم دانش را بیش از فاز یک به کار گیریم.

در ادامه مجمع میدکو، رئیس هیات مدیره این هلدینگ در مورد  وضعیت پروژه‌های منحنی دوم میدکو بیان کرد: قرار است در منحنی دوم میدکو، تولید کنونی ۲/ ۴ میلیون تنی فولاد به ۱۰ میلیون تن افزایش یابد که جهش بزرگی محسوب می‌شود. همچنین در رابطه با مس قرار است ظرفیت موجود به ۶ تا ۷ برابر افزایش یابد.

مجید قاسمی افزود: متاسفانه گاهی اوقات در بخش معدن و صنایع شاهد رقابت منفی هستیم که این موضوع باعث می‌‌شود میدکو هنوز جزئیات دقیق پروژه‌های منحنی دوم خود را منتشر نکند. از این رو اطلاعات در این خصوص سال به سال منتشر خواهد شد.

رئیس هیات مدیره هلدینگ میدکو تاکید کرد: موضوعی که هلدینگ میدکو در این ۱۳ سال به آن رسیده، در منحنی دوم که به طور مثال ۵/ ۲ برابر شدن تولید فولاد و ۶ برابر شدن تولید مس دیده شده، اجرای پروژه‌ها قطعا نصف پروژه‌های فاز نخست زمان خواهد برد. چراکه تجربه اجرای پروژه در فاز نخست، در فاز دوم نیز به کمک میدکو خواهد آمد.

قاسمی خاطرنشان کرد: میدکو از اجرای فاز نخست پروژه‌ها تجربیاتی گرانبها کسب کرده و می‌تواند راهگشای خیز دوم این شرکت باشد.

بر اساس این گزارش، در پایان مجمع عمومی عادی سالانه هلدینگ میدکو صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ به تصویب سهامداران رسید.

سود شرکت اصلی ۴۱ هزار میلیارد ریال بوده که ۴۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سود معادل ۶۷۰ ریال به ازای هر سهم میان سهامداران توزیع شد.

افزایش سرمایه میدکو

پس از مجمع عادی، مجمع عمومی فوق‌العاده هلدینگ میدکو برای تصمیم‌گیری نسبت به افزایش سرمایه این شرکت از ۶۰ هزار میلیارد ریال به ۲۰۰ هزار میلیارد ریال با حضور ۹۶ درصدی سهامداران برگزار شد.

در این مجمع، مدیر امور سرمایه‌گذاری و تامین مالی میدکو گفت: افزایش سرمایه میدکو سال گذشته پیشنهاد و در بهمن نهایی شد. در این افزایش سرمایه که طی دو مرحله انجام خواهد شد، سرمایه شرکت از ۶۰ هزار میلیارد ریال کنونی به ۲۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

حسن محمدی‌دولت‌آبادی افزود: این افزایش سرمایه در شرکت‌های سرمایه‌پذیر همچون فولاد بوتیای ایرانیان، فولاد سیرجان ایرانیان و تعدادی دیگر از شرکت‌ها هزینه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول ۸۰ هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه خواهیم داشت و سپس با ۶۰ هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه دیگر، جمع افزایش سرمایه میدکو به ۱۴۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

محمدی تصریح کرد: سال گذشته هم افزایش سرمایه داشتیم که سرمایه شرکت از ۴۵ هزار میلیارد ریال به ۶۰ هزار میلیارد ریال رسید. این افزایش سرمایه نیز در سه شرکت فولاد زرند ایرانیان، فولاد بوتیای ایرانیان و بابک مس ایرانیان هزینه شد.

در پایان مجمع فوق‌العاده هلدینگ میدکو، سهامداران با افزایش سرمایه دو‌مرحله‌ای موافقت کردند و طی آن، شرکت در مرحله اول سرمایه خود را از ۶۰ هزار میلیارد ریال کنونی به ۱۴۰ هزار میلیارد ریال افزایش خواهد داد و در مرحله دوم، هیات مدیره این اختیار را دارد که سرمایه شرکت را با موافقت سهامداران از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال به ۲۰۰ هزار میلیارد ریال طی یک سال آینده افزایش دهد.