ماهیت واحد‌های شیمیایی و پلیمری پتروشیمی شهید تندگویان منجر به تولید پساب و پسماند‌های مختلفی می‌شود که باوجود مجهز بودن این مجتمع به تصفیه‌خانه کاملا پیشرفته و به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در ۱۵ سال گذشته کیفیت پساب خروجی به دلیل مشکلات بالادستی و نیز سخت‌افزاری با استاندارد‌های ملی فاصله داشته است. نگرش HSE‌محور مجتمع شهید تندگویان موجب تلاش برای رفع مشکلات زیست محیطی موجود شده است.همچنین این مجتمع به منظور یکپارچگی و اجرای اصولی طرح‌ها و پروژه‌های این حیطه و ارتقای کیفی شاخص‌های خود و رعایت الزامات و استاندارد‌های مربوطه با شرکت پتروسازآب، به عنوان تنها مدیریت طرح زیست محیطی کشور (MC محیط زیست)، قرارداد همکاری امضا کرد. از زمستان ۱۳۹۸ در ابتدا تمام مشکلات و چالش‌های زیست محیطی در سطح مجتمع با مطالعات کمی و کیفی در زمینه‌های آب، هوا، پسماند و نیز انجام سایت ویزیت‌های دقیق و برگزاری ده‌ها جلسه تخصصی شناسایی شد. به این ترتیب حدود ۳۰ پروژه زیست محیطی تعریف و سپس شرح کار و اسناد مناقصه آنها تهیه شد که در حال حاضر حدود هفت پروژه خاتمه یافته و دیگر پروژه‌های مجتمع در مرحله اجرا یا انجام تشریفات مناقصه و عقد قرارداد هستند. «طراحی و خرید، ساخت و راه‌اندازی رآکتور‌های بی‌هوازی PTA در واحد تصفیه‌خانه مجتمع»، «مهندسی، خرید، نصب و راه‌اندازی سیستم بازیافت برج‌های خنک‌کننده مجتمع»، «طراحی، خرید، نصب و راه‌اندازی سیستم آنلاین آنلایزر دودکش - پساب»، «خرید، نصب و راه‌اندازی ایستگاه سنجش آلاینده‌های اتمسفریک (محیطی)»، «بازسازی و نوسازی شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب در سطح مجتمع»، «لایروبی و بازسازی حوضچه ۵۲۰۱ و دانه‌گیرها»، «اصلاح و بازسازی رآکتور‌های بی‌هوازی A۵۲۰۲»، «طراحی، بهبود و راه‌اندازی خط انتقال بایوگاز تصفیه‌خانه به زباله‌سوز»، «استقرار سیستم مدیریت پسماند مجتمع» و ده‌ها پروژه دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های زیست محیطی شرکت پتروشیمی شهید تندگویان هستند. همچنین در راستای ارتقای دانش و فرهنگ زیست محیطی کارکنان مجتمع، طی یک برنامه مدون دوره‌های عمومی و تخصصی زیست محیطی و نیز بهداشت و ایمنی (با رویکرد محیط زیست) از زمستان ۱۳۹۹ آغاز و کماکان ادامه دارد که بر این اساس تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۶ دوره عمومی و تخصصی در این حوزه برگزار شده است.

از ابتدای فعالیت تاکنون گزارش‌های ماهانه عملکرد و پیشرفت پروژه‌ها به اداره کل حفاظت محیط زیست استان، گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط ارسال می‌شود. همچنین این مجتمع در نظر دارد با اجرای پروژه‌های زیست محیطی که موجب کاهش و حذف آلاینده‌ها می‌شوند مطابق برنامه زمان‌بندی به خروج از لیست صنایع آلاینده تا پایان سال ۱۴۰۱ و دریافت لوح صنعت سبز اقدام کند.

مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان در سال ۱۳۷۷ در زمینی به مساحت ۳۴ هکتار برای تولید محصولات PET و PTA و باهدف حرکت در مسیر خوداتکایی و قطع وابستگی در زمینه تولید محصولات پلیمری احداث  شد و در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسید. این مجتمع در حال حاضر در فاز‌های شیمیایی و پلیمری به عنوان تنها تولیدکننده محصولات PET، PTA و الیاف مصنوعی در کشور مشغول فعالیت است.