به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها به نقل از مجله فوربس، در ماه مه، شل بالاترین سود سه ماهه خود را در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ با ۱۳/ ۹ میلیارد دلار گزارش کرد که پس از افزایش شدید قیمت‌های نفت، به دلیل حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه و همچنین اعمال تحریم‌های تنبیهی علیه روسیه سر به فلک گذاشت. این سود کلان به‌رغم این نکته حاصل شد که این شرکت مجبور شد در راستای تصمیم خود برای خروج از روسیه پس از تهاجم به اوکراین، حدود ۹/ ۳ میلیارد دلار از درآمد خود را کاهش دهد.

شل اعلام کرده قصد دارد تمام خریدهای بلندمدت نفت خام خود از روسیه را تا پایان سال متوقف کند، به استثنای دو قرارداد که با یک تولیدکننده کوچک و مستقل روسی منعقد کرده است. رقبای شل یعنی شرکت‌های BP و توتال انرژیز نیز افزایش شدید سود خود را به مدد نوسان قیمت‌های نفت گزارش کردند. در سال گذشته شل به رده ۳۲۴ لیست ۲۰۰۰ شرکت بورسی برتر سقوط کرد و زمانی که از بحران ناشی از پاندمی‌ کرونا رهایی یافت، در سال ۲۰۲۲ به رتبه شانزدهم جهان بازگشت.

در جایگاه دوم برترین شرکت‌های اروپایی، فولکس واگن AG، غول خودروسازی معروف آلمانی قرار دارد که برخی از معروف‌ترین خودروهای جهان مانند پورشه، آئودی، لامبورگینی و بنتلی را تولید می‌کند. براساس گزارش فوربس، این غول خودروسازی در ۱۲ ماه گذشته بیش از ۶۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده است. خودروسازانی مانند فولکس واگن تا حدی به دلیل کمبود جهانی شدید تراشه و همچنین ادامه رسوایی آلایندگی محصولات دیزلی، تولید خود را کاهش داده‌اند‌که باعث افت حدود ۳۰ درصدی قیمت سهام از زمان انتشار فهرست سال گذشته شده است.

شرکت بعدی در لیست فوربس، یکی دیگر از غول‌های نفت و گاز اروپایی توتال SA است. این شرکت نیز به دلایل مشابه در کنار شرکت شل رشد چشمگیری داشته است، به طوری که از رتبه ۳۴۴ در فهرست جهانی ۲۰۰۰ سال گذشته فوربس، امسال به محدوده ۳۰ شرکت برتر (بیست و نهم) راه یافته است. درآمد این شرکت فرانسوی بالغ بر ۱۸۵ میلیارد دلار بوده و ارزش بازار آن به بیش از ۱۲۷ میلیارد دلار رسیده است. فارغ از نفت، غول بیمه آلمان آلیانتس و بزرگ‌ترین بانک بریتانیایی اچ‌اس‌بی‌سی نیز ۵ رتبه اول را در این لیست تکمیل می‌کنند.

از نظر مقیاس تجارت و جغرافیا، سه قدرت اقتصادی مسلط اروپا یعنی کشورهای آلمان، فرانسه و بریتانیا در این لیست قدرت‌نمایی می‌کنند. آلمان دارای ۵۲ شرکت دراین رتبه‌بندی است و از  فرانسه ۵۴ شرکت و بریتانیا ۵۷ شرکت در این لیست حضور دارند. در حالی که فهرست سال گذشته با پاندمی ‌ویروس کرونا و تغییرات در محیط کسب‌وکار شکل گرفته بود، امسال افزایش قدرت نفت در پی تهاجم روسیه به اوکراین، به برخی از قابل توجه‌ترین تغییرات این لیست دامن زد.

در حالی که میلیاردرهای روسیه درصد قابل توجهی از ثروت خود را از زمان حمله به اوکراین در ماه فوریه از دست داده‌اند، اما به نظر می‌رسد غول‌های نفت و گاز روسیه بهتر از این توفان عبور کرده‌اند. به گزارش فوربس، این میلیاردرها از سال گذشته به طور متوسط ۲۷ درصد از ثروتشان کاسته شده است، به طوری که می‌توان گفت هر نفر ۲ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده‌ است. ثروت هر یک از ۶ سرمایه‌دار بزرگ روس بیش از ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافت. لئونید میکلسون ۹/ ۱۰ میلیارد دلار، الکسی مورداشوف ۹/ ۱۵ میلیارد دلار، گنادی تیمچنکو ۷/ ۱۰ میلیارد دلار، واگیت الکپروف ۴/ ۱۴ میلیارد دلار، سلیمان کریموف ۴/ ۱۱ میلیارد دلار و تاتیانا باکالچوک ۹/ ۱۰ میلیارد دلار کاهش را در دارایی‌های خود تجربه کردند.

اما غول روسی گازپروم در واقع بیش از ۳۰۰ رتبه در این فهرست صعود کرده و اکنون به محدوده ۵۰ رتبه برتر بازگشته است. در حالی که روسنفت در بین ۱۰۰ رتبه برتر باقی مانده و لوک اویل نیز بیش از ۳۰۰ رتبه در لیست صعود کرده است. شرکت گازپروم با درآمد ۱۱۷ میلیارد دلاری، ارزش بازار خود را به ۶۳ میلیارد دلار رساند.

 این شرکت  از سال ۲۰۱۹، با فروش بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار، به عنوان بزرگ‌ترین شرکت سهامی‌عام تولیدکننده گاز طبیعی در جهان و بزرگ‌ترین شرکت در روسیه از نظر درآمد رتبه‌بندی شد.

در لیست سال ۲۰۲۰ فوربس جهانی ۲۰۰۰، گازپروم به عنوان سی و دومین شرکت بزرگ سهامی‌ عام در جهان رتبه‌بندی شد. این شرکت از طریق آژانس فدرال مدیریت اموال دولتی و شرکت روسنفت متعلق به دولت روسیه اداره می‌شود، در حالی که سهام باقی‌مانده آن به صورت عمومی ‌معامله می‌شود. گازپروم در بورس مسکو فهرست شده و تا سپتامبر ۲۰۱۹ دارای ارزش بازار ۵۶/ ۸۰ میلیارد دلار بود.

غول نفتی برتر جهان، شرکت نفت عربستان سعودی (آرامکو) یک سر و گردن بالاتر از رقبا قرار دارد، با این حال، این شرکت اکنون با ارزشی معادل ۲ تریلیون دلار در فهرست جهانی ۲۰۰۰ فوربس سوم است. آرامکو دومین ذخایر بزرگ اثبات شده نفت خام جهان با بیش از ۲۷۰ میلیارد بشکه (۴۳ میلیارد متر مکعب) و بزرگ‌ترین تولید روزانه نفت در بین تمام شرکت‌های تولیدکننده نفت را دارد. در ۱۱ مه ‌۲۰۲۲، آرامکو عربستان سعودی با پیشی گرفتن از اپل، بزرگ‌ترین شرکت جهان از نظر ارزش بازار شد.

فوربس شرکت رسانه‌ای و مجله آمریکایی است که در سال ۱۹۱۷ توسط بی.‌سی.‌فوربس تاسیس شد. امروزه مجله فوربس هر دو هفته یک بار منتشر می‌شود و یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان به‌شمار می‌آید. مهم‌ترین رقبای فوربس، مجله فورچون و بلومبرگ بیزینس‌ویک هستند. شرکت فوربس هم‌اکنون متعلق به خانواده فوربس است و از سال ۲۰۰۳، فهرست جهانی ۲۰۰۰ فوربس، بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی جهان را بر اساس چهار معیار دارای وزن، ارزش بازار، فروش و سود بررسی کرده است. امسال این فهرست با استفاده از داده‌های FactSet Research گردآوری شده است و محاسبه ارزش بازار بر اساس قیمت‌های پایانی از ۲۲ آوریل ۲۰۲۲ است.