کسب رتبه ممتاز رعایت اصول مسوولیت اجتماعی و پایداری کسب‌و‌کارها توسط یونیلیور ایران

چهارمین همایش جایزه ملی فعالیت‌های اجتماعی و توسعه پایدار بنگاه‌های اقتصادی کشور، طی مراسمی در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، در مرکز همایش‌های صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران و با حضور مدیران نهادهای دولتی و خصوصی، نمایندگان انجمن‌های علمی و صنفی کشور و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

هدف از برگزاری این رویداد، ارج نهادن بر اصول مدیریتی مسوولانه و همراستا با اهداف توسعه پایدار است که در دو مرحله و براساس استانداردهای تعریف‌شده توسط یکی از معتبرترین مراکز ممیزی جهان، Global Reporting Initiative به ارزیابی کسب‌و‌کارها می‌پردازد. در این رویداد، شرکت یونیلیور ایران با کسب امتیازات لازم در تمامی بخش‌های مورد ارزیابی، به‌عنوان تنها شرکت ایرانی طی سه دوره گذشته همایش مسوولیت اجتماعی کشور، موفق به کسب رتبه ممتاز رعایت اصول مسوولیت اجتماعی و پایداری کسب‌و‌کار شد.

مهدی نورانی، مدیر ارشد ارتباطات و امور برون‌سازمانی شرکت یونیلیور در جمهوری اسلامی ایران، پس از دریافت لوح از هیات داوران همایش، فعالیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی را عامل محرکی در مسیر نوآوری، کارآفرینی، توسعه صنایع و شتاب اقتصادی ملی خواند و اظهار کرد: «به‌ خود می‌بالیم که فعالیت‌های یونیلیور در مسیر هم‌افزایی برای نهادینه‌سازی مولفه‌های توسعه پایدار کسب‌و‌کار‌ها از طریق انتقال دانش روز و توانمندسازی زنجیره تامین‌کنندگان داخلی، پاسخ به چالش‌های اجتماعی و کاهش مخاطرات زیست‌محیطی ناشی از فرآیندهای تولید و مصرف، در کنار تلاش برای بهبود کیفیت سلامت و معیشت جوامع همراستا با هدف بنیادین مجموعه مبنی بر «ترویج سبک زندگی پایدار»،‌ مورد تایید و تقدیر صاحب‌نظران این حوزه قرار گرفته است.»

وی در ادامه با تاکید بر اصول مدیریت کسب‌و‌کار این شرکت بین‌المللی افزود: «ما در یونیلیور ارزش‌ها، راهبرد، مدل حکمرانی، جایگاه و ارتباط بین مولفه‌های پایداری، اخلاق‌مداری و صداقت کاری در رعایت حقوق زنجیره ذی‌نفعان و پاسخ‌دهی به انتظارات آنها را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار می‌دهیم.»

همایش ملی مسوولیت اجتماعی و پایداری بنگاه‌های اقتصادی کشور، در دو مرحله به ارزیابی کسب‌و‌کارها می‌پردازد. نخست، گزارش Global Reporting Initiative  یا خوداظهاری شرکت‌ها که براساس استانداردهای بین‌المللی به ارزیابی تاثیر فعالیت‌ بنگاه‌های اقتصادی بر چالش تغییرات اقلیمی و مبارزه با فساد می‌پردازد و در نهایت به‌منظور راستی‌آزمایی اطلاعات ارائه‌شده، بنگاه‌ها براساس چهار رویکرد عمومی، حاکمیت شرکتی، اقتصادی، کارکنان و زیست‌محیطی ممیزی می‌شوند. گزارش خوداظهاری  GRI، سالانه توسط بنگاه‌های اقتصادی و به‌منظور گزارش‌دهی فعالیت‌های مسوولیت‌های اجتماعی، در سطح جهانی استفاده می‌شود.

درباره شرکت یونیلیور ایران

شرکت یونیلیور در زمره پیشروان جهان در صنایع محصولات زیبایی و بهداشت شخصی، مراقبت خانگی و مواد غذایی و نوشیدنی است که محصولات خود را در ۱۹۰ کشور جهان روزانه به ۵/ ۲میلیارد مصرف‌کننده عرضه می‌‌کند.

سبد محصولات یونیلیور در جهان بالغ بر ۴۰۰ محصول را شامل می‌شود که از جمله این محصولات می‌توان به Dove, Knorr, Rexona, Lipton, Lux, Magnum, Axe, Sunsilk  و Clear اشاره کرد. شرکت یونیلیور همراستا با راهبرد و تعهدات سازمانی مجموعه مبنی بر ایجاد سبک زندگی پایا، خود را متعهد به مشارکت در کمک به جمعیتی معادل یک میلیارد نفر برای بهبود و ارتقای سلامت و تندرستی خود، ارتقای کیفیت معیشتی میلیون‌ها نفر، مشارکت موثر در توسعه زنجیره تامین‌کنندگان جوامعی که در آن فعال است، به‌واسطه انتقال هدفمند دانش و فناوری و کاهش ۵۰‌‌درصدی تاثیرات زیست‌محیطی محصولات شرکت می‌داند.

این شرکت بین‌المللی کالاهای مصرفی، در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۸۳ و با هدف مشارکت در رشد اقتصادی پایا و فراگیر در کشور، به‌صورت رسمی به‌عنوان یک واحد تجاری و با نام «یونیلیور ایران» به ثبت رسید. باتوجه‌ به ظرفیت بازار کشور و در ادامه مسیر این مجموعه در جمهوری اسلامی ایران، یونیلیور در سال ۱۳۸۵ کارخانه خود را در استان قزوین و با تولید محصول صابون لوکس افتتاح کرد. خانواده بزرگ یونیلیور ایران تاکنون برای حدود هزار نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی داشته است.

سبد محصولات یونیلیور ایران گستره‌ای از محصولات در حوزه‌های مراقبت خانگی، از قبیل مایع لباسشویی امو و مواد شوینده دومستوس و مراقبت زیبایی و بهداشت شخصی، همچون شامپوهای سانسیلک و کلیر، صابون و مایع دستشویی لوکس و صابون داو را شامل می‌شود که همگی در راستای پایبندی به تعهدات سازمانی یونیلیور به محیط‌زیست، مردم و جامعه و ایجاد سبک زندگی پایا تولید و عرضه می‌شوند. در حال حاضر، ۱۲ نام تجاری از سبد محصولات یونیلیور در دسترس مصرف‌کنندگان ایرانی قرار می‌گیرد.