در صنایع آلومینیوم دچار کمبود هستیم

همچنین استفاده از فناوری‌های نوین دوستدار محیط زیست در تولید آلومینا و آلومینیوم، بررسی مسوولیت اجتماعی شرکت‌های معدنی در اثرگذاری محورهای توسعه پایدار و راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در زنجیره‌ تولید آلومینیوم از دیگر محورهای برگزاری این همایش در هتل المپیک تهران بود.

به گزارش «دنیای اقتصاد» نقش آلومینا و آلومینیوم در توسعه صنایع پایین‌دستی، شرکت آلومینای ایران محور توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی منطقه و بررسی آخرین وضعیت آلومینیوم به عنوان فلز استراتژیک در قرن ۲۱ از دیگر محورهای برگزاری این همایش با حضور دست‌اندرکاران و متخصصان صنعت آلومینیوم اعلام شده است.

در این همایش ظرفیت‌های شرکت آلومینای ایران و آماده‌سازی بسترهای مورد نیاز برای فعالان این حوزه به منظور هم‌افزایی بیشتر و فرصت‌های فراروی صنعت آلومینیوم و رفع موانع موجود برای تحقق توسعه پایدار، در این رویداد مهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ضرورت اجرای طرح‌های جامع فولاد، آلومینیوم، طلا، مس و زغال سنگ

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در این مراسم گفت: برای افزایش ارزش افزوده در بخش معادن و صنایع معدنی اجرای طرح جامع صنایع فولاد، آلومینیوم، مس، طلا و زغال سنگ در ایمیدرو مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وجیه‌الله جعفری افزود: با توجه به رشد ارزش افزوده در زنجیره صنایع مختلف هم‌اکنون میزان صادرات صنایع معدنی کشور به بیش از ۱۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در حال حاضر ۳۸ درصد ارزش بازار بورس ایران به شرکت‌های معدن و صنایع معدنی اختصاص دارد و ارزش افزوده این بخش در ۶ یا ۷ سال اخیر ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: امروز در کشور حوزه معدنی و ذخایر معدنی و زنجیره‌های آن در توسعه اقتصادی بسیار تاثیرگذار هستند و هم اکنون ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری اشتغال در این بخش فراهم شده است.

جعفری با بیان اینکه هم اکنون در صنعت فولاد کشور به رشد و توسعه خوبی دست پیدا کرده‌ایم و در زنجیره صنعت فولاد هدف ما تولید ۵۵ میلیون تن محصولات فولادی در سال است افزود: در حال حاضر در صنعت فولاد برای تولید ۴۴ میلیون تن ظرفیت‌سازی کرده‌ایم در حالی که میزان تولید محصولات فولادی کشور هم اکنون به بیش از ۳۰ میلیون تن افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: سال گذشته برنامه‌ریزی ما برای توسعه صنایع بزرگ همراه با تامین آب و برق مورد نیاز مورد توجه قرار گرفت و اگر بتوانیم این مهم را انجام دهیم در صنایع بزرگ کشور در آینده با مشکل تامین آب و برق مواجه نخواهیم شد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خاطرنشان کرد: امروز بحث استفاده صنایع مختلف از آب مورد توجه قرار گرفته است و باید در بحث انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان توجه بیشتری داشته باشیم، زیرا برای تامین آب پایدار نیازمند استفاده از منابع دریا‌ها هستیم.

وی گفت: در حال حاضر در صنایع آلومینیوم دچار کمبود هستیم و برخی از محصولات موردنیاز را در این بخش از طریق واردات تامین می‌کنیم.

جعفری ادامه داد: ذخایر مطلوبی برای تولید محصولات صنعت آلومینیوم و پودر آلومینا داریم و درصددیم برای تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع آلومینیوم از چهار منطقه و به خصوص منطقه جاجروم بتوانیم پودر آلومینای خود را تامین کنیم.

جعفری افزود: استفاده از فناوری‌های نوین و جدید در زنجیره تولید آلومینیوم می‌تواند ارزش افزوده بیشتری را برای کشور به وجود آورد و صادرات محصولات معدنی برای پایداری آن یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ایمیدرو در این صنعت است.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی بر استفاده از نیروی انسانی متخصص در حوزه معدنی تاکید کرد و گفت: امروز در بحث مسائل فناوری‌های جدید به نسل چهارم وارد شده‌ایم و با برنامه‌ریزی مناسب در‌صددیم بتوانیم در توسعه معادن و صنایع معدنی خود از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نسل ۴ استفاده کنیم.

وی یادآور شد: تمام سعی ما این است که فناوری‌های جدید و هوشمندسازی را در صنعت معدن و ذخایر معدنی به‌خوبی پیگیری کنیم و در این رویکرد باید به حفظ محیط زیست بیش از پیش توجه شود.

جعفری تصریح کرد: اکتشاف صحیح و عملیات استخراج مناسب باید همواره در صنعت معدن کشور مورد توجه قرار گیرد و این مساله یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در ایمیدرو است و در زنجیره بازیافت در صنعت آلومینیوم و فولاد باید مقدار آن به عدد صفر برسد.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از دانش فنی و برنامه‌ریزی‌های مناسب باید در فرآوری صنایع مختلف ضایعات ما به صفر برسد تا بتوانیم در زنجیره معدنی و صنایع معدنی ارزش افزوده بیشتری را به دست آوریم و قیمت تمام‌شده در صنایع معدنی و معادن به کمترین میزان کاهش یابد. رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی یادآور شد: ایمیدرو به عنوان یک سازمان حاکمیتی به دنبال این است که زمینه مناسب برای فعالیت‌های معدنی در کشور فراهم شود و وظیفه مهم ما در این حوزه بسیار سنگین است و باید از تمام داشته‌های خود برای ارزش افزوده بیشتری در صنایع معدنی کشور استفاده کنیم.

سالانه ۲۵۰ هزار تن پودر آلومینا در شرکت آلومینای ایران تولید می‌شود

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در این مراسم با اشاره به اینکه با توجه به نیاز یک میلیون تنی کشور به پودر آلومینا، سالانه ۲۵۰ هزار تن از این محصول مهم در شرکت آلومینای ایران تولید می‌شود، گفت: سالانه باید یک میلیون تن پودر آلومینا با هزینه‌کرد یک میلیارد دلار وارد کشور شود.

 تورج زارع گفت: افزایش تولید همواره مورد توجه و برنامه‌ریزی شرکت آلومینای ایران است و خوشبختانه امسال دو پروژه مهم با سرمایه‌گذاری معادل ۲ هزار میلیارد ریال برای تولید محصول جدید که ارزش افزوده بیشتری دارد برنامه‌ریزی شده است.

مدیر عامل شرکت آلومینای ایران تصریح کرد: شرکت آلومینای ایران تنها تولیدکننده پودر آلومینا در ایران است و یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما در این بخش تولید و تامین بوکسیت پر‌عیار در کشور است.

رئیس شورای سیاستگذاری اولین همایش بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار خاطرنشان کرد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی و تلاش شرکت آلومینای ایران هم‌اکنون معادن جاجرم در خراسان شمالی در پنج سال اخیر به پنج برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید آلومینای پر‌عیار از ذخایر معدنی در این منطقه به ۴۰ میلیون تن افزایش یافته است گفت: برآورد شده روند تولید و نیاز بوکسیت در جهان همواره رشد قابل توجهی داشته باشد.

زارع بر توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی در صنعت آلومینیوم تاکید کرد و گفت: هم اکنون ۱۰درصد بوکسیت مورد نیاز ما از معادن بخش خصوصی تامین می‌شود و تمام تلاش ما این است که در این راستا بتوانیم به افزایش بوکسیت پرعیار دست پیدا کنیم.

مدیر عامل شرکت آلومینای ایران افزود: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شرکت آلومینای ایران راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۶۰ مگاواتی در این شرکت است که تمام تلاش ما این است که نیمه دوم امسال این نیروگاه فعالیت‌های خود را آغاز کند.

به گفته وی، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های دیگر ما تولید آلومینیوم کم‌عیار به روش جدید است که بتوانیم برای تولید ۵۰۰ هزار تن از این محصول ظرفیت‌سازی کنیم که هم‌اکنون این پروژه در مرحله مطالعاتی قرار گرفته است و معادل ۸۰۰ میلیون یورو به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. زارع با بیان اینکه رشد بازار بوکسیت در جهان سالانه بیش از ۲ درصد است، بیان کرد: تولید آلومینا در سال ۲۰۲۱ به ۱۳۸ میلیون تن رسیده و این نشان می‌دهد سالانه معادل ۶ درصد رشد داشته است.

وی گفت: ایران هم‌اکنون سالانه با تولید ۸۰۰ هزار تن فلزات آلومینیوم از رتبه ۲۱ به ۱۴ ارتقا پیدا کرده است.

به گفته مدیر عامل شرکت آلومینای ایران، تولید آلومینیوم و فلزات آلومینیوم در زنجیره به توسعه زنجیره صنعت آلومینیوم در کشور منجر می‌شود، اما حفظ محیط زیست و منابع طبیعی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت آلومینای ایران است. وی تصریح کرد: به منظور حفظ منابع طبیعی هم اکنون تفاهم‌نامه‌ای ۱۵۰۰ میلیارد تومانی با محیط زیست به امضا رسیده تا بتوانیم محیط زیست شهرستان جاجرم را بیش از پیش حفظ کنیم.