عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان مطلب فوق گفت: صنعت دارویی در حال ورشکستگی است.

مرتضی خیرآبادی ادامه داد: در حال حاضر حقوق و دستمزد کارگران ۵۷ درصد افزایش یافته و قیمت مواد جانبی به طور متوسط ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد رشد داشته و بر اساس  داده‌های شرکت‌های توزیع، بالاترین طلب را شرکت داروپخش از بیمه‌ها دارد که ۱۸۰۰ میلیارد تومان و پایین‌ترین طلب را شرکت محیا با ۱۸۰ میلیارد تومان، البرز ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، رازی ۱۰۰۰ میلیارد تومان و هجرت ۸۰۰ میلیارد تومان دارند و این مطالبات مربوط به قبل از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ است. در واقع شرکت توزیع دارو ۱۱۰۰ میلیارد تومان از پخش و بیمه طلبکار است و پول صنعت دارو را نمی‌دهد و صنعت هم نمی‌تواند تولید دارو داشته باشد.

خیرآبادی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود ۴۴۰ میلیارد تومان بدهی دارد و به دو دانشگاه بزرگ کشور یعنی گلستان و مازندران اخطار داده شده که چون پول دارو را نداده‌اند به آنها دیگر دارو نمی‌دهند! و این دو دانشگاه حدود ۴۷۰ میلیارد تومان بدهی دارند.

 البته شرکت‌های پخش تصمیم گرفتند تا یک ماه آینده به این دو دانشگاه دارو بدهند و پس از آن ندهند، زیرا چاره‌ای ندارند؛ در مجموع ۷ هزار میلیارد تومان بابت سال‌های گذشته از سازمان‌های بیمه‌گر طلب داریم.