فروش بیش از ۵۶ هزار دستگاهی خودروسازان بزرگ کشور در فروردین امسال سبب شده درآمدی ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی نصیب آنها شود. در مقایسه با فروردین سال گذشته، درآمد سه خودروساز بزرگ کشور رشد ۲هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد، آن هم در حالی که آنها فروش کمتری داشته‌اند. این رشد فروش با توجه به افزایش قیمت خودروها حاصل شده است.

بیشترین فروش برای ایران‌خودرو

در بین خودروسازان بزرگ بیشترین فروش و همچنین بالاترین رقم تولید نصیب ایران‌خودرو شده است. ایران‌خودرو بزرگ‌ترین خودروساز ایران به شمار می‌رود و از همین رو معمولا تولید بالاتری نسبت به سایپا و پارس خودرو دارد و طبعا محصول بیشتری را نیز به فروش می‌رساند. طبق اطلاعاتی که این شرکت به بورس ارائه داده، فروش آبی‌های جاده مخصوص در نخستین ماه سال ۳۲ هزار و ۲۱۳ دستگاه بوده است. مقایسه این رقم با آمار فروردین ۱۴۰۰ (فروش ۳۷ هزار و ۶۱۲ دستگاهی) نشان می‌دهد ایران‌خودرو کمتر از ۱۵درصد افت فروش  در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته داشته است. در بین محصولات ایران‌خودرو، بیشترین فروش به خانواده پژو مربوط می‌شود، به نحوی که ۲۰ هزار و ۹۸ دستگاه انواع محصولات با برند این خودروساز فرانسوی،  در فروردین امسال فروخته شده است. در مقایسه فروردین ۱۴۰۰، فروش خانواده پژو حدودا ۳۰درصد کاهش را به خود می‌بیند.

با توجه به اینکه ایران‌خودرو آمار فروش پژوهایش را به صورت کلی (خانواده پژو) به بورس ارائه داده، مشخص نیست از هر کدام از مدل‌های پژو چه تعداد به فروش رفته است. البته به نظر می‌رسد با توجه به آمار تولید ایران‌خودرو در ماه‌های گذشته، سهم اصلی فروش در سبد محصولات پژویی طی فروردین، نصیب مدل  پارس شده است. ایران‌خودرویی‌ها از سال گذشته پروسه حذف پژو را از خطوط تولید خود آغاز کرده و به نظر می‌رسد قصد دارند تنها تولید مدل‌های پارس و ۲۰۷ را ادامه بدهند. البته صحبت‌هایی مبنی بر ارائه خودرویی روی پلتفرم پژو ۲۰۶ نیز مطرح شده که در صورت صحت، خودروی موردنظر با لوگوی ایران‌خودرو عرضه خواهد شد.

در جریان کنار گذاشتن محصولات پژویی اما ابتدا این پژو ۴۰۵مدل جی‌ال‌ایکس بود که در بهار ۹۹ تولید آن برای همیشه متوقف شد، هرچند ایران‌خودرویی‌ها مدل اس‌ال‌ایکس آن را نگه داشتند و هنوز تولید می‌کنند. البته این مدل نیز تا چندی دیگر از خطوط تولید ایران‌خودرو کنار خواهد رفت تا پس از حدودا سه دهه، پژو ۴۰۵ از خودروسازی کشور حذف شود. ایران‌خودرو درسال گذشته به تدریج پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را کنار گذاشت و تیپ ۲ این محصول نیز تقریبا حذف شده است.  همچنین پژو ۲۰۰۸ هم به دلیل آنکه دیگر قطعاتی برای مونتاژ آن وجود نداشت، ماه‌ها پیش از خط تولید آبی‌های جاده مخصوص حذف شد. ایران‌خودروهایی‌ها در فروردین ۱۷ هزار و ۳۶۸ دستگاه پژو تولید کرده و این آمار نشان می‌دهد فروش این محصول ۲ هزار و ۷۳۰ دستگاه بیش از تولید آن بوده است.

دیگر محصولی که ایران‌خودرو در فروردین امسال به فروش رسانده، سمند است. این محصول نیز طبق وعده مدیرعامل ایران‌خودرو تا چندی دیگر از سبد تولیدات شرکت حذف خواهد شد. بنابر آمار ارائه‌شده به بورس، فروش سمند در فروردین امسال ۳ هزار و ۵۰۳ دستگاه بوده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته کاهش ۹ درصدی را نشان می‌دهد، اما  تولید سمند در نخستین ماه امسال ۳ هزار و ۱۸۸ دستگاه بوده که با در نظر گرفتن رقم فروش، مشخص می‌شود آبی‌های جاده مخصوص ۳۱۵ دستگاه بیش از تولید فروردین، سمند فروخته‌اند.

محصول دیگر ایران‌خودرو که در فروردین به فروش رفته، دنا نام دارد. این خودرو که قرار است جای خالی سمند را به واسطه افزایش تیراژش پر کند، در فروردین امسال فروشی ۲ هزار و ۵۰۸ دستگاهی داشته، حال آنکه میزان تولید آن هزار و ۶۹۸ دستگاه بوده است. بنابراین دنا ۸۱۰ دستگاه فروش بیشتری نسبت به تولید در نخستین ماه امسال داشته است. همچنین با در نظر گرفتن فروش ۳ هزار و ۶۸ دستگاهی دنا در فروردین سال گذشته، این خودرو در ماه مشابه امسال تقریبا ۴۵درصد فروش کمتری داشته است.

نگاهی بیندازیم به وضعیت رانا، محصول نسبتا کم‌تیراژ ایران‌خودرو که به عکس دیگر محصولات این شرکت، هم تولید و هم فروش بیشتری در مقایسه با فروردین ۱۴۰۰ داشته است. طبق آمار، میزان فروش رانا در فروردین امسال ۶ هزار و ۱۶۰ دستگاه بوده، حال آنکه در ماه مشابه سال گذشته، ایران‌خودرویی‌ها تنها ۳۱۵ دستگاه از این محصول را به فروش رسانده‌اند. بنابراین فروش رانا تقریبا ۲۰ برابر شده است، اما میزان تولید رانا در فروردین هزار و ۷۷۲ دستگاه گزارش شده، بنابراین ایران‌خودرو۴هزار و ۳۸۸ دستگاه بیش از این تعداد، به فروش رسانده است.

سری هم به بزرگ‌ترین سایت شهرستانی ایران‌خودرو بزنیم، سایتی که محصول شاسی بلندی به نام‌ هایما را به مونتاژ می‌رساند. میزان فروش ‌هایما در فروردین امسال ۴۹۴ دستگاه بوده که با توجه به آمار فروش ۷۳۷ دستگاهی این خودروی چینی در فروردین سال گذشته، مشخص می‌شود ایران‌خودرویی‌ها ۲۰۳ دستگاه ‌هایمای بیشتری را امسال به فروش رسانده‌اند. فروش ‌هایما البته کمتر از تولید آن در فروردین امسال بوده، چه آنکه با وجود تیراژ ۵۳۴ دستگاهی، ۴۹۴ دستگاه از آن به فروش رفته است.

در نهایت اما تارا به عنوان محصول جدید ایران‌خودرو نیز کمترین آمار فروش را در بین محصولات این شرکت طی فروردین امسال به خود اختصاص داده است. با توجه به اینکه تارا محصولی جدید به شمار می‌رود و هنوز چندان به تولید انبوه نرسیده، فروش آن نیز آمار بالایی در فروردین نداشته است. این محصول که سال گذشته میهمان ایران شد، ۴۵۰ دستگاه در نخستین ماه امسال فروش داشته که ۲۷ دستگاه کمتر از میزان تولید آن بوده است. ایران‌خودرویی‌ها در آماری که به بورس ارائه داده‌اند، نام وانت آریسان را نیز گنجانده‌اند، با این حال این محصول تنها چهار دستگاه تولید داشته، بی‌آنکه فروشی برای آن به ثبت رسیده باشد.

سایپا چقدر فروخت؟

از ایران‌خودرو بگذریم و به سایپا برویم، خودروسازی که رتبه دوم فروش را پس از ایران‌خودرو به خود اختصاص داده است. صورت‌های مالی سایپا نشان می‌دهد این شرکت فروش بیشتری در مقایسه با تولیدش طی فروردین داشته است. طبق آمار منتشره، میزان فروش سایپا در فروردین امسال ۱۸ هزار و ۵۸۵ دستگاه بوده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته بیش از ۲۳ درصد کاهش یافته است. سایپایی‌ها در ماه ابتدایی امسال بیش از ۱۵هزار و ۴۰۰ دستگاه تولید داشته‌اند، بنابراین با در نظر گرفتن آمار فروش، آنها بیش از۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه محصول بیشتری در مقایسه با رقم تولید فروخته‌اند. اصلی‌ترین محصول فروش رفته سایپا در فروردین امسال، خانواده ایکس ۲۰۰ بوده است. تیبا، ساینا و کوئیک اعضای خانواده ایکس ۲۰۰ به شمار می‌روند که در فروردین سال‌جاری ۱۵ هزار و ۸۳۳ دستگاه از آنها به فروش رفته است. در مقایسه با فروردین سال ۱۴۰۰، فروش این خانواده حدودا ۲۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. سایپایی‌ها حدودا ۱۲ هزار دستگاه محصول مرتبط با خانواده ایکس ۲۰۰ را در فروردین امسال تولید کرده‌اند، بنابراین با توجه به آمار فروش، ۳ هزار و ۹۳۱ دستگاه تیبا، ساینا و کوئیک بیشتری را فروخته‌اند.

دیگر محصول سایپا که در سبد فروش فروردین این شرکت به چشم می‌آید، شاهین نام دارد. شاهین خودروی جدید سایپا به شمار می‌رود که از اواخر سال ۹۹ وارد خطوط تولید این شرکت شد. سایپایی‌ها در نخستین ماه امسال هزار و ۳۶۵ دستگاه شاهین را به فروش رسانده‌اند. با توجه به آمار فروش ۶۶ دستگاهی شاهین در فروردین ۱۴۰۰، سایپایی‌ها در ماه مشابه امسال، تقریبا هزار و ۳۰۰ دستگاه بیش از سال گذشته فروش داشته‌اند. همچنین با در نظر گرفتن تولید هزار و ۶۲۶ دستگاهی شاهین در فروردین امسال، سایپا ۲۶۱ دستگاه کمتر از میزان تولید این محصول، فروش داشته است.

در لیست خودروهای سایپا، نام وانت پراید نیز به چشم می‌آید، خودرویی که تعداد فروش آن در فروردین هزار و ۳۸۷ دستگاه بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، وانت پراید بیش از ۳۶ درصد افت فروش را به خود می‌بیند. تولید این وانت در فروردین هزار و ۹۱۵ دستگاه بوده که با در نظر گرفتن رقم فروش، مشخص می‌شود سایپا در ماه تحت بررسی، ۵۲۸ دستگاه بیش از تیراژ ثبت شده، وانت پراید فروخته است.

فروش پارس خودرو کمتر از تولید

اما پارس خودرو مانند دو خودروساز بزرگ کشور فروش بیشتری را در مقایسه با تولید به ثبت نرسانده است. البته این شرکت نیز نسبت به فروردین ۱۴۰۰افت فروش را به خود می‌بیند. طبق آمار ارائه شده به بورس، مجموع فروش سومین خودروساز بزرگ کشور در فروردین امسال،۴ هزار و ۱۴۴ دستگاه ثبت شده که در مقایسه با فروش در ماه مشابه سال گذشته، هزار و ۱۰۰ دستگاه  یعنی ۲۱ درصد کمتر بوده است. پرفروش‌ترین محصول پارس‌خودرو به خانواده  Q۲۰۰ مربوط می‌شود که آماری ۲ هزار و ۲۶ دستگاهی از خود به جا گذاشته است. در مقایسه با فروردین سال گذشته، فروش این خانواده ۵۰ درصد افت را نشان می‌دهد. همچنین تولید خانواده Q۲۰۰ دو هزار و ۷۹۴ دستگاه به ثبت رسیده که با در نظر گرفتن رقم فروش، ۷۶۸ دستگاه کمتر بوده است.

در بین دیگر محصولات پارس خودرو، کوئیک مدل اس آماری یکسان را در فروش به ثبت رسانده، به نحوی که ۱۹۴ دستگاه تولید و به همین میزان نیز فروش آن بوده است. دیگر محصولات پارس خودرو نیز دقیقا همین شرایط را در فروردین داشته‌اند. در این بین، کوئیک دنده‌ای معمولی آمار تولید و فروشی هزار و ۴۳۲ دستگاهی در فروردین داشته که در مقایسه با میزان فروش فروردین سال گذشته، رشد تقریبا دو برابری را نشان می‌دهد. کوئیک اتومات پلاس هم تولید و فروشی ۳۱۲ دستگاهی را در نخستین ماه امسال به ثبت رسانده است. در نهایت ساینا که پارس خودرو ۱۸۰ دستگاه از آن را تولید و فروخته است، نسبت به فروردین سال گذشته ۳۶۷ دستگاه فروش کمتری را به خود می‌بیند.

خودروها چقدر گران شدند؟

اما نگاهی بیندازیم به قیمت خودروهای فروخته شده در فروردین امسال تا مشخص شود چه تغییری در مقایسه با نخستین ماه سال گذشته نصیب آنها شده است. این قیمت‌ها البته نرخ خام محصولات خودروسازی کشور به شمار می‌روند و با در نظر گرفتن هزینه‌های اضافی، خودروها با قیمت بالاتری در طرح‌های فروش عرضه شده‌اند.

گران‌ترین خودروی داخلی (غیر مونتاژی) فروخته شده در فروردین امسال  تارا بوده که قیمتی بیش از ۳۲۵ میلیون تومان داشته است. اما متوسط قیمت خانواده پژو در فروردین کمتر از ۱۶۳ میلیون تومان به ثبت رسیده، حال آنکه متوسط قیمت خانواده پژو در فروردین سال گذشته کمتر از ۱۱۴ میلیون تومان بود. سمند‌های ایران‌خودرو نیز در فروردین با قیمتی ۱۸۱ میلیون تومانی فروش رفته‌اند و این در حالی است که فروردین سال گذشته، قیمت فروش این خودرو ۱۰۷ میلیون تومان بود. در صورت‌های مالی ایران‌خودرو اما قیمتی ۳۱۰ میلیون تومانی برای دنا به ثبت رسیده است. آبی‌های جاده مخصوص در نخستین ماه سال گذشته دنا را با قیمتی کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان فروخته بودند. رانا نیز که متوسط قیمت آن در نخستین ماه سال گذشته ۱۵۹ میلیون تومان بوده، در فروردین امسال بیش از ۱۹۰ میلیون تومان قیمت خورده است. اما ‌هایما هم که در حال حاضر گران‌ترین خودروی داخلی در بین محصولات سه شرکت اصلی کشور به شمار می‌رود، قیمتی ۵۴۸ میلیون تومانی در فروردین امسال داشته است. این در حالی است که قیمت ‌هایما در فروردین سال گذشته  ۲۰۴ میلیون تومان به ثبت رسیده است.   در بین دیگر خودروهای داخلی اما متوسط قیمت خانواده ایکس ۲۰۰ سایپا در فروردین امسال، ۱۱۵ میلیون تومان بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، متوسط قیمت این خانواده ۳۰ میلیون تومان رشد را نشان می‌دهد. شاهین نیز که فروردین پارسال قیمت آن در صورت‌های مالی سایپا ۲۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ثبت رسیده، در ماه مشابه امسال بیش از ۲۹۱ میلیون تومان قیمت داشته است. همچنین قیمت وانت پراید از ۸۰ میلیون سال گذشته به حدودا ۱۳۲ میلیون تومان در فروردین امسال رسیده است.