دعوت از قطعه‎سازان ایران برای تولید قطعات خودروهای برقی

امارات به برکت درآمد بالای تجارت و عربستان نیز به دلیل صادرات نفت و زائرپذیر بودن سرمایه لازم را در اختیار دارند. پیش از سال جدید دولت امارات از برخی قطعه‎سازانی که در آدیت‎های فصلی پژو و رنو پیش از تحریم، امتیازات لازم را کسب کرده بودند دعوت به همکاری کرد. دولت امارات در مذاکره با بعضی صنعتگران ایرانی اعلام کرده  تمام سرمایه لازم  برای راه‎اندازی خط تولید قطعات را در کشورش  تقبل می‎کند.

دعوت از قطعه‎سازان ایرانی برای ساخت قطعات خودروی برقی از یک سو خبر خوبی است، زیرا تبحر و دانش فنی این صنعتگران از سوی یک خودروساز بین‎المللی تایید شده  و از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که پس از مهاجرت برخی پزشکان و جذب فرش‌بافان از سوی کشورهایی مانند پاکستان و... این بار شاهد فرار مغزهای صنعتی و مهاجرت صنعتگران از کشور باشیم. تامین نقدینگی و راه‎اندازی خط تولید قطعات، با به‎روزترین تجهیزات و سخت‎افزارها، در باغ سبزی است که هر فرد توانمندی را مجذوب خود می‎کند.

آیا شرایط سخت تولید و مشکلات و معضلات صنعت خودرو، زنجیره تامین را متمایل به کوچ از کشور خواهد کرد؟ به‎ویژه آنکه صنعتگران به راحتی بدون محدودیت‎های بین‎المللی و تحریم می‎توانند صادرات هم داشته باشند. در چنین شرایطی چگونه می‎توان تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کرد تا این بار شاهد فرار مغزهای صنعتی از کشور نباشیم؟ رضا رضایی، رئیس پیشین انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‎های خودرویی کشور و مدیرعامل گروه صنعتی آذین‎خودرو با تایید خطر فرار مغزهای صنعتی از کشور گفت: شرکت‎های خودروساز فرانسوی به دولت‎های عربی که می‎خواهند صنعت خودرو در کشورشان راه‎اندازی کنند پیشنهاد داده‎اند راه میانبر برای زودتر به نتیجه رسیدن، فراهم کردن بستر لازم برای همکاری با قطعه‎سازان ایرانی است.

وی افزود: در حال حاضر آنچه در حوزه صنعت در کشور گم شده احترام به حقوق مالکیت افراد است. قانون کپی‎رایت در کشور اجرا نمی‎شود در نتیجه ممکن است صنعتگری سرمایه‎گذاری و قطعه‎ای را طراحی کند اما به حق مالکیت آن احترام گذاشته نشود، بنابراین به راحتی از سوی شرکت دیگر کپی شود. زمانی که زنجیره تامین با خودروسازان خارجی همکاری داشتند به این موضوع با حساسیت بیشتری توجه می‎شد و شرکت خارجی حاضر به پذیرش کپی نبود.

این فعال صنعت ادامه داد: این معضلات برخی صنعتگران داخلی را دلسرد می‎کند. در جهان برای دانش فنی ارزش خاص قائل هستند و محصولات کمتر کپی می‎شوند. اما در ایران به ویژه پس از تحریم که برخی شرکت‎های تولیدی قطعه به نوعی خسته شده‎اند به راحتی طرحی را که صنعتگری با سرمایه‎گذاری بسیار به آن رسیده کپی می‎کنند.

مدیرعامل گروه صنعتی آذین‎خودرو معتقد است، تمام سرمایه صنعتگران برای مردم بوده زیرا تولیدکنندگان با پول این کشور به جایگاه فعلی دست یافته‎اند. رضایی تصریح کرد: کسی حاضر نیست سرمایه خود را به جای دیگری کوچ دهد. به عنوان مثال آذین‎خودرو مقاوم‎ترین ساختمان‎ها را برای کارخانه‌های خود ساخته و به لحاظ پایداری چند نسل آینده را هم دیده است. عرق ملی اجازه نمی‎دهد سرمایه‎اش را که برای مردم می‎داند از کشور خارج کند.

فرصتی برای صنعت کشور

رئیس پیشین انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‎های خودرویی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‎توان از این امر به عنوان فرصتی برای صنعت قطعه کشور بهره‎مند شد، گفت: اگر قراردادهای رسمی و از سوی نهادی مانند اتاق‎های بازرگانی دو کشور منعقد شود مساله همکاری و مشارکت در حوزه دانش فنی اتفاق می‎افتد. از همین‎رو است که برخی قطعه‎سازانی که پیشنهاد همکاری از این کشورها داشته‌‎اند اعلام کرده‎اند موضوع باید از طریق اتاق بازرگانی پیگیری شود تا حق و حقوقی برای صنعت قطعه کشور به‌دست آید.

این فعال صنعت قطعه با بیان اینکه نباید این فرصت را از دست داد، اظهار کرد: قوانین باید در راستای حمایت از این طرح‎های بین‎المللی بین همسایگان باشد و امیدوار هستیم مدیران و مسوولان مربوطه نسبت به این مورد  مهم گوش شنوا داشته باشند.

رضایی عنوان کرد: در چند سال اخیر به دلیل شرایط سختی که بر تولید حاکم بود و با وجود تاکید بر تسهیل فضای کسب و کار در عمل قوانین حمایتی درست اجرا نشد. چه بسیار واحدهای صنعتی که تعطیل شدند و تولیدکنندگانی هم از ایران رفتند و به اصطلاح فرار مغزها در حوزه صنعت هم در چند سال اخیر برای کشور رقم خورد. اما اگر مسوولان صنعتی کشور درست سیاستگذاری کنند استفاده از توانمندی صنعتگران در کشورهای همسایه می‎تواند به‎ نفع ایران باشد.

فال نیک

بعضی از قطعه‎سازان دعوت کشورهای عربی از صنعتگران ایرانی را به فال نیک گرفته‎اند. آنها معتقدند این امر بستری برای روزآمد شدن قطعه‎سازان با فناوری روز جهان شده و زمینه رشد و توسعه زنجیره تامین را در کشور فراهم می‎کند. محسن رزمخواه، عضو انجمن قطعه‎سازان استان تهران و مدیرعامل شرکت صنعتی توکا صدر با بیان اینکه صنعتگران افرادی ملی هستند، گفت: هر فردی که درگیر تولید بوده و با وجود شرایط سخت اجازه نمی‎دهد چراغ واحد صنعتی او خاموش شود یعنی عرق ملی دارد. تمام سختی‎ها را تحمل می‎کند چون دلسوز است تا تولید در کشور انجام شود.

وی افزود: اگر فرصت‎هایی هم خارج از کشور برای آنها رخ می‎دهد به موازات فعالیت‌های داخلی بوده و در این زمینه هم موفق عمل کرده‎اند. بنابراین دعوت کشورهای عربی از قطعه‎سازان ایرانی را باید به فال نیک گرفت زیرا صنعتگر فراتر از مرزها فعالیت خود را ادامه می‎دهد.

او بیان کرد: گسترش بازار قطعه‎سازان، توسعه صنعت خودروی کشور را به دنبال خواهد داشت و توان صنعتگران در بازارهای جهانی محک می‎خورد. قطعه‎سازی که برای کشورهایی مانند امارات یا هر کشور دیگری بخواهد قطعه بسازد به طور قطع می‎تواند بخشی از قطعات را از داخل تامین کند. اگر چنین فرصتی به دست آید فرصتی ویژه است، زیرا گشایشی در جهت رفع بحران‎های صنعت قطعه به دلیل کمبود نقدینگی و تیراژ رخ می‎دهد و قطعه‎سازی چابک‎تر فردای خود را رقم خواهد زد.

مزایای مشارکت

برخی از صنعتگران کشور که در سایر بخش‎ها فعالیت دارند عنوان می‎کنند برای حفظ بازارهای جهانی خود ناگزیر هستند محصولات را به نام تولید کشوری دیگر مانند امارات یا ترکیه عرضه کنند. به عنوان مثال برخی تولیدکنندگان کفش محصولات خود را به نام تولید امارات به الجزایر صادر می‎کنند. رزمخواه در پاسخ به این پرسش که آیا به دلیل عدم ارتباطات بین‎المللی و مشکلات تولید و صادرات، این پیشنهاد کشورهای عربی که تمام سرمایه را در اختیار قطعه‎ساز ایرانی می‎گذارد برای برخی وسوسه‎کننده نخواهد بود، گفت: ممکن است تعدادی تولید در داخل را تعطیل‎ کنند و در یکی از این کشورهای دعوت‎کننده فعالیت خود را ادامه دهند اما به طور قطع بخش اعظمی از قطعه‎سازان به موازات فعالیت در داخل با سایر کشورها همکاری خواهند داشت. معمولا از شرکت‎های توانا دعوت می‎شود در نتیجه آ‎نها هم در داخل و هم خارج تولید خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت توکا صدر اظهار کرد: این موضوع به بازار صنعت قطعه کمک می‎کند تا فقط در حصار داخل نباشد. همچنین راه‎اندازی کارخانه مدرن در کشورهای عربی باعث می‎شود تا دانش فنی جدید از سوی این قطعه‎سازان به داخل انتقال یابد. این امر مزایای بسیاری برای اقتصاد کشور دارد.

رزمخواه در پایان با اشاره به مسائل حقوقی قراردادهای بین‎المللی تاکید کرد: در مذاکرات حتی اگر قطعه‎سازان شخصی هم اقدام می‎کنند باید به لحاظ حقوقی ادبیات این‌گونه مشارکت‎ها را بدانند و پیش از امضای هر قراردادی با خبره‎های این موضوع رایزنی کنند. اگر تشکلی رسمی هماهنگی را انجام دهد به لحاظ حقوقی مشکلات کمتری متوجه صنعتگران خواهد بود.