انتظارات تولیدکنندگان لوازم خانگی از دولت

دفاع یک جانبه وزارت صمت از مصرف کننده

علیرضا محمدی‌دانیالی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران می‌گوید: برای رشد و توسعه ملی نیاز به دولت (حاکمیت) مقتدر و توسعه‌گرا و بخش خصوصی قدرتمند و متشکل داریم که بتوانند با دادن مشورت‌های لازم و به موقع و ایستادن جلوی خطاها، کشور را  در مسیر توسعه و رشد اقتصادی پیش ببرند. وی با بیان اینکه با توجه به قانون تشکیل وزارت صمت به نظر می‌آید که وظیفه اصلی این نهاد برای حمایت از تولید و اشتغال مولد و رفع موانع تولیدکنندگان و در نتیجه رشد و توسعه اقتصادی و حمایت از مصرف‌کنندگان است، می‌افزاید: در چند ماه اخیر وزارت صمت بر دفاع از مصرف‌کنندگان و فراموشی حمایت از تولیدکنندگان متمرکز شده که نه تنها کمکی به مصرف‌کنندگان نخواهد کرد بلکه سبب توقف و کاهش تولید و اشتغال و کاهش سرمایه‌گذاری و رشد صنعتی می‌شود. دانیالی تاکید می‌کند: وزارت صمت با فشار به تولیدکنندگان که خود از وضعیت موجود زیان دیده‌اند و از هرگونه اقدام منطقی و اقتصادی و تجربه شده بشری حمایت کرده و می‌کنند، با برخوردهای تعزیراتی و دستورالعمل‌های غیرعلمی‌و غیرکارشناسی و بدون مشورت با نمایندگان بخش خصوصی در انجمن‌ها و اتاق‌های بازرگانی، می‌خواهد بازار را کنترل کند در حالی که افزایش تورم ریشه اصلی رشد قیمت‌هاست.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران عنوان می‌کند: دولت به جای کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه ملی که سبب افزایش رفاه مردم می‌شود، با اعمال برخوردهای تعزیراتی با تولید و قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد بوروکراسی بررسی قیمت‌ها، سبب کاهش امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری و کاهش تولید و در نهایت کاهش رشد اقتصادی و درآمد سرانه ملی و افزایش سطح فقر جامعه می‌شود. وی با اشاره به هزینه‌های اجتماعی تورم، ادامه می‌دهد: تورم بالا موجد هزینه‌های لجستیک است. در محیطی با تورم بالا بنگاه‌ها لازم است مکررا قیمت‌هایشان را تغییر دهند. حتی نرخ‌های تورم بسیار پایین‌تر مثلا ۲۰ درصد در سال مستلزم چند بار تغییر قیمت در طول یکسال است. این تورم گاهی به اتخاذ سیاست‌های مشکل‌زایی چون کنترل قیمت‌ها می‌انجامد که در اغلب این موارد سیاستی که به عنوان درمان پیش گرفته می‌شود، خود از بیماری بدتر است. کنترل‌های قیمتی موجب ایجاد مشکلاتی چون تشکیل صف‌های طولانی و اختلال در عرضه می‌شود.

دانیالی می‌گوید: از همه مسوولان تقاضا می‌کنم ضمن قبول واقعیت‌های اقتصادی، برای حل ریشه‌ای مشکلات که نفع دولت و مردم در آن است، نسبت به واگذاری امور اقتصادی به روند عرضه و تقاضا، رقابت در بازار و نیز رفع موانع تولید صنعت اقدام کنند تا تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور همان گونه که در دو سال گذشته با افزایش صددرصدی تولید و ارتقای کیفیت برای رفع نیاز داخل اقدام کردند، با افزایش سرمایه‌گذاری‌های جدید برای انجام وظیفه ملی خود که همانا توسعه و رشد صنعتی و اشتغال مولد و افزایش رفاه ملی است، قبل از فوت وقت اقدام کنند.

وظایف متقابل دولت و تولیدکننده

عباس هاشمی، دبیرکل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران نیز می‌گوید: با توجه به جایگاه صنعت لوازم خانگی به‌عنوان یکی از صنایع پیشران و قابل اتکا و مؤثر در جهت توان‌افزایی ملی و کاهش وابستگی به نفت و تاکیدات مقام معظم رهبری بر محوریت تولید به‌عنوان خط‌مشی کلان کشور و شعار سال در یک دهه اخیر، وظیفه ملی نقش‌آفرینان چرخه صنعت و اقتصاد کشور است که از تولیدکنندگان حمایت قاطع داشته باشند. افزایش هزینه‌های مترتب بر تولید نظیر افزایش حقوق و دستمزد، افزایش نرخ ارز ترجیحی به ارز نرخ روز نیمایی، سهم محسوس بهای مواد اولیه و اجزا و قطعات در قیمت تمام شد‌ه محصول نهایی، اهمیت و ضرورت مانع‌زدایی و رفع مشکلات پیش روی فعالان صنعت و بهبود فضای کسب و کار را دو چندان کرده است. دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران می‌افزاید: این انجمن با اعتقاد راسخ به دستاوردهای مثبت الگوهای دانش‌محورانه‌ در دیگر کشورها مبنی بر تبعیت از مکانیزم عرضه و تقاضا، ضمن مخالفت و ناموثر دانستن شیوه‌ قیمت‌گذاری دستوری در توسعه و رشد اقتصادی کشور، جهت همکاری و همراهی با سیاست‌های اجرایی جاری در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، برای تحقق حداکثری شعار دانش‌محورانه‌ سال اقدام می‌کند.

دام قیمت گذاری دستوری

شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به اجلاس اخیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول درباره رشد اقتصادی کشورهای جهان، می‌گوید: پیش‌بینی این نهادها حکایت از رشد اقتصادی مثبت برای ایران دارد، هرچند برآورد من نشان می‌دهد که اگر قدری مسوولانه و هوشمندانه‌تر برخورد کنیم، می‌توانیم به رقم‌های بهتری دست پیدا کنیم؛ کمااینکه رشد اقتصادی ماه‌های اخیر هم مثبت اعلام شده است. وی که رشد منفی سرمایه‌گذاری را عنوان معضل اساسی می‌نامد ادامه می‌دهد: اگر قرار است امروز یک مساله را به صورت بنیادی حل کنیم تا فردا بازهم شاهد مشکلات جدیدی نباشیم، آن مساله «رشد سرمایه‌گذاری» است. با در نظر گرفتن استهلاک، انباشت سرمایه در بسیاری از صنایع کاهش پیدا کرده است و این مساله بسیار خطرناک محسوب می‌شود که در نتیجه لازم است تمام دغدغه ارکان جامعه چه در بخش حاکمیت و چه در بخش نهادها، انجمن‌ها و … حل این معضل اساسی باشد. به گفته رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید، در این زمینه فقط سیاست‌های پولی و مالی نمی‌توانند به داد اقتصاد ما برسند، بلکه استفاده از ابزار دیگری به نام مهندسی مالی می‌تواند راهگشا باشد تا بتوان افزایش قیمت‌ها را کنترل کرد. موضوعی که من بسیار روی آن تاکید دارم و در حال پیگیری هستم. حسینی همچنین تاکید می‌کند: نباید عوامل افزایش قیمت را تشدید کرد و به جای مهار تورم با تلقی گرانفروشی در دام قیمت‌گذاری افتاد. آنچه ضروری است این است که بستر رقابت را تسهیل کنیم تا در نهایت کنترل قیمت‌ها به صورت بنیادی اتفاق بیفتد نه دستوری! در این راستا لازم است بستر گفت‌وگو فراهم باشد و جلسات مستمری با حضور انجمن‌ها و کمیسیون‌های مختلف برگزار شود، چرا که اساسا در سایه گفت‌وگو می‌توان به یکسان‌سازی انگاره‌ها رسید.

جایگاه راهبردی صنعت لوازم خانگی

سعید خزائی، آینده‌پژوه و استاد دانشگاه درباره‌ چرایی اهمیت صنعت لوازم خانگی می‌گوید: اشتغال‌زایی فراوان، جایگاه سوم در اقتصاد ملی پس از نفت و خودروسازی و پیشران صنایع فولاد، فلزات و پتروشیمی‌ را می‌توان از جمله علل اهمیت این صنعت نام برد. شبه گفته وی، همسایگی ایران با ۱۵۵ کشور، قرار گرفتن در کریدور شمال-جنوب، انتظار رشد ۴ درصدی در ۵ سال آینده و تولید ۲۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی در افق ۱۴۰۴ نشان‌دهنده جایگاه راهبردی صنعت لوازم خانگی است.

27-01 copy