با توجه به اینکه شرکت توسعه و عمران امید وارد فاز اجرایی برنامه پنج‌ساله سوم شده است، بفرمایید در این برنامه قرار است چه اقداماتی صورت گیرد؟

برنامه پنج‌ساله سوم این شرکت بر مبنای سوابق و عملکردی که شرکت طی دو دوره قبلی داشته تهیه شده و مراحل سیر تصویب خود را هم گذرانده است. با توجه به اینکه شرکت هر ساله رشد معقولی را در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و درآمدی متصور شده است، بنابراین توسعه و عمران امید قصد دارد هر سال برنامه را بعد از تصویب مراجع به نحو احسن همچون سال‌های قبل با حداکثر توان به انجام برساند.

 چه چشم‌اندازی را برای حوزه سرمایه‌ای و درآمد شرکت در سال ۱۴۰۱ متصور می‌شوید؟

همان‌طور که عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد توانستیم تمام شاخص‌ها و برنامه‌ای را که پیش‌بینی کرده بودیم محقق کنیم و در سال ۱۴۰۱ نیز با توجه به رشدی که در برنامه دیده شده بوده، برنامه امسال تنظیم شده است. بنابراین این فرآیند به نحوی خواهد بود که میزان سرمایه‌گذاری که انجام می‌شود بتواند سال‌های آینده را هم پوشش دهد و از سوی دیگر میزان درآمد سال ۱۴۰۱ نیز نسبت به سال گذشته با همان رشدی که پیش‌بینی شده بود، محقق شود. اتفاقی که افتاده این است که برای حوزه سرمایه‌گذاری نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در اراضی و دیگر موضوعات سرمایه‌گذاری خواهیم داشت و در حوزه درآمدی نیز به میزان ۱۵ هزار میلیارد ریال برنامه داریم که فروش را محقق کنیم و در پایان سال مالی به این امر خواهیم رسید.

 چه تعداد پروژه ساختمانی برای سال ۱۴۰۱ تعریف کرده‌اید؟

در حال حاضر ۴۶ پروژه در سراسر کشور در مراحل امکان‌سنجی و بررسی طرح اقتصادی قرار دارد که به تدریج وارد چرخه عقد قرارداد، اخذ پروانه، ساخت و فروش خواهد شد؛ این ۴۶ پروژه در عرصه‌ای به مساحت ۳۴۴ هزار مترمربع تعریف شده است. همچنین از این میزان در حد ۱۵ پروژه که صرفا بالغ بر ۱۲۲ هزار متر مربع زیر‌بنا خواهد داشت مخصوص سال ۱۴۰۱ است که امیدواریم این برنامه به درستی محقق شود. علاوه بر این اتفاق دیگری که خواهد افتاد این است که تقسیم‌بندی در استان‌ها به نحوی است که بالغ بر ۴۵ درصد از این اراضی و سرمایه‌گذاری در استان تهران است. علاوه بر تهران، اجرای نزدیک ۲۸ هزار متر مربعی ۲۰‌درصد آن نیز در استان آذربایجان شرقی و مابقی در سایر استان‌ها از جمله خراسان رضوی، البرز، خوزستان و قزوین انجام می‌شود که امیدواریم تمام این موارد مطابق برنامه محقق شود.

 نحوه انتخاب و سرمایه‌گذاری شرکت توسعه و عمران امید در صنعت ساختمان‌سازی به چه شکل است؟

فرآیندی که برای سرمایه‌گذاری طی می‌شود این است که ابتدا اراضی انتخاب و برای تملک پیشنهاد می‌شوند. بعد از آن یک طرح اولیه اقتصادی تهیه می‌شود و چنانچه شاخص‌های اقتصادی مورد نظر شرکت را داشته باشد و آنها را تامین کند برای خرید پیشنهاد می‌شود. بعد از گذر از این مرحله و خریداری زمین‌ها، وارد چرخه تکمیل و تثبیت طرح اقتصادی می‌شویم. در نتیجه زمانی که تمام این مراحل توسط واحد‌های مربوطه طی شود طرح نهایی برنامه‌ریزی و مطالعات بازار آن تطبیق می‌شود و چنانچه از نظر سوددهی و شاخص‌های اقتصادی مطلوب ارزیابی شود مراحل تصویب آن طی و به تدریج وارد مراحل عقد قرارداد برای اخذ شریک سازنده و در نهایت تکمیل مراحل ساخت می‌شویم. بعد از تمام این مراحل و تکمیل سازه در نهایت وارد بحث فروش خواهیم شد.

 نحوه فعالیت شرکت توسعه و عمران امید به چه شکل است؟

براساس چشم‌انداز و یکی از اهداف تعریف‌شده شرکت که توسعه سرمایه‌گذاری است روند سالانه به این نحو خواهد بود که بر اساس متراژ و درآمد حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها در میزان سرمایه‌گذاری‌ها رشد منطقی را سالانه خواهیم داشت، نکته‌ای که وجود دارد این است که چرخه فعالیت شرکت باید همواره به صورت متوازن و همگن در نظر گرفته شود. بنابراین این ۴۶ پروژه‌ای که اکنون وجود دارد بخشی از آن به تدریج وارد چرخه ساخت می‌شود و به موازات آن زمین‌های جدید و سرمایه‌گذاری‌های جدید که برای سال‌های آتی در نظر گرفته شده مجددا با تامین منابع اولیه شرکت که در واقع همان اراضی است صورت خواهد گرفت.تمام این مراحل و پیوستگی کارها این نوید را می‌دهد که فعالیت و پیشرفت این شرکت که در این سال‌ها به صورت مستمر و افزایشی بوده همچنان به صورت کامل و مستمر و با در نظر گرفتن رشد مورد انتظار ادامه پیدا خواهد کرد و این چرخه به صورت کامل ادامه می‌یابد.

 برای اجرای پروژه‌های ساختمانی با بانک‌ها هم برای دریافت تسهیلات همکاری دارید؟

برنامه شرکت این است که چنانچه در پروژه‌ای امکان استفاده از این منابع فراهم باشد و مشخص شود که در پیشرفت پروژه مثمرثمر است، از همکاری با بانک‌ها و دریافت تسهیلات استقبال خواهد کرد. البته با توجه به اینکه شرکت در بازار سرمایه حضور دارد امکانات مالی فراوانی در حوزه بورس دارد. با این حال بررسی لازم برای دریافت تسهیلات بانکی را هم انجام می‌دهیم و این احتمال وجود دارد که در برخی پروژه‌ها نیاز به استفاده از تسهیلات بانکی باشد. البته باید به این نکته اشاره کرد که تاکنون نیازی به دریافت این تسهیلات نداشته‌ایم و شرکت توانسته بدون تسهیلات کار خود را پیش ببرد، اما در پروژه‌های بزرگ‌تر ممکن است به تسهیلات بانکی نیاز باشد و بعد از بررسی‌های اولیه چنانچه مورد نیاز باشد قطعا این تعامل شکل می‌گیرد.

 در حال حاضر برای سال ۱۴۰۱ چه چشم‌اندازی دارید و قرار است تا پایان امسال چه تعداد ساختمان و با چه متراژی ساخته شود؟

طبق برنامه تعداد ساختمانی که قرار است در سال ۱۴۰۱ احداث شود ۲۰ پروژه است که جمعا حدود ۱۰۱ هزار متر زیربنا دارد.