پلتفرم‌های داخلی از افزایش نرخ اینترنت در امان می‌مانند

میزان استفاده کسب و کارهای آنلاین از بستر «اسکای روم» افزایش یافته

سعید علوی‌راد افزود: در سال جدید با جدی شدن موضوع حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها میزان کاهش تعداد کاربران «اسکای روم» بیش از پیش بوده است. طی دو سال گذشته اتفاقی جدید برای آموزش و کسب و کارها افتاده است که جلسات، کنفرانس‌ها، همایش‌ها و نشست‌هایی از این دست را به صورت آنلاین و در فضای پلتفرم برگزار کنند و به نوعی دورکاری به طور ملموسی برای همه تعریف شده که البته سرعت پیشروی ایران در این حوزه نسبت به سایر کشورها کمتر بوده است. بر اساس تجربه و آماری که برآورد کردیم میزان استفاده از بستر «اسکای روم» در قالب آموزش در سال ۱۳۹۹ بیشتر بود و در سال ۱۴۰۰ میزان استفاده کسب و کارها نسبت به آموزش از این پلتفرم آنلاین رشد قابل توجهی داشت.  وی عنوان کرد: علاوه بر مدارس، آموزشگاه‌ها و معلم‌هایی که به صورت آنلاین آموزش می‌دهند نیز از فضای «اسکای روم» استفاده می‌کنند و این روند ترند رو به رشدی محسوب می‌شود. دوران کرونا چیزی حدود ۸۰ میلیون IP در سیستم ثبت شده اما به این معنا نیست که به همین تعداد، کاربر وجود داشته باشد، به عبارت بهتر یک نفر با چند IP از پلتفرم استفاده کرده است، اما برآورد ما این است که از ابتدای فعالیت «اسکای روم» تا به امروز چیزی حدود ۳۰ میلیون نفر کاربر داشته است.

اینترنت پلتفرم‌های داخلی نیم بها محاسبه می‌شود

این مدیر مارکتینگ در ادامه به تاثیر افزایش قیمت اینترنت بر روند کاری «اسکای روم» اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت اینترنت به نوعی به زیان ما نیست، چراکه اینترنتی که برای استفاده از «اسکای روم» استفاده می‌شود به صورت نیم‌بها است و دولت در تاریخ‌های مناسبتی همچون تعطیلات عید نوروز اینترنت مصرفی «اسکای روم» را رایگان اعلام کرد. این در حالی است که افزایش قیمت اینترنت برای کاربرانی که از رقبای خارجی ما استفاده می‌کنند محسوس خواهد بود و این موضوع تاثیر چندانی بر روند کاری ما و سایر کسب و کارهای داخلی ندارد. نکته‌ای که در این میان مطرح می‌شود آن است که به هر حال افزایش قیمت اینترنت روی مصرف ما نیز تاثیرگذار خواهد بود، اما باید منتظر ماند تا ببینیم مسیر به چه شکل پیش می‌رود، چراکه در حال حاضر کاربران از بسته‌های اینترنت پیشین خود استفاده می‌کنند و تاثیر تغییر نرخ طی چند ماه آینده مشخص می‌شود.

علوی‌راد در بخش دیگر گفت‌و‌گو به چالش‌های «اسکای روم» اشاره کرد و یادآور شد: ما در مسیر خود چند چالش کلیدی و مهم داریم که کمبود نیروی انسانی بامهارت و متخصص در اولویت آنها قرار دارد که در صورت یافتن چنین نیروی کاری، هزینه بالایی خواهد داشت، چراکه نیروی متخصص قیمت بالایی دارد. موضوعی که در این بین مطرح است افرادی که چه در داخل ایران و چه در خارج از کشور تمایل به همکاری با ما دارند حاضر به دورکاری هستند و بر این اساس نیز سیستم دورکاری را برای «اسکای روم» فراهم کرده‌ایم. در واقع ما یک شرکت ایرانی هستیم که کارکنانی از سراسر دنیا داریم و در مجموع چالش منابع انسانی مهم‌ترین معضل ما به حساب می‌آید. در حال حاضر دسترسی به یکسری تکنولوژی مورد نیاز نیز دشوار شده است، اما این موضوع غیرقابل حل نیست. میزان سرمایه‌ و نقدینگی مورد نیاز و وجود قوانین ازجمله معضلاتی است که ما نیز همچون سایر کسب و کارهای آنلاین با آنها مواجه هستیم.

با تغییر تکنولوژی، سرعت ارتباطات را افزایش می‌دهیم

این مدیر مارکتینگ ادامه داد: برای سال جاری درصدد آن هستیم که چند محصول جدید را وارد بازار کنیم که سه تای آنها را قطعی کردیم و یکی از این محصول‌ها آغاز به کار کرده است و برای دو تای دیگر نیز در حال بررسی‌های اقتصادی هستیم. این محصولات اغلب برای کسب و کارها مناسب هستند که بتوانند فضای دورکاری را بهتر برگزار کنند و در واقع امکان برگزاری وبینار و سمینار را در پلتفرم به کاربر می‌دهد تا بتوانند شبکه اجتماعی ایجاد کنند تا توجه افرادی را که علاقه‌مند به یک موضوع واحد هستند جلب کنند. یکی دیگر از برنامه‌هایی که در دست داریم تغییر تکنولوژی است که از نظر سرعت و پاسخگو بودن به نیازهای جدید پیشرو باشد و از طرفی میزان مصرف اینترنت را کاهش دهد تا بتوانیم از موضوع‌هایی مانند افزایش نرخ اینترنت آسیب کمتری ببینیم.

وی تاکید کرد: دنیا به سمت تکنولوژی و سرعت در حال حرکت است و فضاهایی مانند وب ۳ و متاورس نیز در حال شکل‌گیری هستند. ما نیز در تلاش هستیم از مسیر دنیا عقب نمانیم و در این حوزه به ایده‌پردازی پرداخته‌ایم، اما هنوز به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات کافی در این حوزه و همچنین نیروی انسانی متخصص در این زمینه پروژه‌ای تعریف نکرده و این موضوع را به آینده موکول کرده‌ایم.

درصدد رونق کسب و کارهای آنلاین هستیم

علوی‌راد مطرح کرد: در چند سال اخیر اتفاق‌هایی که رخ داد موجب شد که آموزش آنلاین به یک تجربه تبدیل شود و شاهد رشد روزافزون آن بودیم و ما در تلاش هستیم که این روند پابرجا باقی بماند. یکی از کارهایی که علاقه‌مند به انجام آن در محیط «اسکای روم» هستیم این است که علاوه بر حفظ عدالت آموزشی در کشور به فکر کسب و کارهای آنلاین نیز باشیم و در این حوزه نیز نقش موثری ایفا کنیم. به عنوان مثال موضوع‌هایی مانند دورکاری و استفاده از نیروی متخصص در سراسر دنیا به صورت کامل و برای همه تعریف شده باشد و به راحتی انجام شود.

مدیر مارکتینگ «اسکای روم» خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های حاضر و فعال درشهر تهران فقط تمایل دارند با افرادی که در این شهر هستند همکاری کنند و استخدام خارج از شهر تهران ندارند، این در حالی است که این نوع شرکت‌ها می‌توانند از توانمندی نیروهای متخصص و بامهارتی که در سایر شهرها ساکن هستند نیز استفاده کنند. ما درصدد آن هستیم فضایی را طراحی و اجرا کنیم که این امکان فراهم شود تا کمتر به مرکز استان نیاز باشد،‌ یا افرادی که به صورت آزاد کار می‌کنند بتوانند با شرکت‌های بزرگ در پایتخت و مرکز استان‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

«اسکای روم» هزینه کسب و کارهای آنلاین را کاهش خواهد داد

وی ابراز کرد: تیم «اسکای روم» در تلاش است که این تجربه را عملی کند و از طرفی نیز کمک کنیم تا برخی از هزینه‌های شرکت‌های بزرگ خصوصی و دولتی همچون اجاره یا خرید مکان کار و مسافرت‌ها را به حداقل برسانیم. در واقع کاهش هزینه و تسریع در ارتباطات و افزایش کیفیت ارتباطات هدف اصلی ما است تا بتوانیم ویژگی‌هایی به محصولات خود اضافه کنیم تا این موارد تسهیل شوند.