در همین خصوص، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اطلاعات جدیدی از مذاکرات وین وجود دارد یا نه و آیا طرفین در وین به توافق نزدیک‌تر شده‌اند یا خیر، بیان کرد: اطلاعات جدید به خصوصی وجود ندارد. وی افزود: همان طور که می‌دانید، این دور در حال برگزاری است. ما قبلا به پیشرفت نسبتا کمی که در روزهای اخیر انجام شده، اشاره کرده‌ایم. البته، اگر ما می‌خواهیم در موقعیتی قرار بگیریم که بتوانیم برجام را احیا کنیم و اطمینان بیابیم منافع عدم‌اشاعه‌ای برجام به واسطه پیشرفت‌های ایران در برنامه هسته‌ای‌اش نقصی پیدا نکرده‌اند، کاهش نیافته‌اند و از بین نرفته‌اند، این پیشرفت باید بیشتر از نسبتا کم باشد.

او در ادامه با انتقاد از تصمیم دولت قبلی آمریکا برای خروج از برجام گفت: عمیقا مایه تاسف است که به خاطر یک تصمیم نامعقول یا نسنجیده دولت قبلی، این دولت بدون برقرار بودن راستی‌آزمایی‌ها و پروتکل‌های نظارتی سرسختانه روی کار آمد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا واشنگتن این هفته در وین، شاهد تغییری در موضع ایران بوده است یا نه، اطلاعات چندانی ارائه نداد اما با تکرار اینکه پیشرفت نسبتا کمی از آغاز دور هشتم مذاکرات انجام شده است، با توجه به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران، بر اهمیت افزایش سرعت این پیشرفت و فوریت بخشیدن به آن تاکید کرد. پرایس در پاسخ به اینکه آیا واقعا فکر می‌کند تصمیم دولت قبلی آمریکا برای خروج از برجام اشتباه بوده است، توضیح داد: مطمئنا نامعقول بود.

او در پی انتقاد خبرنگاری که این سوال را مطرح کرده بود، مبنی بر اینکه این تصمیم شاید نامعقول بوده باشد اما نسنجیده نبوده است چون مدتی طول کشید تا واقعا عملی شود، توضیح داد: به ما وعده توافقی بهتر داده شده بود. آن وعده توافق بهتر معروف را که یادتان هست؟ البته این وعده هیچ وقت تحقق پیدا نکرد و هیچ وقت هم احتمال تحققش بیشتر نشد. در واقع کاملا برعکس از آب درآمد. از زمانی که دولت قبلی از برجام خارج شد، ایران توانست با شتاب از تعهد هسته‌ای‌اش فاصله بگیرد. به ما وعده داده شده بود روحیه نیروهای نیابتی ایران تضعیف خواهد شد و مجبور خواهند شد از برنامه فشار حداکثری معروف تبعیت کنند. کاملا برعکسش صادق است. چون همچنان شاهد این هستیم که نیروهای نیابتی ایران -به گفته او- مطیع نشده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این راستا افزود که به ما گفته شده بود در جایگاهی قرار می‌گیریم که بهتر می‌توانیم با طیف کامل چالش‌هایی که ایران ایجاد می‌کند، مواجه شویم و با آن مقابله کنیم، چه موشک‌های بالستیکش باشد، چه آنچه حمایت ایران از تروریسم و تخطی‌هایش از حقوق بشر می‌‌‌خواند. وی ادامه داد: دقیقا چطور قرار بود این کار را انجام دهیم، وقتی خود آمریکا بود، نه ایران، که در نتیجه تصمیم برای ترک یک توافق و پروتکلی که کارآمد بود، به انزوا کشیده شد. این نقطه شروعی بود که باید در ۲۰ ژانویه امسال می‌پذیرفتیم که یک نقطه شروع تاسف‌بار و ناخوشایند بود اما جایی بود که کارمان را شروع کردیم.

   هنوز تا رسیدن به توافق فاصله داریم

همزمان با تعللی که از سوی طرف‌‌‌های غربی در وین وجود دارد، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: طرفین مذاکرات هنوز تا رسیدن به یک توافق فاصله دارند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان درباره روند مذاکرات وین گفت، ایران و قدرت‌های جهانی با وجود برخی پیشرفت‌هایی که در پایان دسامبر ۲۰۲۱ انجام شده است، هنوز از هرگونه توافقی برای احیای توافق هسته‌ای فاصله دارند.

لودریان در یک جلسه استماع پارلمان فرانسه در این باره گفت: مذاکرات ادامه ‌دارند. کند هستند، خیلی کند و این باعث ایجاد شکافی می‌شود که فرصت یافتن راهکاری در راستای منافع تمامی طرفین را به خطر می‌اندازد. به گفته او، «در پایان ماه دسامبر کمی پیشرفت حاصل شد اما هنوز از خاتمه مذاکرات فاصله داریم.» وزیر خارجه فرانسه همچنین با ادعای اینکه ایران برنامه هسته‌‌‌ای خود را تا مرحله «پیش از نهایی شدن» پیش برده است اذعان کرد که ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند.

   تحلیل رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از توافق موقت

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دستورالعمل تیم اعزامی ما به مذاکرات، یک توافق دائم و حداکثری برای منافع جمهوری اسلامی است اما توافق موقت را هم رد نکردیم و بررسی می‌‌‌کنیم. به گزارش «انتخاب»، وحید جلال‌زاده در رابطه با مطرح شدن گزینه توافق موقت در جریان مذاکرات وین به «ایلنا» گفت: از همان دوره قبل طرف‌‌‌های غربی و حتی آمریکا به ما این پیشنهاد را می‌‌‌دادند که اگر ما نتوانستیم به یک توافق قطعی و دائمی برسیم، روی توافق موقت بحث کنیم.

وی ادامه داد اگر ما توافق موقت را رد می‌‌‌کنیم علتش این است که ما یک تجربه از مذاکرات قبل داریم که بدون پرداخت خسارتی یکجانبه از توافق خارج شدند.

 ‌توافق موقت ایده‌آل ما نیست

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: بنابراین طرف مقابل به دنبال توافق موقت هم است و پیشنهادهایی را برای این توافق موقت به ما ارائه کرده است اما این ایده‌آل ما نیست در ضمن اینکه رد هم نکردیم، داریم این را بررسی می‌‌‌کنیم، اما در وهله اول سیاست و دستورالعمل تیم اعزامی ما به مذاکرات یک توافق دائم و حداکثری برای منافع جمهوری اسلامی است اما طرف مقابل وقتی به جاهای سخت مذاکره می‌‌‌رسد، می‌‌‌گوید اینجا که نمی‌توانیم به نتیجه برسیم، بیایید روی توافق موقت صحبت کنیم و مثلا ما یک مواردی را بپذیریم و شما هم یک مواردی و یک توافق موقت حاصل شود.

وی اضافه کرد: به نظر من ما باید روی توافق دائمی برویم، البته باید توجه داشت که توافق دائم انجام شده است و ما به دنبال یک توافق جدید نیستیم. ما به دنبال اجرای تعهدات برجامی از هر دو طرف هستیم و جمهوری اسلامی برای برگشت آمریکا یک حرکت تنبیهی در نظر گرفته است.