گفته می‌شود پروژه اکسون موبیل ظرفیت تولید سالانه بیش از ۶ میلیون تن LNG را دارد. به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از   اینترفکس، میخائیل دگتیاریوف فرماندار منطقه خاباروفسک در پراودا اظهار کرد: این پروژه LNG که شرکت آمریکایی اکسون، در بندر دی کاستری، آن را با خط لوله از ساخالین انتقال می‌دهد، تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است. وی در ادامه افزود: در این منطقه گاز وجود دارد، ساحل وجود دارد، نیروی کار ماهر و منابع سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما آنها پروژه را به دلایل سیاسی مسدود کرده‌اند.  

آخرین اقدام یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که این شرکت انرژی مستقر در ایالات متحده، برنامه‌های خود را برای خروج از عملیات حفاری نفت و گاز در این منطقه که ارزش آن بیش از ۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و همچنین توقف سرمایه‌گذاری جدید در روسیه اعلام کرد. تصمیم برای تعطیلی عملیات خود در روسیه، به دنبال تحریم‌های غرب علیه این کشور در پی اقدام نظامی ‌مسکو علیه اوکراین صورت پذیرفت.

به عنوان بخشی از کنسرسیوم ساخالین-۱ به رهبری غول انرژی روسی شرکت روسنفت، اکسون موبیل قصد داشت پروژه تولید گاز طبیعی مایع (LNG) را در منطقه خاور دور راه‌اندازی کند. این پروژه با ظرفیت سالانه بیش از ۶ میلیون تن طراحی شده است. اکسون موبیل ۳۰ درصد از سهام کنسرسیوم ساخالین-۱ را در اختیار دارد در حالی که شرکت SODECO ژاپن مستقر در توکیو، ۳۰ درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارد و شرکت ONGC هند ۲۰ درصد و روسنفت نیز همین میزان سهام آن را در اختیار دارند.

بر اساس برآوردهای انجام‌شده، میادین این پروژه دارای ذخایر ۳۰۷ میلیون تنی نفت و ۴۸۵ میلیارد متر مکعبی گاز طبیعی هستند. اکسون موبیل تصمیم نهایی خود را برای سرمایه‌گذاری در پروژه توسعه ۱۰ میلیارد دلاری Yellowtail در بلوک Stabroek، در منطقه فراساحل گویان، پس از تایید دولت و با رعایت قوانین و مقررات، گرفته است. این پروژه شامل ۶ مرکز حفاری و همچنین ۲۶ حلقه چاه تولیدی و ۲۵ حلقه چاه تزریقی خواهد بود. انتظار می‌رود این پروژه از سال ۲۰۲۵ حدود ۲۵۰ هزار بشکه نفت در روز تولید کند.

اکسون موبیل در بیانیه‌ای اعلام کرد از مردم اوکراین حمایت می‌کند، زیرا آنها به دنبال دفاع از آزادی و تعیین آینده خود به عنوان یک ملت هستند. این شرکت خاطرنشان کرد ما از اقدامات نظامی ‌روسیه که تمامیت ارضی اوکراین را نقض می‌کند و مردم آن را به خطر می‌اندازد ابراز تاسف می‌کنیم. عمیقا از ازدست دادن جان بی‌گناهان متاسفیم و از واکنش قوی بین‌المللی حمایت کرده و به طور کامل همه تحریم‌ها علیه این کشور را رعایت می‌کنیم.