مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در این مراسم با تایید مشکلات موجود در عرصه تولید دارو در کشور تصریح کرد: دست‌اندرکاران و سیاستگذاران این حوزه در سازمان غذا و دارو با مشکلات تولید‌کنندگان آشنا هستند و این‌طور نیست که مسوولان این سازمان در یک سوی میز در تقابل با تولیدکنندگان صنعت دارو در سوی دیگر میز نشسته باشند. حمیدرضا اینانلو در این زمینه بیان کرد: همه ما انتظار داریم و داشته‌ایم که این اتفاق- منطقی‌سازی قیمت دارو- بیفتد و ارز ترجیحی از این حوزه حذف شود. اگرچه این کار ممکن است در کوتاه‌مدت با عوارض و مشکلاتی مواجه باشد اما ارزش واقعی این کالاها در نهایت باید مشخص شود. وی در عین حال با تاکید بر اینکه ایجاد اصلاحات در این بخش یک کار تیمی است، تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی و منطقی‌سازی قیمت دارو از مواردی است که بررسی‌های کارشناسی روی آن انجام شده و انجام آن ضروری است اما در این زمینه باید فعالان حوزه تولید هم تلاش کنند تا مدارک و مستندات مورد نیاز را برای توجیه چنین فرآیندی به نهادهای بالادست ارائه دهند. مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو همچنین تصریح کرد: وقتی صحبت کاهش قیمت از سوی دولت مطرح می‌شود، این خود صنایع دارویی هستند که باید با ارائه دلیل و مدرک درباره این موضوع اظهار نظر کنند؛ وگرنه در یک گوشه نشستن و گلایه کردن مشکلی را برطرف نخواهد کرد. نظرات ما در سازمان غذا و دارو و همکاران ما در صنایع دارویی در تقابل با یکدیگر نیست. اینانلو درباره برنامه سازمان غذا و دارو برای اصلاح قیمت‌ها در این حوزه بیان کرد: ما برای سال پیش رو برنامه‌های مختلفی را در سازمان غذا و دارو مد نظر داریم که اولین و شاید مهم‌ترین آنها موضوع ارز است. صحبت‌هایی در این باره انجام شده است تا بتوانیم بخشی از نیازهای سال را در قالب ارز ترجیحی برطرف کنیم و مقدمات این طرح را آماده کنیم. زیرا همان‌طور که می‌دانید عمق بدهی‌های شرکت‌های پخش بسیار بالا رفته است و حتما یکی از شرایط و مقدمات بحث حذف ارز ترجیحی این است که ما در ابتدا بتوانیم تسویه بدهی انجام دهیم تا زنجیره تامین ما کشش پاسخگویی به افزایش نرخ ارز را داشته باشد.

وی درباره موضوع صادرات دارو نیز عنوان کرد: بحث دیگر ما در سازمان غذا و دارو مربوط به صادرات این اقلام است. در حال حاضر وضعیت صادرات این صنعت حتی نسبت به سال‌های گذشته آن به هیچ وجه زیبنده نیست. با توجه به این موضوع تعداد مجوزهای صادر شده برای صادرات در سه تا چهار ماه گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است و این افزایش در حالی بود که ما در پیک ششم همه‌گیری ویروس کرونا نیز قرار داشتیم و از این نظر نیز تحت فشار بودیم. اینانلو گفت: ما تقریبا از بهمن سال گذشته تامین ارز مربوط به دارو را نداشته‌ایم اما در این مورد ریسک کردیم و به داروهایی که درخواست مجوز برای صادرات داشته‌اند مجوز داده‌ایم.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بحث مهم دیگر ما در سازمان غذا و دارو مربوط به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است که رهبر معظم انقلاب نیز امسال را با محوریت این موضوع نام‌گذاری کرده‌اند. در این زمینه امیدواریم بتوانیم مسیری را که برای فهرست رسمی داروهای ایران آغاز کرده‌ایم همچنان ادامه دهیم. در حال حاضر بیش از ۲۰ قلم دارو را به این فهرست اضافه کرده‌ایم و چند داروی دیگر را نیز در دست بررسی داریم و امیدواریم بتوانیم با این کار مسیر را برای شرکت‌های دانش‌بنیان که چابک‌تر هستند و در بحث R&D فعالیت مطلوب‌تری دارند بیش از پیش باز کنیم. وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و‌«های‌تک» نقطه قوت ما در موضوع صادرات هستند به طوری‌که در آمار مربوط به صادرات دارو در سال گذشته که چیزی حدود ۶۰ میلیون دلار بوده ۱۰ درصد متعلق به یکی از داروهای همین بخش بوده است.