فعالیت بانک توسعه چینی در روسیه و بلاروس متوقف شد

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از الجزیره، این موسسه مستقر در پکن روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به این شرایط و در راستای منافع بانک، مدیریت تصمیم گرفته است تمام فعالیت‌های مربوط به روسیه و بلاروس خود را متوقف کند و تحت بررسی بیشتر قرار دهد. بانک توسعه چندجانبه که دارای ۱۰۵ عضو در سراسر جهان است، در مورد دلیل تصمیم خود توضیح بیشتری نداد، اما اندوه و همدردی خود را با همه افراد آسیب‌دیده در این جنگ ابراز کرد.

این تصمیم پس از آن صورت پذیرفت که چندین موسسه مالی دولتی چین، از جمله بنک آو چاینا، تامین مالی معاملات مربوط به کالاهای روسیه را متوقف کردند. گری نگ، اقتصاددان ارشد در Natixis در هنگ‌کنگ، می‌گوید این اقدام بانک AIIB نمادین است، زیرا این بانک تنها دو پروژه را در روسیه به مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار تامین مالی کرده و در بلاروس که از تلاش‌های جنگی روسیه حمایت می‌کند، هیچ پروژه‌ای را تامین مالی نکرده است. عقب‌نشینی AIIB نشان می‌دهد فشار تحریم‌های مالی جهانی بر روسیه بر سازمان‌های فراملی چین آشکارتر شده است.

رشد روابط چین و روسیه

چین و روسیه در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای به هم نزدیک شده‌اند و اغلب در مخالفت با مداخله ایالات متحده و متحدانش در کشورهای جهان، همسو شده‌اند. ماه گذشته، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اعلام کردند در دوستی بین کشورهای‌شان هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای همکاری وجود ندارد. پکن از محکوم کردن تهاجم مسکو به اوکراین امتناع کرده، به قطعنامه سازمان ملل که از پوتین می‌خواهد نیروهایش را از اوکراین خارج کند رای ممتنع داده و مخالفت خود را با تمامی‌ تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی علیه روسیه اعلام کرده است.

مقامات گمرکی چین ماه گذشته محدودیت‌های واردات گندم روسیه را لغو کردند، صنعتی که سالانه حدود ۹ /۷ میلیارد دلار ارزش داشت و این گمانه‌زنی را تقویت کرد که بازار چین می‌تواند به عنوان یک راه نجات اقتصادی کلیدی برای اقتصاد تحت محاصره روسیه که با انزوای بین‌المللی بی‌سابقه‌ای مواجه است، ظاهر شود. دو طرف همچنین همکاری در زمینه انرژی را افزایش داده‌اند، از جمله امضای قرارداد ۳۰ساله روسیه در ماه گذشته برای تامین گاز به چین از طریق یک خط لوله جدید.

به‌رغم تعمیق روابط، پکن در بسیاری از موارد تمایلی به نقض آشکار تحریم‌ها ندارد، که این امر می‌تواند آن را در خطر از دست دادن بازارهای صادراتی غرب و سیستم مالی بین‌المللی دلار‌محور قرار دهد. تجارت چین با روسیه در سال ۲۰۲۱ به ۹ /۱۴۶ میلیارد دلار رسید که این میزان حدود یک‌دهم تجارت ترکیبی آن با ایالات متحده و اتحادیه اروپا است. تیم ‌هارکورت، اقتصاددان ارشد موسسه سیاست عمومی‌ و حکومت‌داری در دانشگاه فناوری سیدنی، تصمیم بانک AIIB را حتی با توجه به پروژه‌های اندک آن در روسیه قابل توجه توصیف کرد.

با این حال، پیتر لوئیس که یک شرکت مشاوره در هنگ‌کنگ را اداره می‌کند، این سوال را مطرح کرد که آیا تصمیم بانک AIIB حاکی از تضعیف حمایت پکن از مسکو است یا خیر  و افزود این بانک موظف است تصمیمات مالی درستی اتخاذ کند که مستقل از سهامدارانش باشد. لوئیس به الجزیره گفت: پکن این تصمیم را به عنوان یک تصمیم مستقل توسط بانک AIIB برای اهداف ثبات مالی و احتیاطی اتخاذ خواهد کرد. با این حال، من مطمئن هستم پکن به طور فزاینده‌ای در خصوص آنچه در اوکراین رخ می‌دهد نگران است اما تصمیم AIIB واقعا منعکس‌کننده این نگرانی‌ها نیست. چین با ۳۱درصد از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه پرداخت شده این بانک، بزرگ‌ترین سهامدار AIIB است.

این در حالی است که روزهای گذشته شعبه مسکو یک بانک دولتی چین با افزایش درخواست‌ها از سوی شرکت‌های روسی که می‌خواهند حساب‌های جدیدی را در این بانک باز کنند، مواجه شده است، زیرا کسب‌وکارهای این کشور پس از حمله به اوکراین با تحریم‌های شدید بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کنند. یک فرد آگاه که در شعبه مسکو یک بانک دولتی چینی کار می‌کند و اطلاعات بی‌واسطه‌ای را در این رابطه دارد، به رویترز گفت: در چند روز گذشته، ۲۰۰ تا‌۳۰۰ شرکت به ما مراجعه کرده‌اند و می‌خواهند حساب‌های جدیدی باز کنند.

مشخص نیست تقاضای شرکت‌های روسی برای افتتاح حساب‌های جدید در بانک‌های چین چقدر گسترده است، اما این منبع بانکی به رویترز گفت بسیاری از شرکت‌هایی که به دنبال حساب‌های جدید هستند، با چین تجارت می‌کنند و او انتظار دارد تراکنش‌ها بر حسب یوآن توسط این شرکت‌ها افزایش یابد. دولت‌های غربی اقتصاد روسیه را روی سیستم مالی جهانی می‌بندند و شرکت‌های بین‌المللی را مجبور می‌کنند فروش محصولات خود را به این کشور متوقف کنند، روابط خود را قطع کنند و ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در روسیه را کنار بگذارند. چین بارها مخالفت خود را با این تحریم‌ها اعلام کرده و آنها را بی‌اثر خوانده و تاکید کرده است که مبادلات اقتصادی و تجاری عادی خود با روسیه را حفظ خواهد کرد. تعداد انگشت‌شماری از بانک‌های دولتی چین در مسکو فعالیت می‌کنند، از جمله می‌توان به بانک صنعتی و تجاری چین، بانک کشاورزی چین، بنک آو چاینا و بانک ساختمانی چین اشاره کرد. این در حالی است که بانک ساختمانی چین از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد. سه بانک دولتی دیگر چین نیز به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

یک تاجر چینی با تجربه روابط بلندمدت با روسیه، که نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد چند شرکت روسی که او با آنها کار می‌کند اکنون در حال برنامه‌ریزی برای افتتاح حساب یوآن هستند. وی افزود: این یک منطق بسیار ساده است. اگر نتوانید از دلار آمریکا یا یورو استفاده کنید و ایالات متحده و اروپا فروش بسیاری از محصولات به شما را متوقف کنند، هیچ گزینه دیگری ندارید جز اینکه به چین روی آورید که این روند اجتناب‌ناپذیر است. از آنجا که تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های غربی روسیه را رها می‌کنند، تمایل غول‌های بازارهای نوظهور مانند چین برای حفظ روابط تجاری با مسکو، شکاف عمیقی را بر سر بزرگ‌ترین بحران اروپا از زمان جنگ جهانی دوم ایجاد می‌کند. این روند می‌تواند سلطه دلار آمریکا را در تجارت جهانی از بین ببرد.