افزایش 82 درصدی سود خالص پالایش نفت بندرعباس

17

افزایش تولید فرآورده‌های اصلی، کاهش تولید فرآورده‌های ویژه

شرکت پالایش نفت بندرعباس در گروه «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» در بازار بورس طبقه‌بندی شده است. در حال حاضر 10 شرکت پالایشی کشور در حوزه پالایش نفت خام و میعانات گازی فعالیت می‌کنند که بر اساس ظرفیت پالایش، شرکت پالایش نفت بندرعباس در رده چهارم قرار گرفته  و از نظر پالایش نفت خام، تنها شرکتی است که قادر به پالایش نفت‌خام سنگین است. شرکت پالایش نفت بندرعباس با پالایش روزانه 350 هزار بشکه نفت‌خام سنگین و میعانات گازی در حدود 16 درصد از سوخت مورد نیاز کشور را تامین می‌کند و علاوه بر تامین بخش قابل توجهی از نیازهای داخلی به دلیل مجاورت با آب‌های آزاد، امکان صادرات فرآورده‌های تولیدی را نیز دارد. محصولات تولیدی توسط این شرکت در دو دسته فرآورده‌های اصلی و فرآورده‌های ویژه تقسیم‌بندی می‌شوند.

فرآورده‌های اصلی شرکت؛ شامل بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و سوخت‌های هوایی سبک و سنگین است که جهت توزیع، به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تحویل داده می‌شود. فرآورده‌های ویژه شرکت؛ شامل نفتا، وکیوم باتوم، وکیوم سلاپس، لوبکات، آیزوریسایکل، گوگرد، انواع حلال و پروپان است. این شرکت فرآورده‌های ویژه را از طریق بورس کالا و انرژی به مشتریان خود عرضه می‌کند. در جدول که اطلاعات آن از گزارش‌های موجود در سایت کدال استخراج شده است میزان تولیدات فرآورده‌های اصلی و ویژه پالایش نفت بندرعباس در دو بازه زمانی 9 ماه منتهی به آذر سال‌جاری و منتهی به آذر سال 1399 و میزان تغییرات تولید در میان این دو بازه زمانی آورده شده است. با توجه به اطلاعات موجود در جدول، به طور کلی می‌توان بیان کرد در بازه زمانی 9 ماه سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته، میزان تولید فرآورده‌های اصلی با افزایش و میزان تولید فرآورده‌های ویژه با کاهش روبه‌رو بوده است.

افزایش حجم فروش داخلی و صادراتی

در مورد فروش داخلی پالایش نفت بندرعباس باید بیان کرد که در حال حاضر، بازار اصلی محصولات شرکت، داخلی بوده و بر اساس قانون، شرکت مکلف به تحویل پنج فرآورده اصلی به علاوه سوخت هوایی خود به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است.  محصولات ویژه تولیدی شرکت نیز در بورس‌های کالا و انرژی عرضه می‌شود و مشتریان عمده این فرآورده‌ها شرکت‌های قیرسازی و تولیدکننده انواع روانکارها هستند.

در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری حجم فروش داخلی این شرکت به میزان 10میلیون و 505هزار متر مکعب بوده که این میزان از فروش نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 5درصد افزایش داشته است. درآمد‌های حاصل از این میزان فروش با افزایشی 144درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 108هزار میلیارد تومان بوده است.

حجم فروش صادراتی شرکت در بازه زمانی 9 ماه سال‌جاری به میزان تقریبی 2میلیون و 856 هزار  متر مکعب بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 37درصد افزایش داشته است. درآمد‌های حاصل از این میزان فروش با افزایشی 255درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 247 هزار و 256میلیارد ریال بوده است.با توجه به موارد ذکر شده، میزان درآمد‌های عملیاتی پالایش نفت بندرعباس در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۱۳۲ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (517 هزار و 674 میلیارد ریال) افزایشی 156درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش سود عملیاتی

در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری درآمد‌های عملیاتی پالایش نفت بندرعباس مبلغ ۱۳۲هزار میلیارد تومان بوده است. از طرف دیگر، هزینه‌های  فروش، ادارى و عمومى شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با 33درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 10 هزار و 326 میلیارد ریال بوده است. همچنین سایر درآمد‌های این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با کاهشی 79 درصدی نسبت به دوره مشابه گذشته به میزان 9هزار و 237 میلیارد ریال بوده است. عناوین تشکیل‌دهنده سایر درآمد‌های عملیاتی شامل 355 میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش یوتیلیتی به شرکت‌های همجوار، 117 میلیارد ریال دریافت بهای آب و برق مصرفی از شرکت‌های همجوار و 8 هزار و 764 میلیارد ریال سایر درآمد‌های عملیاتی بوده است.

با توجه به موارد ذکر شده، سود عملیاتی پالایش نفت بندر عباس در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری به میزان 152 هزار و 660 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل (86 هزار و 746 میلیارد ریال) افزایشی 76 درصدی داشته است.

افزایش قابل توجه هزینه‌های مالی  و سایر درآمد‌های غیر عملیاتی

هزینه‌های مالی شرکت پالایش نفت بندرعباس در بازه زمانی مورد گزارش به میزان هزار و 313 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته‌(‌171 میلیارد ریال‌) افزایشی 667 درصدی را نشان می‌دهد. شرکت دلیل افزایش در این هزینه‌ها را اخذ تسهیلات بانکی و شناسایی هزینه بهره صندوق انرژی در بازه مذکور اعلام کرده است.

از سوی دیگر شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری به میزان یک هزار و 225 میلیارد ریال از محل سود سپرده‌های بانکی، 7 هزار و 991 میلیارد ریال از محل  سود سهام و سرمایه‌گذاری، 12 میلیارد ریال از محل درآمد حاصل از اجاره، 80 میلیارد ریال از از محل درآمد حاصل از بارگیری و توزین، 22 میلیارد ریال از محل خدمات آزمایشگاهی و 3 هزار و 911 میلیارد ریال از محل سایر درآمد‌های خارج از عملیات شرکت درآمد کسب کرده است. مجموع اقلام ذکر شده تشکیل‌دهنده 13 هزار و 245 میلیارد ریال سایر درآمد‌های غیرعملیاتی شرکت بوده که این میزان از درآمدهای غیر‌عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال گذشته 186درصد افزایش داشته است.

با توجه به موارد بیان شده و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی منتشر شده، سود خالص حاصل از فعالیت 9 ماه سال جاری پالایش نفت بندرعباس به میزان 133 هزار و 516 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 82 درصد افزایش نشان می‌دهد.

کاهش دوره وصول مطالبات

در جدول، برخی از نسبت‌های مالی پالایش نفت بندرعباس آورده شده است(‌اطلاعات جدول از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است). با توجه به اعداد موجود در جدول نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره 12 ماهه سال مالی 1399 با کاهش همراه بوده که این موضوع نشان‌دهنده کاهش سوددهی فعالیت‌های این شرکت است. نسبت آنی این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به‌رغم افزایش نسبت به دوره 12 ماهه سال مالی 98، نسبت به دوره 12 ماهه سال مالی 99 کاهش داشته که این موضوع نمایانگر کاهش توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری  از طریق دارایی‌های جاری است. در نهایت دوره وصول مطالبات این شرکت در بازه زمانی 9 ماه سال‌جاری نسبت به سال مالی  99 از 23 روز به 7 روز کاهش یافته که این موضوع نمایانگر کاهش ریسک نقدینگی و اعتباری شرکت است.