Untitled-1

گرچه پالایش نفت بندرعباس با توجه به کاهش تاثیرات شیوع ویروس کرونا در این بازه زمانی توانسته نسبت به دوره مشابه گذشته میزان فروش خود را در مجموع 16‌درصد افزایش دهد، اما آنچه سهم بیشتری در افزایش درآمد‌های عملیاتی و در نتیجه آن، سود عملیاتی داشته، افزایش نرخ فروش محصولات بوده است.

اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال نشان می‌دهد که درآمد‌های عملیاتی پالایش نفت بندر عباس در6 ماه نخست سال جاری برابر 863 هزار و 295 میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته (290 هزار و 691 میلیارد ریال) با افزایش 197‌درصدی همراه بوده است. این میزان درآمد ناشی از فروش داخلی (681 هزار و 313 میلیارد ریال) و فروش خارجی (181 هزار و 982 میلیارد ریال) بوده است. که این افزایش در درآمد‌های عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیشتر ناشی از افزایش نرخ فروش بوده و میزان افزایش مقدار فروش این شرکت در مجموع حدود 16‌درصد افزایش داشته است. در نهایت در مورد درآمد‌های عملیاتی این شرکت باید اشاره کرد این شرکت برای6 ماه دوم سال‌جاری 9/ 7‌درصد افزایش را پیش‌بینی می‌کند که این افزایش شامل  2/ 9‌درصد در فروش داخلی  و 1/ 3‌درصد در فروش خارجی است.

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی این شرکت در دوره 6 ماه نخست سال جاری برابر 765 هزار و 867 میلیارد ریال بوده که این میزان در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته (287 هزار و 427 میلیارد ریال) با افزایش 166‌درصدی روبه‌رو بوده است. در ضمن بیشترین سهم از این مبلغ ناشی ازهزینه های مربوط به تامین  مواد مستقیم مصرفی بوده است .

شرکت پیش بینی می کند  برای6 ماه دوم سال جاری بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی 7/ 8‌درصد نسبت به دوره 6 ماه نخست 1400 افزایش یابد .

در نهایت سود عملیاتی شرکت در دوره  6 ماهه نخست سال جاری برابر با 90 هزار و 948 میلیارد ریال بوده است که این میزان در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با افزایش 134‌درصدی روبه‌ر و شده است.

 درآمد قابل توجه پالایش نفت بندرعباس از سرمایه گذاری ها

پیش از پرداختن به درآمد‌های غیر عملیاتی پالایش نفت بندرعباس باید اشاره کرد در دوره 6 ماه نخست سال جاری، هزینه‌های مالی این شرکت نسبت به دوره مشابه سال گذشته 925‌درصد افزایش داشته و به میزان یک هزار و 82 میلیارد ریال رسیده است. شرکت دلیل آن را افزایش میزان وام و تسهیلات دریافتی از بانک‌های تجارت، صادرات و همچنین بازپرداخت بهره وام دریافتی از صندوق انرژی عنوان کرده است.

در مورد درآمد‌های غیرعملیاتی باید گفت این شرکت در دوره 6ماه نخست سال‌جاری  از محل درآمد‌های سرمایه‌گذاری و درآمدهای حاصل از اقلام متفرقه  به میزان 8 هزار و 29 میلیارد ریال درآمد‌های غیر‌عملیاتی داشته که این میزان در‌آمد از منابعی مانند سود سپرده‌های بانکی، درآمدحاصل از اجاره، درآمدحاصل از بارگیری و توزین و ....

حاصل شده است. اما موردی که بیشترین سهم را از این عنوان به خود اختصاص داده  سود سهام و سرمایه‌گذاری‌های این شرکت بوده که برابر با 4 هزار و 590 میلیارد ریال بوده است. در نتیجه با توجه به موارد ذکر شده در بالا، سود خالص این شرکت در دوره 6 ماه نخست سال‌جاری  برابر با 79 هزار و 386 میلیارد ریال بوده که این میزان در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 128‌درصد افزایش داشته است.

 کاهش دوره وصول مطالبات پالایش نفت بندرعباس

در جدول برخی از نسبت‌های مالی پالایش نفت بندرعباس آورده شده است. در ضمن اطلاعات جدول از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است. طبق اعداد موجود در جدول، نسبت سود خالص به فروش و ‌درصد حاشیه سود عملیاتی6 ماه نخست سال جاری پالایش نفت بندرعباس به‌رغم افزایش نسبت به سال 98، نسبت به سال مالی 99 کاهش داشته است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که اکثر سود شرکت‌ها در نیمه دوم سال شناسایی می‌شود، در نتیجه این نسبت می‌تواند تا پایان سال بهبود یابد. نسبت آنی این شرکت نیز  در مقایسه با سال 99 با کاهش روبه‌رو بوده است که این موضوع نشان دهنده کاهش توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری از طریق دارایی‌های جاری است. در نهایت، با توجه به اطلاعات موجود در جدول، دوره وصول مطالبات این شرکت در 6ماه نخست سال جاری حدود 11 روز است که این میزان نسبت به سال 99 کاهش داشته است و این نشان دهنده کاهش ریسک نقدینگی شرکت است.

شرکت پالایش نفت بندر عباس در سال 1375 تاسیس شد. در سال 1388 شخصیت حقوقی این شرکت از سهامی‌خاص به سهامی‌عام تغییر یافت . شرکت پالایش نفت بندر عباس در سال 1390 در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته و در تیر ماه سال 1391 سهام این شرکت به عموم مردم عرضه شد.  موضوع اصلی فعالیت این شرکت شامل احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانه‌های صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش و صدور انواع مختلف محصولات نفتی، شیمیایی و مشابه، دریافت، معاوضه  و خرید خوراک پالایشگاه (نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی و محصولات جانبی پتروشیمی) از شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت ملی گاز ایران یا عرضه‌کنندگان داخلی و خارجی دیگر و  انجام عملیات پالایش و فرآورش نفت خام و سایر هیدروکربورها، ساختن فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع، سوخت هواپیما و سایر مشتقات و فرآورده‌های جنبی است. در ضمن بر اساس میزان ظرفیت پالایش، شرکت پالایش نفت بندرعباس در صنعت خود در رده چهارم قرار گرفته و از نظر پالایش نفت خام، تنها شرکتی است که قادر به پالایش نفت خام سنگین است. همچنین محصولات اصلی این شرکت شامل بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و سوخت‌های هوایی سبک و سنگین است. شرکت پالایش نفت بندرعباس با پالایش روزانه 350هزار بشکه نفت خام سنگین و میعانات گازی در حدود 16‌درصد از سوخت مورد نیاز کشور را تامین کرده و علاوه بر تامین بخش قابل توجهی از نیازهای داخلی به دلیل مجاورت با آب‌های آزاد، امکان صادرات فرآورده‌های تولیدی را نیز دارد.

سرمایه پالایش نفت بندر عباس در بدو تاسیس به 100میلیون ریال بوده که این میزان طی چند مرحله افزایش از طریق تامین اعتبارات دارایی‌های غیرمنقول، مازاد تجدید ارزیابی اموال منقول، اندوخته مخصوص، اندوخته طرح‌های توسعه ای و محل سود انباشته به مبلغ 134 هزار و 341 میلیارد ریال رسید و در حال حاضر میزان سرمایه اعلام شده این شرکت به این میزان است.  طبق  اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار تهران، بانک رفاه کارگران با 5/ 30‌درصد و شرکت گروه گسترش نفت وگاز پارسیان با 2/ 15‌درصد از سهامداران عمده این شرکت هستند.