رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگو با سالم خبر در مورد قیمت‌گذاری دستوری دارو و تاخیر در اعلام قیمت‌های جدید دارو اظهار کرد: شورای قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو مدت زیادی است که تشکیل نشده به این دلیل که قصد دارند قیمت دارو در حد تابستان امسال باقی بماند. درحالی واردکنندگان دارو کالای خود را با ارز نیمایی وارد کرده‌اند که مجبور به فروش با قیمت قبلی هستند.

ناصر ریاحی با تاکید بر تاثیر این موضوع بر ‌کاهش سرمایه‌گذاری گفت: چون قیمت‌گذاری بر اساس روال منطقی صورت نمی‌گیرد، رقابت نیز منتفی ‌می‌شود. ضمن اینکه کارخانه‌های موجود زمانی ماشین‌آلات خود را وارد کرده‌اند که نرخ ارز کمتر بوده است، بنابراین بخش عمده هزینه تمام‌شده آنها نتیجه استهلاک ماشین‌آلات آنها است. کارخانه ها توانایی آن را ندارند که امروز با ارز ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی ماشین‌آلات وارد کنند تا هزینه‌های استهلاک خود را کاهش دهند.

عضو کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: دارویی که می‌سازند را باید به قیمت ارز مبادله‌ای بفروشند و نمی‌توانند هزینه استهلاک آن را بپردازند. این موضوع در سرمایه‌گذاری نیز تاثیرگذار است. کسی که باید ماشین‌آلات خود را با این قیمت ارز وارد کند همان قیمتی را برای داروی تولیدی می‌گیرد که کسی ماشین‌آلاتش را با نرخ ارز مثلا ۴ هزار تومانی وارد کرده‌ است، بنابراین برای او سرمایه‌گذاری در این حوزه صرفه اقتصادی ندارد و وارد این حوزه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این میان واردکنندگان نیز که با ارز نیمایی دارو وارد کرده‌اند، مجبور به فروش محصول به قیمت‌های غیرواقعی هستند و قیمت‌گذاری جدید انجام نمی‌شود یا دیگر اقدام به واردات دارو نمی‌کنند.

اصولا قیمت‌گذاری سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد چون قیمت‌گذاری بر اساس روال منطقی صورت نمی‌گیرد ضمن آنکه با این شیوه از قیمت‌گذاری رقابت منتفی است یا آنچه وارد کرده‌اند را هم نمی‌توانند بفروشند. همین موضوع در مورد تولیدکنندگان نیز صادق است. مسلما تولیدکنندگان هم به سمت تولید دارویی که صرفه اقتصادی ندارد نمی‌روند و این موضوع باعث ایجاد کمبود در بازار می‌شود.

ریاحی با اشاره به بازار سیاه دارو و راه‌حل‌هایی که می‌توان در این زمینه پیش گرفت، بیان کرد: بازار سیاه دارو همیشه وجود داشته، اما راه حل آن تک‌نرخی شدن ارز است. بیمه‌ها نیز باید برای دارو مناقصه برگزار کنند تا هرکسی قیمت کمتری برای دارو ارائه داد، داروی آن شرکت را پوشش دهند. مهم‌ترین موضوع در این راستا نیز این است که وزارت بهداشت باید مسائل اقتصادی دارو را به وزارت صمت سپرده و خود به موضوعات مربوط به کیفیت بپردازد.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ تاثیر این دست مشکلات بر ضعف و شکنندگی شرکت‌های دارویی کشور گفت: شرکت‌های دارویی کشور بسیار ناتوان شده‌اند و توان ادامه فعالیت از آنها ستانده شده است به طوری که حدود ۳۰ شرکت واردات دارو به تعطیلی کشانده شده‌اند.

این فعال حوزه دارو در پایان تصریح کرد: علت این تعطیلی‌ها این بود که دیگر فعالیت در این حوزه، کار اقتصادی نیست و شرکت‌ها زیان‌ده شده‌اند. ارز به موقع داده نمی‌شود، پول‌ها دیر پرداخت می‌شود و قیمت‌گذاری مناسبی هم انجام نمی‌شود، مجوزها به سختی صادر می‌شود و مشکلات عدیده‌ای در حوزه دارو وجود دارد که باعث زیان‌ده شدن شرکت‌های دارویی می‌شود.