در هفدهمین نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه‌های این صنعت، پای گزارشی تحلیلی از مصارف ارزی در بخش دارو که از سوی فدراسیون اقتصاد سلامت تهیه و تدوین شده است، نشستند و آنچه طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ در حوزه دارو اتفاق افتاده را مرور کردند.به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، این گزارش از آن جهت دارای اهمیت است که نشان می‌دهد طی دو سال گذشته برای فرآورده‌های حوزه دارو چه مقدار ارز تامین شده و چند درصد از بنگاه‌های فعال در صنعت دارو موفق شده‌اند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند. این گزارش که قرار شد برای اظهارنظر و تحلیل دقیق‌تر از وضعیت موجود، روی میز تشکل‌های حوزه دارو و اقتصاد سلامت قرار گیرد؛ همچنین، تفاوت ارز تخصیصی و تامین شده برای صنعت دارو طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ را نشان می‌دهد.

سیدسجاد حسینی، کارشناس فدراسیون اقتصاد سلامت، در تحلیل این گزارش از افت ۲۸ درصدی تامین ارز دارو طی سال گذشته در مقایسه با سال ۹۷ خبر داد، در حالی که به گفته وی، میزان تامین ارز گروه کالایی دارو طی این سال ۲۱ درصد افت داشته است. بر اساس این گزارش و آنچه سیدسجاد حسینی بیان کرد، تنها برای ۶۹ درصد از ثبت‌سفارش‌های حوزه دارو و زیربخش‌های آن، در سال ۹۸ تامین ارز صورت گرفته به‌طوری که از کل ۰۱/ ۲ میلیارد یورو ثبت‌سفارش‌ها در این بخش طی سال گذشته، ۴/ ۱ میلیارد یورو تامین ارز شده‌ است.

وی در این گزارش، تعداد شرکت‌های فعال در صنعت دارو را که طی سال گذشته اقدام به ثبت‌سفارش کرده بودند ۴۵۱ شرکت اعلام کرد و گفت: از این تعداد، ۱۳۵ شرکت کمتر از ۵۰ درصد تامین ارز داشته‌اند در حالی که ۱۳۱ بنگاه نیز در سال ۹۸ اصلا موفق به دریافت ارز نشدند. بر اساس تحلیل صورت گرفته، در گروه کالایی ارزی وضعیت به این گونه است که برای مواد اولیه دارو ۴۷ درصد ارز تخصیص یافته و این میزان برای دارو نیز ۴۶ درصد است.