اکوسیستم ارائه خدمات حرفه‌ای راه‌اندازی شد

سودا، با هدف تامین محصول طراحی شد

حامد تاج‌الدین افزود: آغاز فعالیت یک شرکت با دو استارت‌آپ کار سختی بود و هماهنگی این دو بخش و شناخت چالش‌های هر استارت‌آپ حدود دو سال به طول انجامید تا به شکل امروزی درآمدند و پس از آن تمرکز خود را برای خلق یک اکوسیستم حول فعالیت «آچاره» معطوف کردیم و استراتژی را به سمتی سوق دادیم تا تمام خدمات در یک راستا قرار بگیرند و در ادامه برای «اوبار» نیز برنامه‌ریزی و هدفگذاری انجام دادیم که در حوزه سرویس حمل بار بین شهری فعالیت می‌کند، اما به «آچاره» نیز خدمات‌رسانی می‌کند و به نوعی در خدمت این استارت‌آپ نیز است. علاوه بر این دو بخش، استارت‌آپ‌های دیگری را در راستای ارزش‌گذاری و توسعه اکوسیستم راه‌اندازی کردیم. به عنوان مثال زمانی که کاربر در «آچاره» سرویسی همچون انجام ایزوگام یا کاشی‌کاری را سفارش می‌دهد این خدمات با یک محصول همراه است که بخش‌ جدیدی به نام «سودا» که در حال طراحی و اجرای آن هستیم با هدف تامین محصولات مورد نیاز برای انواع سفارش‌ها راه‌اندازی شده است.

این مدیرعامل ابراز کرد: «سودا» یک محصول تکنولوژیک بوده که بر مبنای استعلام کار می‌کند. به عنوان مثال کاربر هنگام استفاده از خدمات «آچاره» در صورت نیاز به کالای خاص می‌تواند از آن استعلام بگیرد و در رابطه با قیمت کالای مورد نظر اطلاعات کافی کسب کند. شیوه کار «سودا» با سایر پلتفرم‌ها که به صورت خرده‌فروشی فعال هستند متفاوت بوده و به این دلیل است که حوزه فعالیت «سودا» با یک نیاز شروع می‌شود و مشتری پس از احساس نیاز با بررسی‌ها و مقایسه‌هایی که از نظر قیمتی نسبت به بازار در خصوص کالا و محصول مورد نظر انجام می‌دهد، می‌تواند آن را از طریق پلتفرم «سودا» نیز سفارش دهد.

«تکسا» را از دل «آچاره» استخراج کردیم

وی عنوان کرد: بخشی از مشتریان «آچاره» سازمان‌های بزرگ بوده که خواهان دریافت مجموعه‌ای از خدمات این پلتفرم هستند. به عنوان مثال تعمیر و نگهداری ساختمان و ابنیه کار پیچیده‌ای بوده که ما در این حوزه بخش جدیدی به نام «تکسا» را از دل «آچاره» استخراج کردیم و در حوزه خدمات نگهداری و ساخت و ساز برای سازمان‌های بزرگ فعالیت دارد. به عنوان مثال شرکتی همچون شرکت نفت یا همراه اول نگهداری تمام ساختمان‌های خود را به «تکسا» واگذار می‌کنند، تا از طریق این پلتفرم به صورت بهینه و با هزینه کمتر خدمات نگهداری از ساختمان انجام شود. روش سنتی نگهداری از ابنیه به شکل مناقصه انجام می‌شود و قیمت یک سال نگهداری از ساختمان باید در جلسه مناقصه توسط پیمانکارهای مختلف ذکر شود، که با توجه به شرایط تورمی کشور این شیوه عمل برای کارفرما و پیمانکار ریسک تلقی می‌شود و هزینه اضافی برای هر دو طرف است. در این بین شرکت «سانا گستر سبز» با پلتفرم «تکسا» توانسته مشکلات حوزه تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها را نیز به حداقل برساند تا خدمات در این حوزه نیز به بهترین شکل ممکن به کاربران عرضه شود.

جای خالی حوزه فین‌تک احساس می‌شود

این مدیرعامل در ادامه تاکید کرد: ما در «تکسا» قیمت‌گذاری را اصلاح کردیم و مدل را تغییر دادیم و با یک بیزینس مدل نوآورانه و یک محصول تکنولوژیک تمام دغدغه‌های نگهداری و نوسازی یک سازمان بزرگ را پوشش می‌دهیم که در حال حاضر در قالب یک استارت‌آپ با اخذ تمام مجوزهای لازم به کاربران خدمت‌رسانی می‌کند. اکنون این بخش سه مشتری بزرگ با چیزی حدود ۱۵۰ ساختمان دارد که کارهای تعمیر و نگهداری آنها را بر عهده دارد.

تاج‌الدین در رابطه با برنامه‌های شرکت «سانا گستر سبز» توضیح داد: در حال حاضر چهار حلقه را در اکوسیستم در کنار هم قرار داده‌ایم و بخش دیگری که بتواند به این اکوسیستم کمک کند و جای خالی آن حس می‌شود، حوزه فین‌تک است. موقعیت‌هایی در «آچاره» وجود دارد که با ورود به حوزه فین‌تک ارزش بیشتری برای کاربران و متخصصان ایجاد می‌شود. در تلاش هستیم بخش فین‌تک را در سال ۱۴۰۱ به یک محصول تبدیل کرده و به مرحله اجرا برسانیم.

وی در رابطه با چالش‌های موجود بر سر راه این چهار استارت‌آپ نیز یادآور شد: طراحی و راه‌اندازی یک استارت‌آپ کار بسیار سخت و پیچیده‌ای بوده، حال اگر بخواهیم در خصوص اکوسیستم به این سختی‌ها اشاره کنیم مسیر پیچیده‌تری را مشاهده خواهیم کرد. طراحی اکوسیستم دشوار بوده و تمام ارتباطات آن تکنولوژیک است و باید ارزش افزوده‌ای که برای اکوسیستم و شبکه مشتریان ایجاد می‌شود به دقت بررسی شود. چهار بخش «آچاره»، «اوبار»، «سودا» و «تکسا» هر کدام به صورت جداگانه در حال فعالیت هستند، اما اینکه این چهار بخش در کنار هم بتوانند خدمات با کیفیتی را ارائه دهند نیاز به یک هماهنگی ویژه دارند تا بتوانند به مسیر خود ادامه دهند تا ارزش این اکوسیستم ارتقا یابد.

طرح صیانت، خطری جدی برای استارت‌آپ‌ها

مدیرعامل شرکت «سانا گستر سبز» مطرح کرد: برای تولید ارزش بیشتر باید از تمام توان و زیرساخت‌ها بهره‌مند شویم. بخشی از این زیرساخت‌ها ارتباطی بوده که شامل دو قسمت داخلی و خارجی می‌شود. ارتباط داخلی اتصال سرورهای داخلی بوده و اتصال به یوزرهای گوگل برای شناسایی محصول یک زیرساخت ارتباطی خارجی است و این موضوع را نمی‌توان در زمان کوتاه با یک سولوشن داخلی جایگزین کرد. موضوعی که در طرح صیانت مطرح بوده و این روزها مورد بحث قرار گرفته است به این نکته اشاره دارد و قطعا نمی‌توان با چنین طرحی برای زیرساخت‌های خارجی در زمان کوتاه نمونه داخلی را جایگزین کرد و این موضوع به کسب و کارهای داخلی آسیب جدی وارد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت بر این ادعا است که باید از خروج نخبه‌ها از کشور جلوگیری شود، اما با اجرای چنین طرح‌هایی بیشتر به موضوع مهاجرت نیروهای متخصص دامن زده می‌شود. افرادی که در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کنند با اعمال طرح‌هایی همچون صیانت با مشکل مواجه می‌شوند و در نتیجه مهاجرت را ترجیح می‌دهند. به طور کلی مهاجرت نیروی متخصص مهم‌ترین مشکل کسب و کارهای استارت‌آپی است که طرح صیانت هیزم این آتش را بیش از پیش می‌کند و روند خروج را تسریع می‌کند. تکنولوژی انرژی دارد و این انرژی قابل هدایت است و عملا نمی‌توان مانع توسعه این انرژی شد و تکنولوژی را متوقف کرد. طرح‌هایی همچون صیانت نیز اگر مانع حرکت تکنولوژی باشند محکوم به شکست هستند مگر آنکه به سمتی حرکت کنند که خلاف این بحث اتفاق بیفتد.