رشد 6 برابری ذخایر موته

«موته» نخستین مجتمع معدنی تولیدکننده شمش زرین در کشور است که در جاده گلپایگان در محدوده غرب استان اصفهان واقع شده است. ۹ آنومالی دارد که در حال حاضر - و عمدتا به دلایل زیست محیطی- تنها سه معدن آن مشغول به کار است. به گفته سیدفرهاد حسینی سرپرست معدن، پیش‌تر تنها معادن چاه خاتون و سنجده تامین خوراک کارخانه را برعهده داشتند که اخیرا و با پیگیری ۱۰ ساله ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، برای معدن دره اشکی پروانه بهره‌برداری اخذ شده است.

بخش غربی چاه خاتون از مدت‌ها پیش متوقف بود و نیروهای آن مهمان بخش‌های دیگر بودند. بخش شرقی نیز حدود ۳۰۰ هزار تن ماده اولیه داشت، اما در پی اوج‌گیری برنامه اکتشافات ایمیدرو و شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه و نیز نتایج حاصل شده، بخش غربی و بازنشسته همین معدن ۷۰۰  هزار تن ذخیره قطعی جدید به دست آورد.

این امر در واقع با ۲۷۰۰ متر حفاری اکتشافی، تجهیز ماشین‌آلات و استفاده از ظرفیت‌های موجود معدن چاه خاتون از جمله همان نیروی انسانی پراکنده شده (تا اواسط سال۹۵) محقق شد. همچنین پروانه بهره‌برداری معدن سنجده (از سال ۹۶) برای پنج سال دیگر و با ذخیره ۸/ ۲ میلیون تن و عیار ۲/ ۱گرم برتن، تمدید شد. تنها در این معدن سه هزار متر حفاری اکتشافی انجام گرفت.

اخذ مجوز معدن دره اشکی

معدن دره‌اشکی که مجوز آن در اردیبهشت۱۴۰۰ اخذ شده، همزمان با عملیات معدنکاری، در حال آماده‌سازی، تکمیل جاده‌های دسترسی و... است. در این معدن تا پایان بهمن ماه حدود ۲۶۳ هزار تن باطله و پیش باطله برداشت شده است.

میزان حفاری در سه معدن فوق ۵ هزار متر برنامه‌ریزی شده که تا اواسط سال جدید نهایی می‌شود. در همین حال تناژ استخراج نیز در مدت ۱۱ ماه امسال ۲۱۶ هزار تن ماده معدنی و ۸/ ۴ میلیون تن باطله‌برداری بوده است.

حسینی سرپرست معدن تاکید می‌کند: این تحولات از سال ۹۴ ایجاد شده و تیم جدید مدیریتی، نگاهی متفاوت به پتانسیل‌های معدن داشت و آن را اجرایی کرد.

رشد نزدیک به شش برابری ذخایر

اکنون مجموع ذخایر قطعی و قابل بهره‌برداری‌، از ۶۰۰ هزار تن سال ۹۴ (با رشد نزدیک به شش برابری) به بیش ۵/ ۳میلیون تن، افزایش یافته است. در حالی که طی این مدت در مجموع ۲/ ۱ میلیون تن ماده معدنی نیز مصرف شده است. این در حالی است که اکتشافات در پنج محدوده جدید ادامه دارد و به گفته طالاری، مدیر مجتمع طلای موته، حداقل ۵۰۰ هزار تن ذخیره قطعی به رقم فوق افزوده خواهد شد. در حالی که (سال ۹۴) پیش‌بینی شده بود که ذخایر معدن موته تنها چهار سال دیگر جوابگو است. تحولات فوق، طرح احداث کارخانه‌ای جدید را روی میز مجتمع طلای موته گذاشت. مدیر مجتمع می‌گوید: با توجه به ظرفیت مناسب سنگ‌شکن و تجهیزات فعلی، تنها نیاز است که ظرفیت آسیاب را افزایش دهیم. اسناد مناقصه این طرح، سال ۱۴۰۱ آماده می‌شود و مشاور برای طراحی اولیه انتخاب خواهد شد.

رشد ۵۹ درصدی تولید

طالاری درباره وضعیت تولید می‌گوید: متوسط تولید سالانه از ابتدای راه‌اندازی در دهه ۷۰ تا سال ۹۴ حدود ۲۵۰ کیلوگرم شمش بود در حالی که تولید از سال ۹۵ به این سو با رشد بیش از ۱۵۰ کیلوگرمی‌(حدود ۵۹ درصد) به ۴۰۰ کیلوگرم در سال رسیده است.

برنامه چهار ۹

وی درباره کیفیت شمش موته و مقایسه آن با نمونه‌های خارجی می‌گوید: در سال جاری با بهره‌برداری از ساختمان جدید خالص‌سازی (Refinery)و خرید کوره‌های جدید، عیار شمش تولیدی موته به ۹۹۹ از هزار واحد ارتقا یافته است. برنامه جدید رسیدن به کیفیت ۹/ ۹۹۹ یا همان «چهار ۹» معروف است.

در مجتمع طلای موته، طی سال‌های گذشته علاوه بر کاهش بهای تمام شده و افزایش راندمان، تراکم فضای سبز نیز افزایش دو برابری یافته است. در این مدت مجتمع عناوینی همچون واحد برتر بهره‌برداری معدن در کشور، واحد برتر تحقیق و توسعه کشوری و واحد نمونه ایمنی در ایمیدرو را کسب کرده و همچنین، چهره ماندگار حوزه صنعت، معدن و تجارت نیز به مدیریت آن اعطا شده است.

27-01