بی توجهی به اخلاق،  غول معدنی غرب را بدنام کرد

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از رویترز، کامیل سیمئون، مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت abrdn، یکی از ۳۰ سرمایه‌گذار برتر در صنعت معدن، اظهار کرد: ما می‌خواهیم شاهد یک رویکرد عدم تحمل رسوایی‌های اخلاقی  و اقدامات تبعیض‌آمیز باشیم، دقیقا به همان روشی که ما نمی‌توانیم حتی یک حادثه منجر به مرگ را در محل کار تحمل کنیم. سیمئون افزود: ما متعهد هستیم که شرکت‌های سرمایه‌گذار را در مورد چنین موضوعاتی پاسخگو نگه داریم و انتظار داریم یافته‌های این گزارش باعث ایجاد انگیزه در سایر هیات مدیره شرکت‌های دیگر برای اقدام مناسب در این خصوص شود.

دو سرمایه‌گذار دیگر از ۲۰ سرمایه‌گذار برتر معدن به رویترز گفتند آنها نیز قصد دارند در مورد این گزارش با شرکت‌های خود صحبت کنند، اما از اظهار نظر بیشتر قبل از جلسه خودداری کردند. صندوق بازنشستگی کارکنان سلامت استرالیا نیز گفت در حال نامه‌نگاری با شرکت‌های معدنی است تا از آنها بپرسد چگونه به مسائل احتمالی مشابه رسیدگی می‌کنند.

معدنچیان که همواره برای جذب کارگران زن تلاش کرده‌اند، حتی در شرایطی که با کمبود نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کنند، چندین سال است در تلاشند تا فرهنگ مردانه محیط کار را تغییر دهند. به عنوان مثال معدن‌کار برتر جهانی گروه BHP اعلام کرده یک هدف بلندپروازانه برای دستیابی به تعادل جنسیتی در سطح جهانی تا سال ۲۰۲۵ دارد. گرگ بوسون، دبیر ایالتی اتحادیه معدن و انرژی استرالیای غربی در این خصوص اظهار کرد این مساله فقط مربوط به ریوتینتو نمی‌شود. این یک چالش صنعتی و مشکل موجود در جوامع جهانی است. خوب نیست که آنها مشکل را حل کنند، اما در جاهای دیگر این روند کماکان استمرار داشته باشد.  

ریوتینتو این بررسی را در ماه مارس سال گذشته، اندکی پس از آنکه یاکوب استاوشولم مدیر عامل شرکت، واکنش شدیدی را در رابطه با تخریب پناهگاه‌های سنگی Juukan Gorge با قدمت ۴۶ هزار سال برای توسعه معدن سنگ آهن، از خود نشان داد، آغاز کرد.

سخنگوی ریو گفت: سال گذشته، ۱۴۲نفر در این خصوص توبیخ شدند و ۳۸ نفر نیز به کارشان پایان داده  شده است.  گروه سرمایه‌گذاری مارکت فورس می‌گوید بحران آثار باستانی جوکان گرج، فرهنگ غرور و دیگر مسائل ریشه‌دار در ریوتینتو را برجسته می‌کند که به واسطه این گزارش ظاهر شده‌اند. همچنین ویل ون دی پل، کارشناس مدیریت دارایی در مارکت فورس، خاطرنشان کرد: یافته‌های این گزارش بررسی بیشتر و قوی سرمایه‌گذاران بر فعالیت‌های ریوتینتو و شیوه‌های حاکمیتی آن را می‌طلبد. واضح است که لزوم بهبود و اصلاح فرهنگی در ریوتینتو حس می‌شود و این فرصت دیگری است که باید تغییرات در این شرکت تسریع شود و این چیزی است که ما واقعا مشتاق آن هستیم تا در سراسر ریوتینتو اتفاق بیفتد.  

 فرهنگ  سمی

گزارش روز سه‌شنبه که تقریبا یک سال طول کشید تا توسط یک شرکت خارجی تکمیل شود و شامل بازخورد تقریبا یک‌چهارم از ۴۵ هزار کارمند ریو بود، افشای دقیقی از اقدامات و رفتارهای سمی ‌در محل کار را ارائه می‌دهد.

کارگری گفت دادن لقب‌های توهین‌آمیز به رنگین‌پوستان در محل کار امری عادی است و به عنوان شوخی عادی در محل کار پذیرفته شده است. همچنین یکی از کارمندان زن اظهار کرد هیچ‌گاه ریو را برای کار به دوستانش توصیه نمی‌کند، این در حالی است که زنان ۱۹درصد از نیروی کار ریو را تشکیل می‌دهند.

کتی مهنرت از Ally Energy یک پلتفرم توسعه نیروی کار آنلاین که کارگران را به شرکت‌های فعال در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر متصل می‌سازد، می‌گوید: سایر شرکت‌ها باید این را به عنوان سیگنالی در نظر بگیرند که عنصر انسانی را نمی‌توان نادیده گرفت. وی افزود: شما می‌توانید بهترین و بزرگ‌ترین دارایی‌های روی کره زمین را در اختیار داشته باشید، اما اگر فرهنگتان نامناسب باشد، چه کسی می‌خواهد برایتان کار کند؟

استاشولم، مدیرعامل ریو که آماده‌سازی این گزارش طبق درخواست وی صورت پذیرفت، قول داد برای تغییر این فرهنگ فشار بیاورد. او در گفت‌وگو با رویترز تاکید کرد: به عنوان مدیرعامل یک شرکت بزرگ، من صاحب فرهنگ هستم. اکنون من آنچه را که باید می‌دانم و به وضوح موظفم به آن رسیدگی کنم.

گروه‌های حامی ‌زنان در معادن و سایر صنایع استخراجی با احتیاط از این گزارش استقبال کردند، گزارشی که به طور ضمنی آنچه بسیاری در صنعت معدن سال‌ها درباره آن زمزمه می‌کردند را تصدیق می‌کند. باربارا دیشینگر، مدیر بین‌المللی زنان در معدن، مستقر در لندن، یک سازمان غیرانتفاعی که برابری جنسیتی در صنعت معدن را ترویج می‌کند، گفت: امیدواریم این اصلاحاتی که ریوتینتو ایجاد می‌کند، فرهنگ گفت‌وگو را تقویت کند و سایر شرکت‌های معدنی را وادار به پیروی از آن کند.

شرکت BHP نیز اعلام کرد متعهد به یک محیط کاری فراگیر و متنوع است که در آن افراد مورد احترام قرار می‌گیرند. الیزابت گینز، مدیر عامل گروه فلزات فورتسکیو نیز اعلام کرد این شرکت بزرگ معدنی رویکردی برای عدم تحمل آزار و اذیت و تحقیر در محیط کار اتخاذ کرده و همه شکایات، جدی گرفته شده‌اند. معدنچیان اغلب ساعت‌های طولانی در محیط‌های سخت هفته‌ها کار می‌کنند و در کنار هم در کمپ‌های کوچک با حریم خصوصی محدود زندگی می‌کنند. این تصور که در معادن با زنان و رنگین‌پوستان به طور خصمانه رفتار می‌شود، مشکل استعدادیابی این صنعت را تشدید کرده است، زیرا ثبت نام در برنامه‌های مهندسی معدن در سراسر ایالات متحده، کانادا و استرالیا کاهش یافته است.

کارمندان در گزارش ریو استرس و اضطراب بسیار زیادی را در تلاش برای جلوگیری از آزار جنسی توصیف کردند که به تمرکز و بهره‌وری آنها در کار آسیب می‌رساند. لوئیز دیویدسون، مدیر عامل شورای سرمایه‌گذاران بازنشستگی استرالیا که نماینده ۳۷ شرکت و سرمایه‌گذار نهادی در این صنعت است، گفت: واضح است که چالش‌های مهمی ‌وجود دارد که باید هم در سطح شرکت و هم در سراسر این صنعت به طور دقیق مورد توجه قرار گیرد.